گزارش واشنگتن‌پست|

رخنمایی شکاف نژادی در آمریکا با شیوع کرونا؛ چرا آمار ابتلاوفوتی‌های کووید19 بین سیاه‌پوستان بالاست؟

کدخبر: ۳۳۲۲۷۹
اقتصادنیوز؛ علی‌رغم آنکه گفته می‌شود ویروس کرونا تفاوتی میان نژادها و اقشار مختلف اجتماعی قائل نیست، اما آمارهای منتشر شده در آمریکا نشان می‌دهد آمار تلفات و مبتلایان در میان سیاه‌پوستان بالاتر است.
رخنمایی شکاف نژادی در آمریکا با شیوع کرونا؛ چرا آمار ابتلاوفوتی‌های کووید19 بین سیاه‌پوستان بالاست؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در سرمقاله خود به آمار و ارقام منتشر شده اشاره کرد و نوشت، آمار و ارقامی که در هفته‌های اخیر از شهرها، مناطق و ایالات منتشر شده، نگران کننده است، ۳۰ درصد از جمعیت شیکاگو سیاهپوست هستند اما ۷۰ درصد از افرادی که در این شهر بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند، سیاهپوست می‌باشند.

طبق این گزارش، اوضاع در منطقه «میلواکی» بدتر از شیکاگو است: سیاهپوستان، ۲۶ درصد از جمعیت این منطقه را تشکیل می‌دهند اما ۷۳ درصد از تلفات ناشی از ابتلا به کرونا مربوط به سیاهپوستان می‌شود.

نسبت جمعیت سیاهپوستان به تعداد تلفات مبتلا به کرونا در «میشیگان» نیز  ۱۴ درصد به ۴۱ درصد است و در لوئیزیانا نسبت این آمار ۳۲ به ۷۰ درصد است و در مریلند نیز علیرغم آنکه ۳۰ درصد از جمعیت را سیاهپوستان تشکیل می‌دهند، ۴۰ درصد از آمار و ارقام مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا به سیاهپوستان مربوط می‌شود.

این گزارش سپس با اشاره به این موارد ادامه داد که هنوز آمار و ارقام فدرال را در این زمینه نمی‌دانیم زیرا هیچ آمار و ارقامی در این خصوص ارائه نداده است و علیرغم آنکه مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری فدرال معمولاً باید مکان، سن و نژاد آنهایی که از این ویروس متضرر شده‌اند را دنبال کرده و مورد پیگیری قرار دهد اما در حال حاضر و در برهه کنونی هیچ آماری در این خصوص ارائه نکرده است.

برخی از اعضای کنگره با ارسال نامه‌ای به «الکس آزر» وزیر خدمات درمانی و انسانی آمریکا از او خواستند که این رویه فعلی را تغییر دهد و آماری در خصوص مکان، نژاد و سن مبتلایان و قربانیان کرونا ارائه دهد زیرا این آمار و ارقام برای فهم آنچه که در برخی از حساس‌ترین جوامع آمریکا در حال رخ دادن است،‌ ضروری است.

این گزارش ادامه داد که احتمالاً شکاف نژادی در انجام آزمایشات و درمان وجود داشته باشد و حتی ممکن است نابرابری‌های موجود، تأثیر بحران کرونا در آمریکا را نابرابر جلوه داده باشد. سیاهپوستان به طور قطع از چاقی بیمارگونه، دیابت، آسم و فشارخون رنج می‌برند که تمامی این بیماری‌ها شرایط را برای مبتلایان به کرونا وخیم‌تر می‌کند.

واشنگتن‌پست سپس با اشاره به شرایط نامساعد برای سیاهپوستان توضیح داد که واقعیت موجود در خصوص سیاهپوستان آمریکا یک مسئله تصادفی نیست بلکه نتیجه شرایط اقتصادی و محیطی است که در تاریخ طولانی رفتارهای تبعیض‌آمیز آمریکا به سیاهپوستان تحمیل شده است.

این گزارش در تحلیل شرایط نامناسب سیاهپوستان در آمریکا نوشت شرایطی چون محرومیت سیاهپوستان از داشتن مسکن استاندارد، فقدان دسترسی آنها به خدمات پزشکی، فقدان دسترسی و نزدیکی آنها به فروشگاههای مواد غذایی نیز موجب شده که ابتلا به بیماری کروناویروس به وضعیت کنونی که امروز با آن مواجه هستیم تبدیل شود.

سیاهپوستان معمولاً در مقایسه با سفیدپوستان بیشتر در مشاغل خدماتی چون رانندگی اتوبوس و فعالیت‌های مراقبتی مشغول هستند و همین امر آنها را در مقایسه با افرادی که امکان دورکاری برایشان فراهم است، در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد.

طبق این گزارش، مهاجران غیرقانونی نیز که اغلب در حاشیه‌های شهرها زندگی می‌کنند به دلیل عدم دسترسی مناسب به تست کرونا و درمان بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

دکتر «آنتونی فائوچی» مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی نیز هفته گذشته اعتراف کرد که کووید-19 بیشتر اقلیت‌ها را تحت تأثیر قرار داده است و تصریح کرد: «در حال حاضر کاری جز ارائه بهترین خدمات درمانی ممکن به آنها نمی‌توان انجام داد. ارائه بهترین خدمات درمانی امری اساسی و ضروری است».

طبق جدیدترین آمار و ارقام منتشر شده تا روز گذشته (جمعه)، یک میلیون و ۷۱۰ هزار و ۳۳۸ نفر از مردم جهان به کروناویروس آلوده شدند و ۱۰۳ هزار و ۵۱۲ نفر نیز جان خود را از دست دادند.

ایالات متحده آمریکا همچنان با ۵۰۳ هزار و ۱۷۷ مورد ابتلا و ۱۸ هزار و ۷۶۱ مورد فوتی بالاترین آمار و ارقام مبتلایان به ویروس ناشناخته «کووید-۱۹» را دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک