درخواست اصناف برای حمایت مالیاتی و بیمه ای در شرایط کرونایی

کدخبر: ۳۳۲۷۴۹
اقتصادنیوز: رئیس اتاق اصناف تهران گفت: در شرایط کرونا ۹۰درصد اصناف کشور متضرر شده اند و نیاز به حمایت های مالیاتی و بیمه ای دارند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، نوده فرهانی رئیس اتاق اصناف تهران در برنامه تیتر امشب در خصوص مشکلات اصناف در شرایط بحران کرونا تصریح کرد: دستورالعمل های بهداشتی از سوی ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت ارائه شده تا  صنوفی که از ۳۰ فروردین مجاز به فعالیت هستند، آن را اجرا کنند.

او ادامه داد: فاصله گذاری مناسب، استفاده از دستکش و ماسک در واحدهای توزیع، ممانعت از مرجوعیت کالاها، رعایت موازین بهداشتی و استفاده از مواد ضدعفونی کننده از جمله این دستورالعمل ها محسوب می شود. اصناف باید در سایت وزارت بهداشت ثبت نام کرده و پرینت آن را در واحد صنفی خود نصب کنند.

رئیس اتاق اصناف تهران گفت: بیشتر واحدهای صنفی در پاساژها هستند و طبق دستور ستاد مقابله با کرونا واحدهای داخل پاساژ تا اطلاع بعدی نباید بازگشایی شود. باید فکر اساسی در این خصوص شود چراکه  بخش عمده ای از اصناف در داخل پاساژها هستند.

او افزود:صنوفی همچون آموزشگاه رانندگی، سونا  و استخر، مراکز تفریحی، بدنسازی، قهوه خانه ها و رستوران ها همچنان اجازه بازگشایی ندارند. امیدواریم با اجرای درست طرح فاصله گذاری هوشمند و کاهش آمار مبتلایان به کرونا اصناف مختلف هم اجازه فعالیت داشته باشند.

نوده فرهانی با اشاره به مشکل مالیاتی اصناف گفت: در این حوزه دو قسمت مشکل داریم. در بخش مالیات بر ارزش افزوده تا ۳۰ فروردین ماه به اصناف مهلت داده شده که در نامه ای به رئیس امور مالیاتی درخواست کردیم تا ۳۰ خرداد مهلت داده شود.

او افزود: ما توقع بخشش مالیات نداریم اما در این شرایط باید مهلت داده شود.در این شرایط کرونایی ۹۰ درصد اصناف آسیب دیده  اند و اگر قرار است مهلت داده شود باید به همه اصناف داده شود چراکه  همه اصناف از اسفندماه تعطیل هستند.

رئیس اتاق اصناف کشور گفت: واحد‌های صنفی تعطیل هستند و توان پرداخت مالیات بر ارزش افزوده را ندارند و در این مورد درخواست زمان کردیم، اما تا امروز جوابی نگرفته ایم.

نوده فرهانی بیان کرد: ما از وزیر اقتصاد  درخواست داریم زمان و مهلتی برای رفع مشکل و پرداخت مالیات به اصناف بدهند.

او با انتقاد از دریافت حق بیمه ها در شرایط کرونایی از برخی صنوف تصریح کرد: امهال حق بیمه به اتاق اصناف تهران ابلاغ نشده است. مشکل ما ۱۰ گروه صنفی نیستند که برای پرداخت حق بیمه به آنها مهلت داده شده چراکه به غیر از صنف مواد غذایی مابقی صنوف از اسفندماه تعطیل هستند و مشکلات متعددی دارند.

این مقام مسئول در خصوص بیمه بیکاری تاکید کرد: بیمه بیکاری باید سریع پرداخت شود تا مانع از دست دادن نیروهای کار اصناف باشد.

نوده فراهانی در خصوص وام ۱۲ درصدی حمایت از اصناف گفت: اصناف آسیب دیده نیازمند حمایت هستند و دولت باید وام کم بهره در اختیار اصناف قرار دهند چراکه در این شرایط اصناف تمایلی به دریافت وام با سود ۱۲ درصدی ندارند.

در ادامه برنامه حریرچی معاون وزیر بهداشت در ارتباط تلفنی گفت: فاصله گذاری هوشمند در شهرستان‌ها اجرا شده است.

او درباره زمان بازگشایی پاساژها گفت: پاساژ‌ها از تراکم بیشتری برخوردار هستند و احتمال وجود افراد کرونایی در این‌ها بیشتر است. بازگشایی این مراکز با تعویق است اما بسته به ارزیابی‌هایی که از نحوه اجرای طرح انجام می شود این مراکز هم بازگشایی می‌شود البته این امکان  هم وجود دارد که محدودیت ها بیشتر شود.

وی گفت: فقط فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای مواد غذایی باز هستند که بنا به ضرورت این اجازه داده شده است.

علیزاده معاون سازمان امورمالیاتی کشور هم در ارتباط تلفنی گفت: سر رسید پرداخت مالیات بر ارزش افزوده ۳۱ اردیبهشت است نه آخر فروردین ماه.

او ادامه داد: اصناف موظف هستند تا ۳۱ فروردین اظهارنامه خود را اعلام کنند اما زمان پرداخت اردیبهشت است. این تصمیم در حال اجراست. 

معاون سازمان امورمالیاتی کشور گفت: کل فرایند‌های مالیاتی بر اساس قانون است و فراگیر شدن این نیازمند مجوز قانونی است. ما مکلف به اجرای تصمیمات ستاد مقابله با کرونا هستیم. آنچه امکان داشته انجام شده و جایی کم گذاشته نشده است.

علیزاده گفت: اگر پیشنهادی هم هست باید مطابق قانون باشد، اما اگر در ستاد کرونا مصوب شود؛ امکان اجرایی دارد.

در ادامه محمدی مشاور معاونت بیمه‌ای تامین اجتماعی تصریح کرد: ۱۰ گروه از اصنافی که از کرونا آسیب دیده اند، مشمول جرایم تاخیر حق بیمه نخواهد شد و اکنون ۱۰ درصد حق بیمه‌ای را پرداخت می‌کنند وبرای پرداخت ۲۰ درصد مابقی تا تیرماه مهلت دارند.

وی افزود: در مابقی گروه های اصناف هم اگر کارفرما توان پرداخت نداشته باشد؛ می‌تواند درخواست کند تا تسهیلاتی در نظر گرفته شود.

مشاور معاونت بیمه‌ای تامین اجتماعی گفت: کارگروه دائمی در خدمت اصناف هستند و اگر مشکلی هم باشد مثل ناتوانی در پرداخت یا بیکاری ما همکاری خواهیم کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید