حریرچی:

روند نزولی ابتلا به کرونا درخشان است اما شرایط عادی نیست

کدخبر: ۳۳۵۴۴۴
اقتصادنیوز : حریرچی در ستاد پیشگیری از کرونای قزوین گفت: از مردم می‌خواهیم هشدارها را جدی بگیرند و بدانند به هیچ وجه شرایط عادی نشده، هرچند روند نزولی بسیار درخشان است اما این امر نباید غرور و اطمینان کاذب ایجاد کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا ،ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در جلسه ستاد پیشگیری از کرونای استان قزوین که پنجشنبه شب، یازدهم اردیبهشت در استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: واقعیت این است که در حال حاضر در موقعیتی قرار داریم که شاید قابل باور نباشد که ما توانستیم در مقطع کوتاهی به این نقطه برسیم، موقعیتی که در آن به عنوان نمونه در استان قزوین ۶۰ درصد کاهش در موارد بستری اتفاق افتاده است و این موفقیت بزرگی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: قزوین در ابتدای شیوع کرونا دو مشکل بزرگ داشت اول اینکه جزو استان‌های اول ابتلا به ویروس بود و در هفته سوم اسفند گرفتار پیک مبتلایان شد و دوم اینکه استان چهارم در میزان ابتلا به کرونا بود اما علیرغم این دو موضوع توانست به خوبی ابتلا به کرونا را کنترل کند.

حریرچی گفت: در حال حاضر قزوین جزو استان‌هایی است که روند نزولی مطلوبی را در ابتلا به کووید ۱۹ دارد اما توجه داشته باشید این موضوع به هیچ وجه بدان معنا نیست که شرایط عادی یا نزدیک به عادی شده است.

وی افزود: مهمترین آفت شرایط فعلی این است که مردم فکر می‌کنند شرایط عادی است و مقابله با کرونا از دستور کار خارج شده است ولی چنین نیست و وظیفه رسانه‌هاست موضوع رعایت موارد بهداشتی را برای مقابله با این ویروس منحوس برای مردم تبیین کنند.

معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در حال حاضر سه استراتژی برای همه اقدامات باید در نظر گرفته شود، اول اینکه همه ما باید فاصله گذاری اجتماعی و مسائل بهداشتی فردی را رعایت کنیم؛ درست است که کسب و کارها آغاز شده است اما مردم باید با برنامه‌ای درست رعایت فاصله گذاری اجتماعی و فاصله فیزیکی را در نظر داشته باشند.

وی افزود: موضوع دوم شناسایی افراد مبتلا به کووید ۱۹ در مراحل اولیه است، لذا باید دانشگاه‌ علوم‌ پزشکی برای غربالگری دائم اقدام کرده و افراد مبتلا را به صورت سرپایی شناسایی کند.

این مسئول تصریح کرد: موضوع سوم شناسایی کسانی است که با افراد بیمار در تماس مستقیم بودند، اینگونه افراد باید غربالگری و شناسایی شوند، چون ۲۱/۵ درصد یعنی از هر ۵ نفر یک نفر امکان ابتلای آن‌ها وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت وضعیت معیشتی مردم گفت: چون معیشت مردم برای ما مهم است شهرستان‌های کشور را به سه سطح سفید، زرد و قرمز طبقه‌بندی کردیم. شهرستان‌های سفید آن‌هایی هستند که طی دو هفته گذشته کمتر از یک بستری در یک روز داشتند در این شهرستان‌ها در آینده نزدیک نمازجماعت و برخی فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی آغاز خواهد شد.

حریرچی بیان کرد: شهرستانهای سفید، زرد و قرمز یک رابطه پویا دارند یعنی اگر شهرستانی وضعیت سفید داشته باشد اما با بی‌احتیاطی و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم مواردی بیش از یک نفر بستری در یک روز در آن شهرستان مشاهده شود تبدیل به شهرستان سطح زرد خواهد شد.

وی عنوان کرد: از مردم می‌خواهیم هشدارها را جدی بگیرند و بدانند به هیچ وجه شرایط عادی نشده و تا موقعی که حتی یک نفر مبتلا داریم شرایط عادی نیست، ضمن اینکه هرچه میزان بازگشایی کسب و کار بیشتر باشد مردم باید احتیاط خود را بیشتر کنند هرچند روند نزولی بسیار درخشان است اما این امر نباید غرور و اطمینان کاذب ایجاد کند.

معاون وزیر بهداشت گفت: مهمترین عامل موفقیت در کشور علاوه بر این عنایت الهی، همکاری مردم، همکاری همه دستگاه‌ها، فداکاری پرسنل بهداشت و مدیریت مناسب درمان در کشور بوده است که امیدواریم این روند ادامه پیدا کند تا در مقابله با کرونا موفق قطعی باشیم.

حریرچی در پایان تصریح کرد: نکته پایانی این که با توجه به عادی شدن شرایط در اکثر بیمارستان‌ها، مردم بدانند بخش‌های دیگر به هیچ وجه آلوده نیست و بیمارانی که نیاز به بخش‌های دیگر بیمارستان دارند می‌توانند با خیال راحت به بیمارستان مراجعه کنند و به مردم این اطمینان را می‌دهیم که وسایل حفاظتی و ایمنی مناسب در بیمارستان برای آن‌ها فراهم شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید