اتهام بسیار عجیب کرونایی به بیل گیتس

کدخبر: ۳۳۴۱۳۳
اقتصاد نیوز:بیل گیتس مسئول شروع پاندمی کرونا است؛ این ادعای عجیب برخی از طرفداران تئوری‌های توطئه بوده که با استناد به حقایق گوناگون، این میلیاردر بزرگ و انسان‌دوست را مسئول مرگ چندین هزار انسان می‌دانند؛ اما آیا این ادعا می‌تواند درست باشد؟
اتهام بسیار عجیب کرونایی به بیل گیتس

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از گجت نیوز، اخیرا برخی طرفداران تئوری‌های توطئه ادعا کرده‌اند که بنیان‌گذار مایکروسافت و میلیاردر بزرگی که تاکنون ۲۵۰ میلیون دلار به مبارزه با کووید ۱۹ کمک کرده، یعنی بیل گیتس (Bill Gates) مسئول شروع پاندمی کرونا بوده است. مدتی پیش ادعای مورد نظر مطرح شده بود و در حالی که این افراد به صحبت‌های گیتس از سال‌های پیش در مورد شیوع بیماری‌های مسری اشاره می‌کنند، انگشت اتهام خود را به سمت یکی از بزرگ‌ترین انسان دوستان تاریخ دراز کرده‌اند. با گجت نیوز همراه باشید تا به بررسی دقیق‌تر موضوع بپردازیم.

در سال ۲۰۱۵ بیل گیتس در یک سخنرانی معروف با نام «همه‌گیری بعدی؟ ما آماده نیستیم.» صحبت‌های جالب توجهی در مورد عدم آمادگی کشورهای مختلف دنیا در مواجهه با پاندمی‌های مرگ‌بار مطرح کرد. این سخنرانی از زمان شیوع کووید ۱۹ بیش از پیش مخاطب جذب کرده و در بسیاری از خبرگزاری‌ها اعلام شد که گیتس مدت‌ها قبل وقوع همه‌گیری کروناویروس جدید را پیش‌بینی کرده بود، اما کسی به او گوش نداد.

بیل گیتس پاندمی کرونا را شروع کرده است!

از طرف دیگر گیتس و همسرش ملیندا بنیاد خیره‌ای به نام خود دارند که بعد از دولت ایالات متحده دومین حامی مالی سازمان جهانی بهداشت (WHO) بوده و تاکنون ۰.۲۵ میلیون دلار را به تلاش جهانی برای مقابله با کووید ۱۹ و ساخت واکسن این بیماری مرگبار دستگاه تنفسی کمک کرده است؛ اما در کمال تعجب، موضوع سخنرانی و کمک مالی انجام شده پایه و اساس اتهامات مطرح شده در مورد شروع پاندمی کرونا توسط بیل گیتس هستند!

پیش‌بینی گیتس

در سخنرانی تد (TED talk) سال ۲۰۱۵ بیل گیتس با اشاره به کشته شدن هزاران نفر در کشورهای گینه، لیبریا و سیرالئون در اثر شیوع بیماری ایبولا، نکات مهم در جلوگیری از همه‌گیر شدن جهانی این ویروس را مورد توجه قرار داد و سپس اعلام کرد که در صورت شیوع یک بیماری خطرناک‌تر و مسری‌تر، جهان آمادگی لازم برای توقف پاندمی را ندارد.

نکته مهم در مورد انتشار ویروس‌های مرگبار و میزان تلفات کلی این است که در صورت بالا بودن نرخ مرگ و میر و شدت علائم بیماری، گسترش ویروس به دلیل وضعیت وخیم مبتلایان در مقیاس کمتری صورت می‌گیرد؛ اما همان‌طور که گیتس در پنج سال پیش اشاره کرد، وضعیت بدتر و خطرناک‌تر این است که ویروسی آن‌قدر نرخ مرگ میر و شدت علائم پایینی داشته باشد که برخی از مبتلایان بدون کمترین مشکلی ویروس را با بدن خود به گوشه گوشه دنیا ببرند و از این طریق افراد آسیب‌پذیر بسیار زیادی را در معرض خطر مرگ قرار دهند.

در حال حاضر و با وجود شروع پاندمی کرونا شاهد این وضعیت هستیم که گسترش ویروس کووید ۱۹ به دلایلی مانند میزان کشندگی پایین و همچنین عدم بروز نشانه‌ها حتی تا ۱۴ روز پس از ابتلا، بسیار زیاد بوده و در نتیجه، پاندمی مورد نظر به صورت کلی جان عده بیشتری از ساکنان زمین را می‌گیرد.

تئوری‌های توطئه در مورد شروع پاندمی کرونا

بر اساس تحقیقات روزنامه نیویورک تایمز، ماجرای اتهامات در مورد نقش بیل گیتس در شروع پاندمی کرونا از اواخر ژانویه گذشته و با انتشار ویدیویی در یوتیوب آغاز شد. در این ویدیو ادعا شده بود که گیتس قبلا از شیوع کووید ۱۹ باخبر بوده است. چندین روز بعد هم در وب‌سایت “Infowars” اطلاعات غلطی در مورد تمرین و شبیه‌سازی سناریو وقوع یک همه‌گیری ویروسی در بنیاد خیریه گیتس، در سال ۲۰۱۹، منتشر شد که بر اساس ادعای مدیر وب‌سایت، الکس جونز (Alex Jones)، نشان دهنده دخالت بیل گیتس در این ماجراست.

البته تنها بخش کوچکی از ادعای جونز صحت دارد؛ این بخش کوچک به حضور بنیاد گیتس در رویدادی مربوط به اکتبر ۲۰۱۹ که به بحث آمادگی اضطراری در صورت وقوع یک همه‌گیری جهانی پرداخته بود، ارتباط داشت. رویداد مورد نظر توسط دانشگاه جانز هاپکینز مدیریت شده بود و در خلال آن هم هیچ اسمی از کروناویروس جدید برده نشد و تمرین خاصی برای تخمین میزان مرگ و میر انجام نشده بود.

این اختلاف بین ادعای نظریه‌پردازان تئوری‌های توطئه و واقعیت اتفاق افتاده به راحتی نادیده گرفته شد و ظرف دو ماهی که از آن زمان تاکنون گذشته، بحث دخالت گیتس در شروع پاندمی کرونا ادامه پیدا کرده و در این روزها به اوج خود رسیده است.

دامن زدن به شایعات

بر اساس داده‌های نیویورک تایمز، از دو ماه پیش تاکنون در شبکه‌های اجتماعی و تلویزیون ۱.۲ میلیون بار به دست داشتن بنیاد گیتس در شیوع کووید ۱۹ اشاره شده و در این مدت از نظریه‌پردازانی مثل الکس جونز گرفته تا مجری و کارشناس خبرگزاری فاکس نیوز، لارا اینگراهام (Laura Ingraham)، به شایعات موجود دامن زده‌اند.

اینگراهام مدتی پیش توییت کرده بود که شروع پاندمی کرونا می‌تواند بهترین بهانه برای اعمال ردیابی دیجیتالی و گسترده تمامی انسان‌های کره زمین باشد؛ در ادامه این مجری فاکس نیوز توییت خود را به مقاله‌ای توطئه آمیز در مورد بیل گیتس لینک کرده بود. در این مقاله با اشاره به یکی از ایده‌های گیتس برای ذخیره اطلاعات واکسیناسیون شهروندان، این نتیجه‌گیری مطرح شده بود که افراد پرنفوذ و قدرتمندی مانند گیتس با بهانه کردن بحران‌هایی مانند همه‌گیری کووید ۱۹ سعی دارند تا سیستمی را برای طبقه‌بندی و ردیابی دیجیتالی انسان‌ها اعمال کنند.

دنبال کننده‌ها اینگراهام پیام نسبتا نامحسوس توییت‌ها را دریافت کردند و در میان نظرات می‌شد دید که بحث جلوگیری از تولید و استفاده واکسن بنیاد گیتس مطرح شده است. از طرف دیگر افرادی مثل راجر استون (Roger Stone)، از کارکنان سابق دونالد ترامپ که اخیرا به ۴۰ ماه زندان محکوم شده، از اینگراهام صریح‌تر بوده و مستقیما بحث دخالت بیل گیتس در شروع پاندمی کرونا را مطرح کرده‌اند.

اما چرا بیل گیتس؟

بخشی از میلیاردها دلاری که گیتس از طریق مایکروسافت به دست آورده و او را به دومین فرد ثروتمند دنیا تبدیل کرده، هم‌اکنون از طریق بنیاد خیره بیل و ملیندا گیتس برای اهداف انسان دوستانه صرف می‌شوند؛ تا به حال این دو فرد خیر کمک‌های بی‌نظیری به پیش‌گیری و مبارزه با ایدز، مالاریا و آبله‌مرغان در کشورهای مختلف و به خصوص مناطق فقیر جهان کرده‌اند.

از طرف دیگر گیتس به همراه دوست میلیاردرش وارن بافت بنیادی را با هدف اهداء بخش عمده ثروت میلیاردرهای جهان به اهداف انسان دوستانه تاسیس کرده‌اند و فعالیت‌های بشر دوستانه بی‌شماری تا به امروز از طرف بنیاد خیریه گیتس انجام شده است.

گیتس مخالفت خود را در مورد تصمیم دونالد ترامپ برای توقف بودجه مربوط به سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده بود و در توییتی اظهار کرد که WHO در حال حاضر مشغول کاهش سرعت گسترش بیماری کرونا بوده و اگر این موسسه از میدان جنگ با کووید ۱۹ حذف شود، دیگر جایگزینی برای آن وجود نخواهد داشت؛ به همین دلیل تصمیم برای قطع بودجه این نهاد بین‌المللی اشتباه است.

با وجود واکنش‌های منفی طرفداران تئوری‌های توطئه به این توییت و مطرح شدن اتهامات گسترده در مورد دخالت گیتس در شروع پاندمی کرونا این میلیاردر انسان‌دوست واکنش چندانی به شایعات نشان نداده است؛ گیتس که از زمان شیوع کووید ۱۹ فعالیت خود برای اطلاع‌رسانی و مبارزه با این پاندمی را افزایش داده، اخیرا درخواست مصاحبه نیویورک‌تایمز در مورد اتهامات مطرح شده را رد کرد.

با این حال گیتس در مصاحبه‌ای با یک شبکه چینی به سوالی در مورد شایعات موجود پاسخ داد و گفت که در وضعیت دیوانه‌واری مانند همه‌گیری یک ویروس مرگبار و قرنطینه نیمی از جهان، باید انتظار انتشار شایعات دیوانه‌وار را داشته باشیم و چنین مسئله‌ای چندان هم عجیب نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید