چگونه اسکناس‌ها را ضدعفونی کنیم

کدخبر: ۳۳۳۵۶۱
اقتصادنیوز: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که ویروس کرونا تا چندین روز بر روی اسکناس زنده می‌ماند که باعث شده تا ضد عفونی پول ضروری باشد اما باید بدانید ضد عفونی اشتباه وجوه نقد باعث از بین رفتن اسکناس می‌شود.
چگونه اسکناس‌ها را ضدعفونی کنیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایبِنا، فراگیری جهانی کرونا باعث شده تا  در تمامی کشورهای جهان نگرانی‌های مشترکی مانند گندزدایی و پاکسازی ابزارهای آلوده و عمومی از جمله سکه، اسکناس و دستگاه‌های خودپرداز مورد توجه قرار گیرد؛ بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، ویروس کرونا تا چندین روز قابلیت زنده ماندن بر روی سطح اسکناس را دارد و شهروندان باید نکات بهداشتی را هنگام استفاده از پول نقد رعایت کرده و تا جایی که می‌توانند از ابزارهای پرداخت الکترونیک و پرداخت بدون تماس استفاده کنند.

 

ایران یکی از کشورهایی است که علی رغم رشد و استفاده بیش از ۷۰ درصدی شهروندان از شبکه پرداخت الکترونیک و ابزارهای پرداخت، همچنان بخشی از مراودات با پول نقد انجام می‌شود، بر همین اساس ضرورت دارد تا شهروندان در استفاده از اسکناس به عنوان یک ابزار آلوده به نکات بهداشتی توجه کنند.

در تمام جهان بانک‌های مرکزی ضمن اعلام توصیه‌های بهداشتی، نسبت به آغاز فرآیندهایی برای گندزدایی و ضد عفونی اسکناس‌ها اقدام کردند تا زنجیره شیوع کرونا را از بین ببرند؛ بانک مرکزی ایران نیز در همین زمینه توصیه بهداشتی داشته و اعلام کرده، از آنجایی که اسکناس جزو اصلی‌ترین راه‌های انتقال ویروس کروناست هم‌وطنان عزیز تا حد امکان از ابزارهای پرداخت الکترونیکی استفاده کنید. زمانی که به اسکناس دست زده‌اید، دست خود را به صورت، چشم، بینی و دهان نزنید.

با توجه به اهمیت موضوع  نحوه استفاده و ضد عفونی اسکناس، ایبِنا گفتگویی با کارشناسان صنعت پرداخت و بانکی داشته و چند نکته مهم استخراج شده به شرح زیر است:

۱. در هنگام استفاده از اسکناس نکات بهداشتی را رعایت کرده و حتما از دستکش استفاده کنید یا دست خود را به صورت چشم، بینی و دهان نزنید و فورا با محلول ضد عفونی کننده یا آب و صابون شستشو دهید.

۲.هنگام دریافت پول نقد از دستگاه خودپرداز یا در فروشگاه‌ها، پول را در کیسه پلاستیکی نگهداری کنید و در صورت امکان گندزدایی کنید.

۳.برای گندزدایی و ضد عفونی اسکناس بهترین روش شستشو با مایع ظرفشویی و دستمال پارچه‌ای خیس است؛ حتما بعد از شستشو پول نقد را با آفتاب یا دستگاه خشک کن، خشک کنید.

۴.اسکناس‌های خود را برای ضد عفونی در آب یا محلول نجوشانید؛ جوشاندن راهکار مناسبی برای ضد عفونی نبوده و باعث خرابی وجوه نقد می‌شود.

۵. ضد عفونی اسکناس با پودر شوینده کاربردی نیست و به کاغذ آسیب وارد می‌کند.

۶.به هیچ عنوان اسکناس را در محلول سفید کننده مانند وایتکس و آب ژاول قرار ندهید، امکان از بین رفتن اسکناس وجود دارد.

۷. از استفاده از راهکارهایی مانند قرار دادن اسکناس در مایکروویو  خودداری کنید، اسکناس ساختاری کاغذی دارد و از بین می‌رود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید