معاون سازمان انرژی اتمی:

دستگاه تشخیص سریع کرونا وارد کشور شد

کدخبر: ۳۳۴۸۳۷
معاون سازمان انرژی اتمی ایران و رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای، گفت: چند دستگاه تشخیص سریع بیماری کووید– 19را دریافت کردیم.
دستگاه تشخیص سریع کرونا وارد کشور شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، جواد کریمی ثابت ضمن قدردانی از زحمات و تلاش‌های تمامی ارکان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به خصوص کادر درمانی کشور برای اقدامات مختلف مقابله با اپیدمی ویروس کرونا (کووید -۱۹) به تشریح مهمترین اقدامات اخیر این سازمان در استفاده از ظرفیت‌های فنآوری هسته‌ای در حوزة سلامت مردم پرداخت.

کریمی ثابت تصریح کرد: همة بخش‌های سازمان انرژی اتمی ایران از جمله پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای، کمک به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای اقدامات مختلف مقابله با اپیدمی ویروس کرونا (کووید -۱۹) را وظیفة خود دانسته و در این راستا از هیچ کوششی دریغ نکرده است.

وی افزود: بکارگیری تمامی ظرفیت‌های مراکز پرتودهی سازمان، شامل مرکز پرتودهی الکترون یزد، مرکز پرتودهی تابش گاما تهران و مرکز پرتودهی تابش گاما بناب، برای استریل تجهیزات پزشکی در این ایام از جمله اقدامات سازمان در دو ماه گذشته بوده است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای اظهار داشت: استفاده از توانمندی آزمایشگاه ایمنی و محیط زیست پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای، خدمت دیگری در این راستا بوده است. این آزمایشگاه با بهره گیری از بهترین متخصّصین کشور در زمینه فیزیک ایروسل‌ها و انتقال آلاینده‌ها در دو ماه گذشته و حتی در تعطیلات نوروز به طور تمام وقت به تست و ارزیابی میزان کیفیت و کارایی بیش از ۳۰۰ نمونه ماسک و گان (لباس‌های مخصوص پزشکی) تولید داخل و حتّی اجناس وارداتی پرداخته است که همگی با درخواست از سوی معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و شرکت‌های دانش بنیان بوده است.

وی به همکاری خوب سازمان با آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره کرد و گفت: از دو ماه پیش با پیگیری‌های مستمر و مؤثر پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای و معاونت امور بین الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران توانستیم از ظرفیت‌های همکاری خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی استفاده کنیم و تعدادی از دستگاه‌های مرتبط با تصویربرداری با اشعة ایکس که به صورت پرتابل بوده، تجهیزات حفاظت شخصی کاربران و از همه مهمتر چند دستگاه تشخیص سریع بیماری کووید- ۱۹ معروف به RT-PCR را به همراه تجهیزات راه اندازی، ارتقا و کالیبره کردن آن و کیت‌های تشخیصی بیماری کووید -۱۹ را به ارزش بیش از ۲۰۰ هزار یورو از آژانس بین المللی انرژی اتمی دریافت کنیم.

کریمی ثابت افزود: خوشبختانه تلاش متخصّصان و پژوهش گران صنعت هسته‌ای کشور در انجام پروژه‌های علمی و فنّی مشترک و گسترده‌ای که در یک سال اخیر با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته‌اند، اعتبار پژوهشگاه را در این نهاد بین المللی برای ما افزون‌تر کرده است؛ به نحوی که به محض اطلاعِ این پژوهشگاه از حمایت آژانس از کشورها برای مقابله با شیوع جهانی ویروس کرونا (کووید -۱۹) و ارسال درخواست رسمی و پیگیری‌های انجام شده بلافاصله با پاسخ مثبت آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) برای ارسال تجهیزات اشاره شده مواجه شدیم و می‌توان اذعان کرد ایران از اولین کشورهای دریافت کنندة این تجهیزات است.

وی گفت: مرحلة اول این کمک‌ها با هماهنگی دفتر نمایندگی ایران و آژانس وارد کشور شده است و انشاالله برای خدمت رسانی در اختیار انستیتو پاستور ایران قرار خواهد گرفت.

کریمی ثابت با اشاره به تکنیک RT-PCR این روش را بسیار دقیق و کارآمد توصیف کرد و افزود: زمان تشخیص بیماری کووید -۱۹ با این تکنیک بسیار دقیق‌تر و کوتاه‌تر می‌شود. این روش کاربردهای متنوعی در زمینه تعیین کمّی بیان ژن، تشخیص و درمان بیماری‌ها دارد و اساس شیمیایی این روش بر پایه جذب طیف نشری از ماده وراثتی استخراج شده از موجود زنده (انسان، حیوان و میکروارگانیسم هایی مانند باکتری و ویروس) بوده و تکنیکی با دقت و سرعت بالا در تشخیص بیماری‌های ویروسی با محتوای ژنتیکی RNA است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای در ادامه به بُعد دیگری از همکاری‌های فنّی ایران و آژانس انرژی اتمی اشاره کرد و گفت: پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای برای شرکت محقّقان و پژوهشگران ایرانی در دوره‌های تخصّصی مرتبط با تکنیک‌های جدید بکارگیری فناوری هسته‌ای در تشخیص بیماری‌ها آمادگی کامل دارد به طوری که متخصّصان علاقه‌مند تاکنون در چندین وبینار برگزار شده از سوی آژانس انرژی اتمی ایران با موضوعاتی همچون چگونگی کنترل انتشار آلودگی کووید -۱۹ در مراکز تشخیصی و درمانی کشورها و نحوة استفاده از اسکن CT در تشخیص بیماری کووید -۱۹ و موضوعات پرتوگیری بیماران شرکت داشته و بهره برداری‌های لازم را داشته‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید