بیماری تب خوکی آفریقایی به مرزهای اروپا رسید

کدخبر: ۳۳۵۰۱۱
​اقتصاد نیوز:در شرایطی که بسیاری از کشورها با شیوع گسترده ویروس کرونا مواجه هستند، بیماری تب خوکی آفریقایی به عنوان یک بیماری واگیردار به مرزهای اروپا رسید.
بیماری تب خوکی آفریقایی به مرزهای اروپا رسید

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از گجت نیوز، ویروس کرونا در مدت زمان کوتاهی خود را به تمام کشورهای جهان رساند و در شرایطی که تمام جهان با این بحران مواجه هستند، خبرها از شیوع بیماری تب خوکی آفریقایی حکایت دارد که شرایط را برای دامداران ساکنان قاره اروپا سخت کرده است. بیماری تب خوکی آفریقایی پس از این که چندین گله از گرازها و خوک‌های پرورشی را مبتلا کرده بود، طی روزهای گذشته خود را به مرزهای اروپا رسانده است.

در شرایطی که شواهد از نزدیک شدن این بیماری در مرزهای اروپا حکایت دارد، منابع خبری در چین از شروع شیوع این بیماری در یونانگ یانگ واقع در جنوب غربی چین خبر می‌دهند. علاوه بر آن منابع خبری لهستان نیز اعلام کردند از هفته‌های اخیر تا به امروز تعداد بسیار زیادی از گرازها بر اثر این بیماری تلف شدند و مقام‌های محلی لاشه‌های این حیوانات را در ۱۰ کیلومتری مرز لهستان با کشور آلمان پیدا کردند. البته گرازها فقط توانایی انتقال این بیماری به خوک‌ها را دارند و به صورت مستقیم نمی‌توانند به انسان‌ها انتقال دهند.

در شرایط فعلی بسیاری از پرورش‌دهندگان خوک در لهستان با مشکلات زیادی مواجه شدند و مال آنها در حال از بین رفتن است؛ چراکه آنها باید چندین هزار خوک را در این منطقه نابود کنند تا از شیوع این بیماری جلوگیری شود. در سال گذشته نیز مقام‌های محلی در شمال شرق لهستان حدود ۳۵ هزار خوک را نابود کردند و در اوایل سال ۲۰۲۰ نیز ۲۴ هزار خوک دیگر در غرب این کشور نابود شد.

یکی از پرورش‌دهندگان خوک در لهستان دولت را در مورد نحوه جمع‌آوری گرازهای مرده مقصر می‌داند و می‌گوید هر یک از این گرازهای مرده برای مزارع خوک یک بمب ویروسی محسوب می‌شود. طبق گفته این پرورش‌دهنده، گرازهای مرده در موعد مقرر از مزارع جمع‌آوری نمی‌شوند و ماموران دولتی آنها را پس از ۳ تا ۴ روز جمع‌آوری می‌کنند که همین موضوع اعتراض کشاورزان و دامداران محلی را به همراه داشت. این پرورش‌دهنده می‌گوید پیش از شیوع بیماری تب خوکی آفریقایی در این منطقه حدود ۲۰۰۰ پرورش‌دهنده خوک فعالیت داشتند و اکنون فقط تعداد ۶۰۰ نفر از آنها باقی مانده‌اند و به فعالیت می‌پردازند.

مقامات آلمانی در آماده‌باش کامل

با توجه به این که شیوع این بیماری به مرزهای آلمان رسیده است، مقام‌های آلمانی برای جلوگیری از شیوع آن در آلمان خود را آماده کرده‌اند و کارگروه‌هایی به همین منظور در شهر درسدن، مرکز ایالت زاکسن در نزدیکی لهستان ایجاد شده است. این کارگروه‌ها در اولین اقدام خود یک حصار ۱۳۰ کیلومتر را به صورت فوری احداث کردند تا از ورود گرازهای بیمار به آلمان جلوگیری شود و خوک‌های دامداران آلمانی در امان بماند.

لهستان نیز همانند آلمان اقدامات سخت‌گیرانه‌ای را برای مقابله با این بیماری در نظر گرفته است. علاوه بر این، چه در آلمان و چه در لهستان به شکارچیان اجازه داده شد تا با صدا خفه‌کن گرازها را نابود کنند. در صورت لزوم، ارتش نیز برای نابودسازی گرازهای مبتلا به بیماری تب خوکی آفریقایی وارد عمل خواهد شد. تمامی این اقدامات با هدف کاهش ۹۰ درصدی گرازهای این مناطق انجام می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید