نقشه جامع کره ماه تهیه شد+ عکس

کدخبر: ۳۳۴۶۸۰
​اقتصاد نیوز:"ناسا" با همکاری "سازمان زمین‌شناسی آمریکا"(The United States Geological Survey) و "آژانس پژوهش‌های هوافضای ژاپن" (JAXA) برای اولین بار موفق به تهیه نقشه جامع سطح ماه شدند.
نقشه جامع کره ماه تهیه شد+ عکس

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا،  نقشه جامع سطح ماه اکنون به لطف سه سازمان ناسا، سازمان زمین‌شناسی و جاکسا تهیه شده است و افراد برای اطلاعات بیشتر می‌توانند به این سایت مراجعه کنند.

نقشه جامع ماه تهیه شد+فیلم

نقشه ماه که آنها موفق به تهیه آن شده‌اند "نقشه زمین شناسی جامع ماه"(Unified Geologic Map of the Moon) نام دارد و این نقشه، نقشه ساخت یا بلوپرینت جدید زمین شناسی ماه برای کلیه مأموریت های انسانی در آینده خواهد بود. نقشه دیجیتال رایگان است و به صورت آنلاین در دسترس همه قرار دارد و کاربران می‌توانند با مراجعه به سایت مذکور  سطح ماه را با جزئیات مشاهده کنند.

"جیم ریلی"(Jim Reilly) مدیر فعلی سازمان زمین‌شناسی آمریکا و فضانورد پیشین ناسا گفت: مردم همیشه به دانستن جزئیاتی درباره ماه علاقه داشتند بنابراین اکنون زمانی شگفت انگیز برای آنها خواهد بود چرا که خواهند توانست آن را با جزئیات ببیند.

 دانشمندان از اطلاعات جمع آوری شده از "شش نقشه منطقه‌ای روزهای آپولو"(six Apollo-days regional maps) و اطلاعات به دست آمده از سطح ماه که اخیرا توسط ماموریت‌های ماهواره‌ای جمع‌آوری شده، استفاده کردند و پس از آن توانستند با ادغام داده‌های قدیمی و جدید نقشه جامعی از ماه تهیه کنند.

داده‌های مربوط به ارتفاع از ناحیه استوایی ماه توسط رصدخانه" استیریو" و مدارگرد ژاپنی سلن(SELENE) به دست آمده است. اخیرا کاوشگر سطح ماه و مهندسی ژاپن موسوم به "Selene" با استفاده از یک سیستم رادار که برای کاوش سطح زیرین ماه طراحی شده، یک شکاف در زیر منطقه "مارویوس هیلز" کشف کرده است. توپوگرافی قطب‌های جنوبی و شمالی ماه نیز با کمک داده‌های ارتفاع‌سنج لیزری مدارگرد ماه (Lunar Orbiter Laser Altimeter) ناسا انجام شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید