چرا شهرداری آمار دستفروشان را ندارد

کدخبر: ۳۳۳۵۹۷
اقتصادنیوز : یک عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگر مصوبه ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون به موقع اجرایی می‌شد، در حال حاضر برای شناسایی دستفروشان دچار مشکل نبودیم.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، پس از اعلام کمک یک میلیونی به دستفروشان، اعتراضاتی در خصوص عدم توزیع عادلانه این حمایت‌ها مطرح شد.

سخنگوی شورای شهر تهران در این رابطه گفته بود که گزارش‌هایی به شورا رسیده که برخی از افراد از نحوه شناسایی ناراضی هستند و احتمالاً خطا در شناسایی‌ها بالا بوده است. اگر خطا در حد ۱۰ درصد باشد، قابل گذشت است اما خطا بیش از این بوده و موضوع نیازمند بازنگری است.

حجت نظری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه باید در خصوص دستفروشان، به یک رویه و فرآیند ثابت و مشخصی برسیم، گفت: با وجود آنکه در شورا مصوبه ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون را داشتیم، اما چون در اجرای این مصوبه شهرداری دچار تردید است، این تردید مشکلاتی را ایجاد کرد که بازتاب آن را در ایام شلوغ شب عید و وضعیت کرونایی فعلی مشاهده کردیم.

وی ادامه داد: نهاد قانونگذار، دستفروشان سیار را از لحاظ قانونی به رسمیت شمرده است و در قانون نظام صنفی، مشاغل سیار دیده شده است؛ این مصوبه از سوی هیئت تطبیق نیز مورد اعتراض قرار نگرفته و مغایرت قانونی نداشته است اما برای اجرایی شدن آن، نیازمند اراده جدی‌تر بودیم.

نظری تأکید کرد: اعتراضات مقطعی و موضوعی در حوزه مشاغل سیار زمانی به پایان می‌رسد که موضوع ساماندهی آنها را به طور جدی پیگیری کنیم. اگر این مصوبه در زمان خود به درستی اجرایی می‌شد، ما امروز مشکلی در خصوص آمار دقیق دستفروشان پایتخت نداشتیم و حتی شهرداری می‌توانست به راحتی به نهادهای حمایتی از لحاظ آماری کمک کند اما در حال حاضر چنین اطلاعات و آماری که کدام دستفروشان مستحق‌تر برای دریافت حمایت‌ها هستند، نداریم؛ کمک به دستفروشان دچار مشکل شده و شاهد اعتراض‌های پی‌درپی آنها هستیم که در این راستا مدیریت شهری باید موضوع ساماندهی مشاغل سیار را با جدیت بیشتری دنبال کند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید