نخستین واکسن غیرفعال «کرونا» به انسان تزریق شد!

کدخبر: ۳۳۳۵۷۷
اقتصادنیوز: آزمایش بالینی اولین واکسن غیر فعال شده برای مقابله با شیوع بیماری همه گیر کرونا در استان هنان چین انجام می‌شود. واکسن غیرفعال (یا واکسن کشته شده) یک واکسن متشکل از ذرات ویروس، باکتری یا سایر عوامل بیماری‌زا است که در آزمایشگاه کشت شده و سپس ظرفیت تولید بیماری را از دست می‌دهند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، اولین واکسن غیرفعال جهان برای مهار بیماری کووید-۱۹ در شهر جیائوزو واقع در استان هنان چین، همسایه شمالی مرکز شیوع بیماری یعنی استان هوبی، روز سه شنبه وارد فاز کارآزمایی بالینی می‌شود.

 

واکسن غیرفعال (یا واکسن کشته شده) یک واکسن متشکل از ذرات ویروس، باکتری یا سایر عوامل بیماری‌زا است که در آزمایشگاه کشت شده و سپس ظرفیت تولید بیماری را از دست می‌دهند. در مقابل، واکسن‌های زنده از پاتوژن‌هایی استفاده می‌کنند که هنوز زنده هستند، اما تقریباً همیشه رقیق می‌شوند، یعنی تضعیف می‌شوند.

پاتوژن‌های واکسن غیرفعال در شرایط کنترل شده رشد می‌کنند و به عنوان وسیله‌ای برای کاهش عفونت (شدت واگیری) کشته می‌شوند و در نتیجه مانع از آلودگی توسط واکسن می‌شوند. ویروس در واکسن غیر فعال با استفاده از روش‌هایی مانند گرما یا فرمالدئید کشته می‌شود.

این واکسن امروز برای شروع آزمایش‌های بالینی از اداره ملی محصولات پزشکی چین تاییدیه گرفت.

این واکسن غیر فعال توسط یک شرکت تابعه از شرکت گروه ملی بیوتکنولوژی چین به نام انستیتوی محصولات بیولوژیکی ووهان به همراه انستیتوی ویروس شناسی ووهان و آکادمی علوم چین ایجاد شده است.

اخذ تاییدیه و اجازه برای شروع کارآزمایی بالینی نشان می‌دهد که این واکسن، بررسی‌های اخلاقی را پشت سر گذاشته و در حال حاضر در مرحله ثبت نام برای انجام هر دو مرحله اول و دوم آزمایشات بالینی قرار گرفته است. این آزمایشات به صورت تصادفی، دو سویه کور و کنترل شده با دارونما انجام خواهد شد.

این آزمایش به منظور ارزیابی ایمنی و واکسن پنومونی غیر فعال کروناویروس جدید روی افراد سالم ۶ ساله به بالا انجام می‌شود. این مطالعه قرار است تا ۱۰ نوامبر ۲۰۲۱ به پایان برسد.

تعداد ۲۸۸ داوطلب در مرحله اول حضور خواهند داشت که ۲۱۶ نفر از آنها دوزهای مختلفی را از واکسن دریافت می‌کنند، در حالی که ۷۲ نفر دیگر دارونما دریافت می‌کنند.

مرحله دوم شامل ۱۶۱۶ داوطلب خواهد بود که ۸۷۶ نفر واکسن را دریافت می‌کنند و ۲۹۲ نفر در گروه کنترل قرار می‌گیرند.

"شیا شنگلی" مسئول آزمایشات، به رسانه‌های محلی گفت که انجام آزمایشات به جای استان هوبی در استان هنان باعث می‌شود نتایج گیج کننده نباشد و روند اثربخشی و ایمنی واکسن را آسان‌تر می‌کند.

سازندگان می‌گویند این واکسن قابل تولید انبوه در دسته‌های بیش از ۵۰ هزار تایی است و می‌توان سالیانه ۱۰۰ میلیون از آن را تولید کرد.

به گفته وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا، واکسن‌های غیرفعال از نسخه کشته شده میکروبی استفاده می‌کنند که باعث ایجاد بیماری برای ایجاد پاسخ ایمنی در بدن می‌شود و این یک روش کاملاً ایمن برای ایمن سازی انسان‌ها است، زیرا میکروب‌های مرده نمی‌توانند تکثیر شوند و بدن را آلوده کنند.

چنین واکسن‌هایی برای ایمن سازی افراد در برابر هپاتیت، آنفلوانزا، فلج اطفال و هاری استفاده می‌شود. اما یک ایراد وجود دارد؛ واکسن‌های غیرفعال ایمنی شدیدی ایجاد نمی‌کنند و ممکن است افراد برای افزایش ایمنی مداوم به چندین تزریق در یک دوره طولانی نیاز داشته باشند.

در حالی که جهان بر اثر شیوع بیماری پاندمی کووید-۱۹ در شرایط جنگی قرار دارد، تمام هم و غم نخبگان، دانشمندان و سازمان‌های علمی برجسته علیه این ویروس متحد شده‌اند. با انجام چنین آزمایشاتی می‌توانیم به بهترین‌ اتفاقات امیدوار باشیم و انتظار داشته باشیم که یک واکسن مناسب با کاربرد جهانی ساخته شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید