قبل از ویروس؛ امریکا و ایران در آستانه آغاز جنگ در دریا

کدخبر: ۳۳۵۴۰۴
اقتصادنیوز : تشنجات در روابط امریکا و ایران، دو دشمن ژئو سیاسی قدیمی، وارد سطح جدیدی شده است.
قبل از ویروس؛ امریکا و ایران در آستانه آغاز جنگ در دریا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، النار باینظراف، در روزنامه ایزوستیا روسیه نوشت:  دونالد ترامپ تهدید کرده که هر کشتی نیروی دریایی ایران که برای دریاداران نظامی امریکایی در خلیج فارس تهدید آمیز باشد، منهدم خواهد شد.ظاهرا، حتی، اپیدمی ویروس کرونا نیز نمی تواند، این دشمنان جانی را متوقف کند.می‌بایست خاطر نشان کرد که طی چند روز و چند هفته اخیر، درمنطقه خلیج فارس و درسطح جهانی، رویدادهایی رخ داده که به متشنج تر شدن اوضاع منجر شده است.

علت ایراد چنین سخنان تندی از سوی ترامپ، رویداد 15 آوریل در خلیج فارس و در نزدیکی سواحل کویت می باشد. در آن روز، 11 قایق نیروی دریایی ایران مانور خطرناکی در کنار کشتی های نظامی امریکا دادند. از سوی هیچ یک از طرفین شلیکی انجام نشد و کسی نیز آسیب ندید. چندی بعد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد که کشتی های نظامی امریکا دست به مفسده جویی زده و مانع از برگزاری رزمایش نظامی ایران شده اند.

 مقامات تهران و از جمله، محمد جواد ظریف و کاظم جلالی، سفیر ایران در مسکو، به این سخنان ترامپ واکنش تندی نشان داند.

در حال حاضر، واشنگتن بهانه دیگری نیز برای نگرانی دارد. در روز 22 ماه آوریل، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبر داد که ایران نخستین ماهواره نظامی خود را با موفقیت پرتاب کرده است. به گفته نظامیان سپاه، با کمک موشک قاصد، ماهواره نور در مدار قرار گرفته و به ارتفاع 425 کیلومتری پرتاب شده است. جان هایتن، رئیس ستاد فرماندهی استراتژیک امریکا، اعلام کرد که میان پرتاب این ماهواره و رویداد خلیج فارس ارتباط مستقیمی وجود دارد. به گفته او، پرتاب این ماهواره نظامی، نمونه بارز دیگری از رفتار خصومت آمیز ایران است. مقامات امریکایی معتقدند که این پرتاب ماهواره ای، مرحله دیگری از توسعه برنامه موشک های بالستیک قاره پیمای ایران است که می تواند، برای امریکا تهدید آمیز باشد.

 در ایران، با عقاید امریکایی ها موافق نیستند. به گفته کاظم جلالی، «فعالیت های موشکی ایران به هیچ وجه، مغایر با قطعنامه 2231 نیست. توانایی موشکی ایران در ابعاد نظامی صرفا، از ماهیت تدافعی برخوردار است. هدف از پرتاب ماهواره نور، مونیتورینگ و تعیین مشخصات تهاجمات علیه ایران و دفاع از کشور می باشد. در روز 22 ماه آوریل، مایک پومپئو اعلام کرده که ایران قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض کرده است.

عدلان مارگویف، تحلیلگر انستیتوی مطالعات بین الملل، معتقد است: «امریکا ضمن متهم کردن ایران، تلاش می کند، از این موفقیت ایران برای اعمال تحریم های تسلیحاتی علیه ایران از سوی شورای امنیت استفاده کند. در حال حاضر، سیاست امریکا طوری پیش می رود که تحریم ها علیه ایران لغو نشوند. امریکا معتقد است که قطعا، کشور ثالثی مانند کره شمالی به ایران در ساخت موشک کمک می کند».

سرگی سوداکوف، امریکا شناس و عضو آکادمی علوم نظامی، معتقد است: «احتمال دارد، امریکا وارد رویارویی نظامی با ایران شود. امریکا می داند که در شرایط حاضر، کمتر کشوری حاضر به حمایت از ایران خواهد بود. امریکا معتقد است که از آب گل آلود می تواند، ماهی بگیرد. رویارویی با ایران می تواند، سودهای خوبی را به همراه داشته باشد. اکنون، ترامپ در حال بررسی شرایط است و منتظر واکنش سیاستمداران ایرانی است تا بتواند، نتیجه گیری کند: آغاز جنگ و یا توقف موقتی مناقشه. ترامپ برای پیشبرد تبلیغات انتخاباتی اش، به اوضاع متشنج با ایران نیاز دارد».

 آندری کورتینوف، کارشناس کلوب والدای، معتقد است: «در دولت امریکا فکر می کنند که ایران در مقایسه با یک یا دو سال پیش ضعیف تر شده است. در نتیجه، واشنگتن امیدوار است تا از طریق تحریم های اقتصادی و فشارهای سیاسی و نظامی، بتواند، حکومت ایران را سرنگون کند. ترامپ به این نوع توسعه رویداد برای پیشبرد تبلیغات پیش از انتخاباتی اش نیاز دارد. درصورتی که او موفق به سرنگونی رژیم ایران شود، این موفقیت بزرگی برای او خواهد بود. زیرا، تاکنون، او در جبهه سیاست خارجی، به کمترین موفقیتی دست نیافته است».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید