غیبت پرسش برانگیز رهبر کره شمالی در یک برنامه مهم

کدخبر: ۳۳۳۴۰۴
اقتصادنیوز: خبرگزاری رویترز روز جمعه نوشت: در حالی که هفته گذشته کره شمالی شاهد برگزاری یکی از جشن‌های ملی این کشور بود، کیم جونگ اون در آن حضور پیدا کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از رویترز، کره شمالی در روز چهارشنبه گذشته سالگرد تولد بنیانگذار ملی این کشور یعنی پدر بزرگ کیم جونگ اون (کیم سانگ دوم) را جشن گرفت. مراسم سالگرد تولد بنیانگذار کره شمالی تعطیل رسمی است و به روز خورشید معروف است. 

رویترز می‌نویسد، در این مراسم مقامات ارشد کره شمالی حضور داشته‌اند اما خبرگزای رسمی کره شمالی (KCNA) هیچ اشاره‌ای به حضور کیم جونگ اون مانند سال‌های گذشته نکرد. 

رویترز در ادامه می‌افزاید، غیبت وی در این مراسم باعث گمانه زنی‌ها در بین متخصصان شده است که رهبر کره شمالی 36 ساله با اضافه وزن، ممکن است دچار مشکل سلامتی شده باشد. 

سخنگوی وزارت اتحاد سئول که مسئولیت امور کره شمالی را عهده دار است، روز پنجشنبه گفت که وی می‌داند رسانه‌های دولتی حضور کیم جونگ اون را گزارش نکرده‌اند اما از ارائه هرگونه تحلیل بیشتر خودداری کردند. 

چونگ سئونگ چانگ عضو ارشد موسسه سجونگ کره جنوبی گفت: از زمان قدرت رسیدن رهبر کره شمالی در اواخر دسامبر گذشته این اولین بار در یک دهه است که حضور رهبر پیونگ یانگ در کاخ (خورشید کامسوزان) توسط رسانه‌های دولتی گزارش نمی‌شود. 

چانگ افزود: این امکان وجود دارد که حتی در صورت موقتی از نظر سلامتی یا ایمنی برای وی مشکلی ایجاد شده باشد، اما ارزیابی وضعیت ممکن دشوار است. 

ستاد مشترک ارتش کره جنوبی روز سه شنبه گذشته از آزمایش موشک چند منظوره کوتاه برد کروز ضد کشتی توسط ارتش کره شمالی خبر داد. 

اطلاعات و جزییات بیشتری از این آزمایش موشکی کره شمالی هنوز منتشر نشده است. 

کره شمالی در سال جاری میلادی چندین آزمایش موشکی انجام داده است که آخرین آن روز ۱۰ فروردین بود پیونگ یانگ آن روز دو پرتابه جدید که ظاهرا دو موشک بالستیک کوتاه برد بودند به سمت دریای شرقی شلیک کرد پیش از آن نیز کره شمالی در دوم فروردین ماه سال جاری دو موشک بالستیک با برد کوتاه آزمایش کرده بود.  

مشخص نیست که «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی بر آزمایش امروز هم نظارت داشته است یا نه، اگرچه خبرگزاری مرکزی کره شمالی (KCNA) گزارش داده است که چهار آزمایش قبلی انجام شده در دو ماه گذشته تحت نظر وی انجام شده است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید