طرح‌های مبتکرانه برای مبارزه با کرونا

کدخبر: ۳۳۵۵۶۴
اقتصاد نیوز:نمایشگاه بین المللی Global Gard Show، یک جشنواره مربوط به طرح‌های مبتکرانه دانشگاهی است که در سال جاری تمام توجه خود را معطوف به یافتن طرح‌هایی مبتکرانه برای مبارزه با کروناویروس جدید کرده است.
طرح‌های مبتکرانه برای مبارزه با کرونا

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از فرارو، نمایشگاه بین المللی Global Gard Show، یک جشنواره مربوط به طرح‌های مبتکرانه دانشگاهی است که به عنوان «برترین نمایشگاه جهان در زمینه ارائه طراح‌های نوآورانه فارغ التحصیلان دانشگاهی» به ثبت رسیده است. این رویداد هر سال به عنوان بخشی از «هفته طراحی دبی» برگزار می‌شود و قرار بود در ماه نوامبر افتتاح شود. اما به علت شرایط اضطراری ناشی از گسترش جهانی کروناویروس جدید، این نمایشگاه زودتر از موعد برنامه ریزی شد تا بتواند راه حل‌هایی جدید و کارآمد برای مبارزه با این اپیدمی بیابد. از مهمترین طرح‌های چشمگیر این نمایشگاه، قفل‌های هوشمند خود ضد عفونی کننده برای کارمندان بیمارستان و انبار‌های روبازی است که به رانندگان حمل و نقل اجازه می‌دهد از تماس چهره به چهره خودداری کنند. خبرگزاری سی ان ان آمریکا، طی گزارشی به دستاور‌های این نمایشگاه در زمینه مبارزه با کروناویروس جدید پرداخته است.

ماه گذشته سازمان دهندگان این جشنوراه، اولویت‌هایی را مبنی بر مبارزه و مقابله با بیماری کووید ۱۹، به موسسات آموزش عالی در سراسر جهان ارسال کردند. «برندن مک گتریک»، سرپرست جلسات Global Grad Show، می‌گوید: «دو روش برای پاسخ به بحران اپیدمی کرونا وجود دارد. یکی دفاعی و دیگری خلاقانه است. این نکته مثبت است که مردم در شرایط فعلی در خانه بمانند، اما نمی‌توان برای همیشه به این کار ادامه داد و باید راهی برای خروج از این شرایط بیابیم».

هیچ محدودیتی وجود ندارد

برای به حداکثر رساندن وسعت نوآوری، هیچ پارامتر و محدودیتی برای شرکت کنندگان در این جشنوراه، در نظر گرفته نشده است. اما پروژه‌ها باید چشم اندازی واقع بینانه و قابلیت اجرایی شدن در کوتاه مدت را داشته باشند، زیرا برگزارکنندگان رقابت با حمایت منابع سرمایه گذاری دبی، قصد دارند این ایده‌ها را در سریع‌ترین زمان ممکن به واقعیت تبدیل کنند. مک گتریک می‌گوید: «هر پروژه‌ای که پذیرفته شود، ما قطعاً به توسعه آن کمک خواهیم کرد و سعی خواهیم کرد تا را به نتیجه برسانیم. ما همچنین پشتیبانی مالی کاملی را انجام می‌دهیم تا طرح‌ها به سرعت عملیاتی شوند. این طرح‌ها نباید نیازمند سال‌ها تحقیق و توسعه باشد، چون ما همیچ فرصتی را در اختیار نداریم».

تاکنون تقریباً ۴۰۰ پیشنهاد به این جشنواره ارسال شده و در حال حاضر در دست بررسی هستند. سازمان دهندگان یک لیست کوتاه تهیه کرده اند که این طرح‌های نوآورانه را از موارد نسبتاً ساده‌ای مانند دستگیره‌های خاص برای جلوگیری از دست زدن به اشیاء تا پیچیده و جسورانه‌ای مانند سیستم ردیابی مواد غذایی هوشمند، ترتیب داده است. بسیاری از طرح‌ها بر روی حمایت از مبارزان خط مقدم مانند کادر پزشکی و خدماتی متمرکز شده اند. سایر نوآوری‌های دیگر نیز از عموم مردم محافظت می‌کنند، همچون طرح خانه Quarantant که برای افرادی است که در خانه و در کنار افراد دیگر، قصد دارند خود را قرنطینه کنند. این خانه مبتکرانه دارای سیستم آب و سرویس بهداشتی مجزا و سقفی شفاف است تا بتواند نور طبیعی را به درون خود راه دهد. همچنین طرح دیگری به نام Farewell Suit نیز وجود دارد که به افراد خانواده اجازه می‌دهد در شرایط کاملاً استاندارد بهداشتی، با عزیزان خود که در بیمارستان بستری هستند، ملاقات داشته باشند.
 
(تصاویر) طرح‌های مبتکرانه برای مبارزه با کرونا
 
نوآوری جهانی
با توجه به اینکه همه گیری کروناویروس تقریباً در هر گوشه‌ای از جهان نفوذ کرده، مناسب است که این رقابت هم باعث ایجاد اتحاد جهانی در مبارزه با این اپیدمی شود و هم راه کار‌هایی را پدید آورد که قابلیت اجرا در هر جای جهان را داشته باشد.

«آنا تیچوت»، دانشجویی موسسه فناوری جورجیا، سیستمی از حسگر‌های چسبنده –همچون تتو یا خال کوبی - به نام Touch را طراحی کرد که هر گاه کاربر بخواهد دستش را به صورتش بزند او را آگاه کرده و مانع از این کار شود. تیچوت توضیح می‌دهد: «تتوی روی مچ دست کاربر حاوی موتور‌های کوچکی است که با حسگر‌های گوش در اتباط هستند، وقتی دست کاربر به صورت نزدیک شود باعث ایجاد لرزش در نور می‌شوند و به کاربر هشدار می‌دهند که عمل را متوقف کند. با گذشت زمان، تکرار این عمل باعث می‌شود که کاربر بتواند رفتار مسری تماس بین صورت و دست خود را کاهش یا متوقف کند». سازنده می‌گوید، این فناوری شامل چاپ نانو ذرات نقره بر روی غشای موقت است، قبل از اینکه آن‌ها را با فلز مایع بپوشانید تا یک مدار قابل انعطاف و پوشیدنی ایجاد شود.
 
(تصاویر) طرح‌های مبتکرانه برای مبارزه با کرونا
 
تیمی از سه دانشگاه فرانسه و ایتالیا، طرحی برای تولید یک سیستم «تونل خورشیدی» که نور خورشید را از پشت بام و از طریق لوله‌هایی با سطوح بازتابنده به داخل آپارتمان هدایت می‌کند، ارائه داده اند. این طرح می‌توان به افرادی که مدت‌های طولانی در قرنطینه خانگی هستند، اجازه دهد تا به نور خورشید دسترسی داشته باشند. مهندسین هوافضا «جوزپه سیاردارلا»، «ساوریو تاورنزی»، «والتر آگوستینلی» و «آندره ماردیونی»، در این خصوص توضیح دادند که: «نور از پشت بام وارد این تونل می‌شود، سطوح آینه‌ای تونل، نور را منتشر می‌کند و سرانجام این نور وارد خانه می‌شود. استفاده از تونل‌های خورشیدی باعث می‌شود فضای داخلی خانه‌ها گرمتر و جذاب‌تر شود و تأثیرات مفیدی بر سلامت و روان ساکنان خواهد گذاشت».

یک گروه تحقیقاتی از Universidad Privada del Norte پرو، با توجه به شمار زیاد تلفات پرستاران در ایتالیا و کشورهای، یک محفظه هوشمند را طراحی کرد «که لباس‌های کار در آن توسط مواد شیمیایی و نور ماوراء بنفش، ضد عفونی می‌شوند».
 
(تصاویر) طرح‌های مبتکرانه برای مبارزه با کرونا
 
قدم‌های بعدی
هیئت منصفه‌ای از متخصصان بهداشت، نوآوری و فناوری در این جشنواره قرار است این طرح‌های دانشجویی را در هفته‌های آینده ارزیابی کرده و پروژه‌هایی را برای توسعه و عملیاتی کردن انتخاب کنند. مک گتریک می‌گوید، هیچ محدودیتی برای تعداد طرح‌های انتخاب شده در این مرحله وجود ندارد. تنها محدودیت ما زمان کم برای ارائه یک پروژه و آماده سازی آن برای استفاده عمومی است. اما اولویت هر کسی که در این رقابت شرکت می‌کند پیروزی در این مبارزه جهانی است، بنابراین برای این کار وقت خود را از دست نمی‌دهند.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید