ویروس کرونا برای همیشه شیوه کار و آموزش را تغییر خواهد داد

کدخبر: ۳۳۲۱۶۹
اقتصاد نیوز:مایکروسافت با گسترش استفاده از سرویس تیمز، پیش‌بینی می‌کند که جهان‌گیری کرونا تغییری همیشگی در روند کار و آموزش ایجاد خواهد کرد.
ویروس کرونا برای همیشه شیوه کار و آموزش را تغییر خواهد داد

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از زومیت، مایکروسافت با اشاره به استفاده از برنامه تیمز (Teams) پیش‌بینی می‌کند که جهان‌گیری ویروس کرونا جدید نقطه‌ی عطفی در راستای تغییر دائمی در روند کار و آموزش به‌حساب می‌آید. استفاده از مایکروسافت تیمز در چند ماه گذشته با شیوع ویروس کرونا رشد چشم‌گیری داشته و کاربران فعال روزانه این سرویس تنها در یک هفته از ۳۲ میلیون به ۴۴ میلیون کاربر رسیده‌است. در حالی که کاربران مایکروسافت تیمز روزبه‌روز بیشتر می‌شوند، مایکروسافت خبر از شکل‌گیری روند دورکاری جدیدی می‌دهد تا بر تغییر رویه کاری فعلی تاکید کند.

به دلیل شیوع ویروس کرونا، افراد بیشتری از قابلیت‌های ویدیویی سرویس تیمز استفاده کرده و مایکروسافت شاهد رکورد ۲.۷ میلیارد دقیقه جلسات ویدیویی کاربران در سرویسش بوده‎؛ این عدد ۳ برابرِ آمار ۹۰۰ میلیون دقیقه‌ای ثبت‌شده در اوایل فروردین، حدود زمانی است که کسب‌وکارها به دورکاری روی آوردند. کاربران از مکالمات ویدیویی تیمز بیشتر از هر زمان دیگری استفاده می‌کنند و تماس‌های ویدیویی رشد ۱۰۰۰ درصدی را تجربه می‌کند. طبق گفته‌ی مایکروسافت کاربران هلند و نروژ با استفاده از تماس ویدیویی در حدود ۶۰ درصد مواقع، بیشترین استفاده‌کنندگان از قابلیت تماس ویدیویی هستند.

این عدد برای کاربران آمریکا و انگلستان به ترتیب ۳۸ و ۴۷ درصد است.

teams use

درصد جلسات تیمز که شامل تماس ویدیویی هستند (به تفکیک کشور - نروژ و هلند بالاترین درصد استفاده از تماس‌های ویدیویی را دارند)

مهندسان مایکروسافت در پشت صحنه در تلاش هستند تا از کفایت ظرفیت‌های این شرکت برای تمام کاربران اطمینان حاصل کنند. مایکروسافت تیمز در اروپا مشکل اندکی پیدا کرد که به دلیل افزایش نجومی کاربران در کشورهایی مانند ایتالیا بود و باعث غافل‌گیری مایکروسافت شد. جرد اسپاتارو، مدیر مایکروسافت ۳۶۵ می‌گوید:

با بالاگرفتن اوضاع در اروپا، الگوهای جغرافیایی مشاهده شده مطابق انتظارات ما نبود. صادقانه بخواهم بگویم، ما غافل‌گیر شدیم. مشکلاتی که مشاهده شد، نتیجه‌ی تلاش ما در اعمال سریع تغییرات موردنیاز بود.

کسب‌وکارها دفاتر، تماس‌ها و جلسات با مشتریان خود را آنلاین کرده و از این رو تعداد درخواست‌های استریم در سرویس استریم ویدیو این شرکت افزایش یافته‌است. مایکروسافت هم‌اکنون محدودیت ده‌هزار کاربری را به صدهزار کاربر افزایش داده تا شرکت‌های بیشتری به استفاده از سرویس تیمز این شرکت رغبت پیدا کنند.

corona tech

آمار رشد کاربران سرویس تیمز مایکروسافت بر خط زمانی شیوع کرونا (ترجمه: زومیت)

افزایش تقاضا، اولویت‌بندی مایکروسافت برای ویژگی‌های تیمز را دست‌خوش تغییر کرد. تصاویر پس‌زمینه‌ی دلخواه بالاخره برای همه در تیمز، پس از گذشت یک‌سال از معرفی اولیه، در دسترس است. قابلیت بالا بردن دست که ماه پیش معرفی شد اواخر این ماه در دسترس خواهد بود. مسئولان جلسات‌ نیز از امروز قادر خواهند بود با کلیکی ساده اشخاص را از جلسه بیرون کنند.

 مایکروسافت همچنین در حال کار روی نمای تماس‌ها در تیمز است تا کاربران بیشتری بتوانند نمایش داده شوند. سران مایکروسافت اخیرا از یکی از قابلیت‌های زوم (Zoom) که به کرات مورد استفاده قرار می‌گیرد، رونمایی کرده‌‌اند. با این قابلیت می‌توانید همه کاربران حاضر در گفت‌وگو را به سادگی و در ظاهری گالری مانند ببینید.

تیمز امروزه از چهار نفر پشتیبانی می‌کند؛ اما ما می‌دانیم که بسیاری از افراد به جلسات بیشتر از ۴ نفر نیاز دارند و می‌خواهند افراد بیشتری را در کادر خود ببینند. از این رو ما اولویت‌های خود را تغییر داده تا به سرعت این قابلیت را در تیمز فراهم آوریم و افراد بیشتری بتوانند همزمان مکالمه داشته‌باشند.

همه‌گیری ویروس کرونا منجر به ایجاد هنجاری جدید در جامعه خواهد شد. این هنجار جدید خود را در چین و سنگاپور نشان داده‌است.

در دوره‌ی کار در خانه، وب‌کم‌ها و لپ‌تاپ‌ها به سرعت در فروشگاه‌ها به فروش می‌روند؛ زیرا کاربران نیاز به تجهیزات برای کار و یادگیری از خانه دارند. مایکروسافت الگوهایی مشابه را در شبکه‌ی تامین می‌بیند.

طبق گفته اسپاتارو دوران رایانه‌ی رومیزی بازگشته‌است. مردم در حال تشخیص کارایی بیشتر رایانه‌های شخصی نسبت به آیپد برای کار از خانه‌ هستند؛ البته استفاده با دستگاه‌های موبایل از تیمز نیز بیشتر شده‌است. این افزایش به مصارف آموزشی و درمانی افراد از تیمز نسبت داده می‌شود.

چه اتفاقی پس از اتمام همه‌گیری می‌افتد؟ برای من روشن است که هنجار جدیدی وجود خواهد داشت. اگر به اتفاقات چین و سنگاپور بنگرید، متوجه منظور من خواهید شد. افراد در این کشورها به سرکار خود برنگشته و به روند دورکاری خود ادامه داده‌‌اند. محدودیت‌هایی جدید در جامعه و الگوهایی نو در نحوه کار افراد ایجاد شده‌است.

microsoft teams

نمایی از سرویس مایکروسافت تیمز

پس از حذف محدودیت‌های ایجاد شده دولت چین به دلیل شیوع ویروس کرونا، مایکروسافت هنوز میزبان دو برابر کاربر از این کشور در مقایسه با انتهای ژانویه است. تعداد کاربران فعال روزانه‌ی چینی در تیمز نیز هفته به هفته در حال افزایش است. این موضوع نشان‌ می‌دهد که شاید سایر کشورهای دنیا نیز خود را با واقعیات جدید جامعه پساهمه‌گیری وفق دهند. سنگاپور نیز مدلی تنظیم کرده که در شرایط وقوع شیوع، کارگران و دانش‌آموزان را به خانه می‌فرستد. هنجار جدید قرار نیست مانند سابق، برگشتن همه به سرکارشان باشد. هنجار جدیدی شکل خواهد گرفت که ما را مجبور به استفاده از این ابزارهای جدید برای مدتی طولانی خواهد کرد.

مایکروسافت همچنین مواردی را مشاهده کرده است که کارکنان پس از دورکاری دیگر نمی‌توانند به رویه‌ی سابق خود برگردند.ساده‌ترین مثال، اهمیت چت در یک جلسه است. ما دیگر این موضوع را تصادفی ندانسته و آن را روشی جدید برای مشارکت افراد در بحث می‌دانیم.

این روش، مشارکت افراد در بحث‌های ویدیویی را بهبود بخشیده و امکان ارائه پیشنهادها و فیدبک‌ها آنی را تسهیل می‌کند.

یک مراسم عروسی برگزار شده در زوم

مایکروسافت تنها شرکتی نیست که بر دورکاری تمرکز دارد. رقبایی مانند اسلک، گوگل و زوم نیز شاهد رشد چشم‌گیری در کاربران خود بوده‌اند. زوم به دلیل مشکلات امنیتی و حریم شخصی و روش‌های خلاقانه‌ای که کاربران از آن استفاده می‌کنند، خبرساز شده‌است. مایکروسافت با وجود تحت نظر گرفتن دقیق زوم، حال با مشکلات پیش‌آمده برای این شرکت، درباره رشد کاربران آن نگران نیست.در مایکروسافت، حریم شخصی و امنیت همیشه در بطن شخصیت و هدف ما بوده‌است. شما در سایر شرکت‌ها شاهد آن هستید که تمرکزشان را بر راحتی و آسانی کاربران در مکالمات می‌گذارند؛ اما جوانب امنیتی و خصوصی را در نظر نمی‌گیرند. از این رو امنیت و حریم شخصی پس از توسعه ویژگی مدنظر توسعه می‌یابد. در جهانی هستیم که نمی‌توانید در آن چنین دیدگاه ساده‌ای نسبت به مصرف‌کننده داشته‌باشید. در این صورت با مشکلات متعددی مواجه خواهید شد.

مایکروسافت باور دارد که موج افزایش درخواست برای تماس‌های ویدیویی به مرور زمان کاهش می‌یابد و تیمز نیز قابلیت‌های بسیار بیشتری علاوه بر تماس ویدیویی در چنته دارد.من حس می‌کنم که کنفرانس ویدیویی به تنهایی برای انجام کارها کافی نیست. به مرور زمان شاهد بالا و پایین‌هایی در استفاده از کنفرانس ویدیویی خواهیم بود. بخش بسیاری از چیزی که شاهد آن هستیم، گذرا است. احتمالا در رویدادهایی مانند عروسی که یک‌بار اتفاق می‌افتند به طور فیزیکی حضور پیدا خواهیم کرد.

پرواضح است که مایکروسافت تغییرات ناشی از جهان‌گیری را دائمی می‌داند.من واقعا حس می‌کنم که [این جهان‌گیری] نقطه‌ی عطفی برای شیوه کار کردن و آموختن ما محسوب می‌شود؛ زیرا اتفاقاتی در حال افتادن است که اذعان دارند ما هیچ‌گاه به روش سابق بازنخواهیم گشت.

دیدگاه شما دراین‌باره چیست؟ آیا همه‌گیری ویروس کرونا به طور دائم بر شیوه کار و آموزش تاثیر خواهد داشت؟ آیا دیدگاه مایکروسافت به دلیل رواج استفاده از سرویس تیمز، تبلیغاتی یا غیرواقعی است؟ دیدگاه‌های خود را با ما و سایر کاربران زومیت به اشتراک بگذارید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید