داروی امیدوارکننده درمان بیماری کووید-19

کدخبر: ۳۳۴۱۹۲
اقتصادنیوز : نتایج اولیه تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد، استفاده از داروی ضدویروسی درمان ابولا برای درمان بیماری کووید-19 نیز مؤثر است.
داروی امیدوارکننده درمان بیماری کووید-19

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، تعداد 113 فرد مبتلا به کووید-19 شدید بستری‌شده در بیمارستان دانشگاه شیکاگو تحت درمان با داروی درمان بیماری ابولا ( رمدسیویر)، داروی ضدویروسی ساخت شرکت گیلیاد قرار گرفتند.

دکتر کاتلین مولان، متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه شیکاگو و محقق این تحقیق اظهار کرد: بیماران تحت درمان با این دارو مرخص شدند و فقط دو بیمار جان خود را از دست دادند.

این دارو تب بیماران را کاهش داده، علایم تنفسی مرتبط با این بیماری را سبک‌تر کرده و بیماران در کمتر از یک هفته بهبود می‌یابند و از بیمارستان مرخص می‌شوند.

محققان خاطر نشان کردند: این دارو هنوز توسط سازمان غذا و دارو FDA برای درمان ایمن بیماری کووید-19 مورد تایید قرار نگرفته است.

بیماران دریافت‌کننده این دارو در این بیمارستان، بخشی از فاز سوم آزمایش بالینی این دارو بودند. پزشکان طی آزمایش بالینی فاز سوم، بر روی یک گروه حدود 100 نفر انجام‌شده و آزمایش بالینی فاز چهارم بر روی تعداد زیادی از بیماران انجام خواهد شد تا نتایج تأثیر این دارو بر بیماران با دقت بیشتری مشخص شود.

بااین‌وجود، گروه کنترل یعنی گروهی که این دارو را دریافت نکردند و شرایط یکسانی با بیماران دریافت‌کننده دارو داشته باشند در این تحقیق وجود نداشت. وجود گروه کنترل مهم است، زیرا امکان دارد که اثر دارونما یا علت ناشناخته دیگری در بهبودی این بیماران نقش داشته باشد.

موسسه گیلیاد اظهار کرد: حدود 2400 شرکت‌کننده در 152 موسسه در سرتاسر جهان تحت آزمایش‌های بالینی برای درمان کووید-19 شدید، قرار دارند اما نتایج این آزمایش‌ها هنوز عمومیت نیافته است. تنها چیزی که در این مرحله می‌توان گفت این است که ما مشتاقانه منتظر نتایج امیدوار کننده درمان این بیماری هستیم.

این موسسه همچنین بیماران مبتلا به بیماری کووید-19 که علایم حاد نداشتند و شامل 1600 بیمار در 169 مرکز مختلف بودند را نیز تحت آزمایش قرارداد، تا چگونگی اثربخشی این دارو را در پنج و 10 روز استفاده آزمایشی از این دارو بیابد.

از دیگر نتایج موفقیت‌آمیز این دارو در درمان بیماری کووید-19 که در تاریخ 10 آوریل در نشریه پزشکی انگلیس در گروه کوچکی انجام شد، نشان می‌دهد 53 بیمار مبتلا به کووید-19 در سرتاسر جهان به مدت 10 روز این دارو را دریافت کردند و نتایج نشان داد 36 بیمار(68 درصد)  با کمک اکسیژن بهبود یافتند. این مورد شامل 17 بیمار از 30 بیمار (57درصد) است که بعد از استفاده از این دارو ونتیلاتورها ( دستگاه تنفس مصنوعی) از آنان جدا شدند.

محققان اظهار کردند: بیمارانی که در چین تحت درمان با داروی دیگری بودند بین 17 تا 78 درصد علایم حاد را تجربه و از بین رفتند.

شایان‌ذکر است، هر دو این تحقیق‌ها شامل گروه کنترل نبود.

محققان تحقیق دوم اظهار کردند: 25 بیمار (47 درصد) مرخص شدند و هفت بیمار (13درصد) از بین رفتند. در مقابل، در مطالعات چین (که شامل درمان با این دارو نبود) بین 17 تا 78 درصد از افراد مبتلا به موارد شدید مبتلا به کووید-19 از بین رفتند.

تحقیقات بر روی میمون‌ها

این دارو بر روی نوعی میمون (Macaca mulatta) مبتلا به کووید-19 در ایالات‌متحده همراه با گروه کنترل انجام شد.

در این تحقیق 6 میمون در مراحل اولیه بیماری داروی رمدسیویر را دریافت کردند و علایم بیماری آنان کاهش چشمگیری یافت و فقط یکی از میمون‌ها مشکلات تنفسی خفیفی داشت اما 6 میمونی که این دارو را دریافت نکردند، علایم شدید تنفسی را تجربه کردند.

به‌علاوه، میمون‌های تحت درمان، میزان کمی ویروس در ریه‌های خود داشتند و آسیب کمتری به ریه نسبت به گروه غیر درمانی واردشده بود. بااین‌حال، میمون‌های تحت درمان به همان اندازه گروه غیر درمانی ناقل عفونت ویروسی بودند.

محققان در ادامه افزودند: "این نتایج در مدیریت درمان بیماران از اهمیت بالایی برخوردار است و پیشرفت بهبود به معنای نبود عفونت نیست."

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید