افزایش هزینه دهک‌ها چقدر است؟

کدخبر: ۳۳۴۶۰۳
اقتصادنیوز : آخرین وضعیت دهک‌های مختلف نشان می‌دهد که دهک اول حدود ۱۶ درصد و دهک دهم تا ۲۳ درصد نسبت به سال گذشته هزینه بیشتری برای تامین کالا و خدمات خود انجام داده است.
افزایش هزینه دهک‌ها چقدر است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، آخرین وضعیت تورمی خانوارهای ایرانی در فروردین‌ماه سال جاری از کاهش تورم در شاخص سالانه تا ۳۲.۲ درصد و تورم نقطه به نقطه تا ۱۹.۸ درصد حکایت داشت.

این در حالی است که بررسی وضعیت تورم بین دهک‌های مختلف نشان می‌دهد که فاصله تورمی دهک‌ها تا حدود ۳.۴ درصد رسیده که نسبت به اسفندماه که ۲.۷ درصد گزارش شده بود ۰.۷ درصد افزایش دارد.

در بین دهک اول تا دهم افزایش هزینه وجود دارد به طوری که دهک اول در فروردین‌ماه امسال نسبت به همین ماه در سال گذشته ۱۶.۳ درصد، دهک دوم ۱۷، دهک سوم ۱۷.۵، دهک چهارم ۱۷.۹، دهک پنجم ۱۸.۲، دهک ششم ۱۸.۷، دهک هفتم ۱۹.۵، دهک هشتم ۲۰.۱، دهک نهم ۲۱.۴ و دهک دهم تا ۲۳.۵ درصد برای خرید کالا و خدمات خود به طور متوسط افزایش هزینه دارد.

براین اساس فاصله افزایش هزینه بین دهک اول و دهک دهم به بیش از هفت درصد می‌رسد.

البته تورم در دهک اول تا دهم در فروردین‌ماه نسبت به اسفندماه سال گذشته کاهش داشته است به گونه‌ای که در دهک اول از ۱۹.۵ به ۱۶.۳ و در دهک دهم از ۲۴.۴ به ۲۳.۵ درصد کاهش دارد که این تغییر نیز نشان می‌دهد که کاهش تورم در دهک‌های بالایی بیش از کاهش در دهک‌های پایینی بوده است.

همچنین فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به اسفندماه ۰.۷ درصد «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل ۰.۶ درصد کاهش دارد. 

hlWWToZjUvNS

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید