آتلانتیک: با «ترور ژنرال سلیمانی» بزرگترین امید آمریکا در عراق بربادرفت

کدخبر: ۳۳۵۱۰۸
اقتصادنیوز؛ اندیشکده آمریکایی«شورای آتلانتیک» در گزارشی، اعتراضات مردم عراق که از اوایل اکتبر سال گذشته آغاز شده بود را بزرگترین امید آمریکا برای گسترش نفوذ واشنگتن در بغداد توصیف کرد که با ترور سردار سلیمانی و همراهان، و نیز بمباران مواضع الحشدالشعبی بر باد رفته است.
آتلانتیک: با «ترور ژنرال سلیمانی» بزرگترین امید آمریکا در عراق بربادرفت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ اندیشکده آمریکایی«شورای آتلانتیک» ، امروز طی گزارشی نوشت: تظاهرات‌هایی که عراق از اوایل اکتبر سال گذشته شاهد آن بود، بزرگ‌ترین امید آمریکا برای گسترش نفوذ و سیطره‌اش در عراق به شمار می‌رفت. اما این امید پس از حادثه «فرودگاه» از بین رفت.

در این گزارش آمده است: ایران در مشکلات مرتبط با روابط عراق و آمریکا مقصر نیست و بخشی از ناکامی در این روابط به اهداف ترسیم شده در چارچوب توافق راهبردی امضا شده با عراق در سال ۲۰۰۸ باز می‌گردد.

در ادامه این گزارش که پایگاه خبری «المعلومه» آن را بازنشر کرده، آمده است که مشکل اینجاست که این توافق‌ دارای دو بعد است اهداف بلندپروازانه و ابزارهای تحقق آنها. در این میان عراق از نهادهایی با شفافیتی بالا و موثر و متخصص و به دور از فساد و قومیت‌گرایی بهره‌مند نبود. در نتیجه هیچ یک از دو طرف برای حفظ این توافق تا زمانی که موجود است، بیشتر  تلاش نکردند.

بر اساس این گزارش، نهادهای آمریکا برای ساخت‌و‌سازهای جامعی که عراق به آن نیاز دارد، مناسب نیست. تا زمانی که امنیت، ضعیف و اقتصاد متکی به نفت باشد و علیه سازندگی و توسعه بخش خصوصی موضع‌گیری وجود داشته باشد، اقتصاد عراق آن‌چنان که می‌بایست بهبود نمی‌یابد. 

در ادامه گزارش این اندیشکده آمده است: متاسفانه حوادث جاری موجب شد تا ابزارهای ایالات متحده در تحقق این اهداف تضعیف شود. اقدام نسنجیده ترور ژنرال قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس همه توجه‌ها را از اعتراضاتی که بهترین امید ایالات متحده به شمار می‌رفت، دور ساخت. افزایش حملات هوایی علیه گروه‌های الحشد الشعبی نیز حساسیت عراق در قبال تاثیر بیگانگان به طور کلی و انواع حضور و حمایت آمریکا در این کشور را به طور خاص برانگیخت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید