راز ترس ترامپ از عدد 46!

کدخبر: ۳۳۳۵۹۴
اقتصادنیوز : رسانه های آمریکایی، خصوصا طی هفته های اخیر بارها دست به محاسبات ریاضی جهت پیش بینی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 ایالات متحده زده اند.
راز ترس ترامپ از عدد 46!

به گزارش اقتصادنیوزبه نقل از نامه‌نیوز بسیاری از تحلیلگران معتقدند که شکست ترامپ در سه ایالت حساس و سرنوشت ساز پنسیلوانیا، میشیگان و ویسیکانسین اکنون بیشتر از هر زمان دیگری امکانپذیر خواهد بود. ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 با پیروزی در این سه ایالت، توانست پیروزی غیر قابل تصوری را در مقابل هیلاری کلینتون به دست بیاورد. پیروزی در سه ایالت ذکر شده، مجموعا 46 رای الکترال را به حساب ترامپ واریز کرد. در نهایت، ترامپ با 304 رای الکترال توانست بر هیلاری کلینتون( با 227 رای الکترال) غلبه پیدا کند. به عبارت بهتر، اگر آرای الکترال ایالات ویسکانسین( با 10 رای الکترال) ، میشیگان ( با 16 رای الکترال) و پنسیلوانیا( با 20 رای الکترال) مطابق پیش بینی های انتخاباتی در آن زمان به سود کلینتون به گردش در می آمد، امروز دموکراتها در کاخ سفید مستقر بودند.

امروز بازی تا حدود زیادی به ضرر ترامپ پیچیده شده است! رئیس جمهور آمریکا به خوبی می داند که بخش مهمی از دلایل پیروزی وی در ایالات سه گانه ذکر شده،معلول ایجاد گسست میان طرفداران سندرز و کلینتون در سال 2016 بوده است. با این وجود، ترامپ در هر سه ایالت، با اختلاف کمتر از یک درصد بر رقیب دموکرات خود غلبه پیدا کرد. امروز به نظر می رسد دیگر ترامپ نمی تواند بر روی اختلاف آرای طرفداران نامزدهای حزب دموکرات( خصوصا بایدن و سندرز) در رقابتهای درون حزبی حساب کند. ضمن آنکه اقلیتهای نژادی و حتی برخی سالمندان که در سال 2016 در این ایالات حساس پیروزی ترامپ را رقم زده بودند، دیگر حاضر به حمایت از وی نیستند. شیوع ویروس کرونا و مدیریت غیر قابل توجیه ترامپ نیز این روند را تسریع کرده است.
ترامپ هم اکنون به سران کمپین انتخاباتی خود ماموریت داده است تا تمرکز ویژه و اصلی خود را صرف این سه ایالت تعیین کننده کنند. این در حالیست که کاهش محبوبیت ترامپ در ایالاتی مانند آریزونا، فلوریدا و اوهایو نیز وی را آزار می دهد. از سوی دیگر، اگرچه نظرسنجی جدید در ایالت کارولینای شمالی نشان می دهد که وی توانسته است با غلبه 7 درصدی بر بایدن، حاشیه امنیت قابل توجهی در این ایالت به دست بیاورد، اما امکان تغییر آرا به ضرر وی دوباره محتمل است. با همه این اوصاف، حتی اگر ترامپ در ایالت اوهایو، کارولینای شمالی و فلوریدا نیز بر رقیب خود ( بایدن ) پیروز شود، شکست در پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین حکم سقوط وی از قدرت را امضا خواهد کرد.
فراتر از آن، کاهش شدید میزان محبوبیت ترامپ در آریزونا نیز بر نگرانی های وی افزوده است. اگرچه آریزونا 11 رای الکترال بیشتر ندارد، اما ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری قبل در آن و با اختلاف 4.4 درصد بر کلینتون پیروز شد. معدل نظرسنجی های اخیر نشان می دهد که ترامپ اکنون با اختلاف 9 درصد از بایدن عقب افتاده است. موضوع دیگری که ترامپ را نگران کرده است، مربوط به انتخابات میاندوره ای کنگره و نتایج آن است. رئیس جمهور آمریکا در جریان رقابتهای انتخابات میاندوره ای کنگره، تقریبا اطمینان داشت که در سه ایالت ویسیکانسین، پنسیلوانیا و میشیگان یا حداقل در دو ایالت از این سه ایالت پیروز می شود. اما جمهوریخواهان در هر سه ایالت بازی را به رقبای دموکرات خود واگذار کردند. حتی جمهوریخواهان کرسی سنای خود را در ایالت آریزونا( که ترامپ در سال 2016 در آن پیروز شده بود) نیز از دست دادند.
ترامپ طی بیش از سه سال اخیر، نسبت به یک موضوع اطمینان یافته است! اینکه محبوبیت وی در سه ایالت کلیدی نسبت به سال 2016 کاهش یافته است. در نظرسنجی موسسه "ام. آر. جی" در ایالت میشیگان، بایدن ۴۴ درصد و ترامپ ۴۱ درصد آرا را کسب کرده اند. میشیگان در سال ۲۰۱۶ یکی از نماد‌های پیروزی ترامپ محسوب می‌شد. در نظرسنجی موسسه "مارکوت" در ایالت ویسکانسین، بایدن ۴۸ درصد و ترامپ ۴۵ درصد آرا را کسب کرده اند. در سال ۲۰۱۶، دموکرات‌ها برای نخستین بار طی سه دهه گذشته، در این ایالت شکست خوردند.در این معادله، قطعا از ایالت پنسیلوانیا نیز نمی توان غافل شد. ایالتی که دارای 20 رای الکترال می باشد. در نظرسنجی موسسه "یوگاو" در ایالت پنسیلوانیا، بایدن ۴۶ درصد و ترامپ ۴۰ درصد آرا را کسب کرده اند. این در حالی است که در نظرسنجی‌های قبلی، این اختلاف بین ۱ تا ۳ درصد بود.به لیست این سه ایالت، باید ایالت آریزونا را نیز اضافه کرد. ایالتی که هم اکنون وارد محدوده قرمز محاسبات انتخاباتی جمهوریخواهان شده است.سوال اصلی اینجاست که آیا ممکن است طی ماههای منتهی به برگزاری رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2020، ترامپ بتواند پس از سه سال و نیم، محبوبیت از دست رفته خود در سه ایالت ( با 46 رای الکترال) را احیا کند؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید