آلمان: تضعیف سازمان بهداشت جهانی مانند پرتاب خلبان از هواپیمای در حال پرواز است

کدخبر: ۳۳۳۳۱۶
اقتصادنیوز: مقامات اتحادیه اروپا امروز هم در اظهارات مختلفی از سازمان بهداشت جهانی در برابر انتقادات ترامپ حمایت کرده و وزیر خارجه آلمان تضعیف این نهاد در شرایط فعلی را مانند پرتاب کردن خلبان از یک هواپیمای در حال پرواز دانست.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، اتحادیه اروپا هم بار دیگر انتقادات دونالد ترامپ علیه سازمان بهداشت جهانی را رد کرده و در برابر این انتقادها از این نهاد بین‌المللی حمایت کرد.

"جوزف بورل"، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تماسی تلفنی با رئیس این نهاد بین المللی حمایت کامل خود را از سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده تاکید کرد که همچنان باید به صورت چند جانبه با بحران کرونا مبارزه کرد.

بورل همچنین درباره اقدام آمریکا در توقف کمک های مالی به سازمان بهداشت جهانی ابراز نگرانی کرده و از تلاش های این اتحادیه برای یافتن جایگزینی برای این کمبود خبر داد.

23 کشور عضو اتحاد موسوم به چند جانبه گرایی که به ابتکار وزیر امور خارجه آلمان راه اندازی شده است هم از سازمان بهداشت جهانی در برابر انتقادهای رئیس جمهور آمریکا حمایت کردند. وزرای امور خارجه این کشورها در یک بیانیه مشترک بعد از یک ویدئو کنفرانس که امروز برگزار شد بر اهمیت همکاری جهانی و سازمان های بی المللی در مبارزه با کرونا تاکید کردند.

در این بیانیه آمده است که ما باید در انسانیت خود متحد بمانیم. بحران کرونا یک اعلام بیداری برای چند جانبه گرایی است.

در این بیانیه از خواست سازمان ملل برای همبستگی جهانی در بحران کرونا و بخصوص نقش سازمان بهداشت جهانی در دادن پاسخ هماهنگ به این بحران تاکید شده است.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان هم حمایت خود از سازمان بهداشت جهانی در برابر انتقادهای ترامپ را اعلام کرده و تاکید کرد: تضعیف سازمان بهداشت جهانی در بحران فعلی مانند پرتاب خلبان از یک هواپیمای در حال پرواز است.

هایکو ماس که امروز (پنج شنبه) در برلین و بعد از گفتگو با نمایندگان ائتلاف موسوم به چند جانبه گرایی سخن می گفت همچنین تاکید کرد که همه شرکت کنندگان در این اجلاس در این زمینه با هم اتفاق نظر دارند که سازمان بهداشت جهانی باید بیشتر تقویت شود.

ماس تاکید کرد که حالا بدترین نقطه زمانی ممکن برای زیر سوال قرار دادن این نهاد بین المللی است. سازمان بهداشت جهانی ستون فقرات مبارزه بین المللی با ویروس کرونا است.

"آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان هم امروز بار دیگر بر حمایت کامل خود از سازمان بهداشت جهانی تاکید کرده و در یک کنفرانس ویدئویی که از طرف ترامپ با حضور کشورهای جی 7 انجام شده بود تاکید کرد که این بیماری همه گیر تنها با یک واکنش بین المللی قوی و هماهنگ می تواند نابود شود.

"دونالد ترامپ"، رئیس جمهوری آمریکا سازمان بهداشت جهانی را به سوء مدیریت در مبارزه با بحران کرونا متهم کرده و توقف کمک های مالی به این نهاد بین المللی را در دستور کار قرار داده است.

به این ترتیب در حالی که اکثر کشورهای دنیا درگیر مبارزه با بیماری همه‌گیر «کووید-19» هستند رئیس‌جمهور آمریکا بامداد چهارشنبه اعلام کرد دستور توقف کمک‌های آمریکا به سازمان بهداشت جهانی را صادر کرده است.

این تصمیم ترامپ با انتقاد شدیدی از طرف کشورها و نهادهای مختلف روبرو شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید