افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در مشهد، مازندران و خوزستان

کدخبر: ۳۳۵۶۰۰
اقتصادنیوز: درحالی‌که گزارش‌ها بیانگر شیب نزولی کرونا در کشور است و قرار است روز یکشنبه (فردا) در مورد بازگشایی اماکن مذهبی ۱۱۶ شهر سفید کشور تصمیم‌گیری شود، خبرها از احتمال افزایش موارد ابتلا به کرونا در استان خراسان رضوی حکایت می‌کند. آن‌طور که استاندار خراسان رضوی هشدار داده است با توجه به کاهش محدودیت‌ها در این استان احتمال دارد ظرف چند روز آینده این استان شاهد افزایشی در آمار مبتلایان باشد.

به گزارش اقتصادنیوز علیرضا رزم‌حسینی همچنین اعلام کرد هنوز استان براساس ارزیابی‌های ستاد ملی کرونا در وضعیت قرمز قرار دارد. پیش از این هم همزمان با تقسیم‌بندی کشور به سه منطقه سفید، زرد و قرمز براساس میزان ابتلا به کرونا، محمدحسین بحرینی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم اعلام کرده بود که هنوز وضعیت مشهد سفید نشده است و تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در۲۴ ساعت افزایش داشته است. مشهد مقدس از جمله شهرهایی است که از اسفند ماه با آغاز شیوع بیماری کرونا در کشور اقدام به بستن درهای حرم مطهر امام رضا (ع) به روی زائران کرده و هنوز هم باتوجه به تصمیم ستاد مقابله با کرونا درهای حرم را به روی مردم باز نکرده است.

مقامات استان خراسان رضوی نگران آن هستند که با توجه به تغییرات صورت گرفته در میزان مراجعات به مراکز درمانی، این استان وارد پیک دوم بیماری کرونا شده باشد.

البته این تنها خراسان رضوی نیست که نگرانی از شیوع مجدد کرونا درآن به وجود آمده است. به گزارش «ایرنا» آمار بیماران کرونایی در مازندران هم پس از حدود یک ماه روند نزولی، بار دیگر طبق آمار دانشگاه علوم پزشکی این استان روند افزایشی به خود گرفته و تعداد بیماران جدید بستری از آمار ترخیصی‌ها پیشی گرفته است. علی احسان‌پور سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هم در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به تشکیل جلسه قرارگاه کرونا درخصوص روند افزایشی بیماری کرونا در خوزستان، از احتمال تعطیلی هفته آینده همزمان با پیش‌بینی سیر صعودی آمار مبتلایان در استان خوزستان خبر داد.

بازگشایی مشاغل پررفت و آمد تا پایان اردیبهشت

در کنار هشدار درخصوص وضعیت سه استان خراسان رضوی، مازندران و خوزستان، حسن روحانی رئیس‌جمهوری روز پنج‌شنبه در حاشیه افتتاح ۱۲۵ پروژه توسعه‌ای در استان ایلام از آخرین آمار ابتلا به کرونا در کشور که به گفته‌اش سیر نزولی داشته ابراز خوشحالی کرد و گفت بخش اعظم تخت‌های بیمارستانی که برای کرونا اختصاص دادیم، خالی است و امیدواریم روز به روز خالی‌تر بشود و همه اینها خالی شود و همه مردم بهبود پیدا بکنند.

به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهوری با اشاره به سطح‌بندی شهرها و استان‌ها در سه وضعیت سفید، زرد و قرمز از نظر میزان بروز کرونا گفت: براساس گزارش مسوولان کمیته‌های درمانی، امنیتی و اجتماعی و شاخص‌های تعیین شده، شهرستان‌های سفید به زودی معرفی خواهند شد و شرایط بازفعالیت مشاغل، کسب‌و‌کارها، اماکن مذهبی و به‌طور کل تعدیل محدودیت‌ها، اعلام خواهد شد. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه درخصوص مشاغل پررفت‌وآمد و پرتجمع در شهرهای سفید پروتکل‌های خوبی از سوی مسوولان ذی‌ربط تدوین شده که در جلسه آینده ستاد ملی اعلام خواهد شد، گفت: امیدواریم با رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم بتوانیم ظرف دو هفته آینده یا نهایتا تا پایان اردیبهشت مشاغل و مراکز پررفت و آمد و پرتجمع را به شرط تحقق شرایط لازم بازگشایی کنیم.

وی با بیان اینکه جدی گرفته شدن هشدارها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم موجب شد شاهد وضعیت سفید در برخی شهرهای کشور باشیم، افزود: براساس گزارش وزارت بهداشت مردم در شهرهایی که وضعیت زرد و نزدیک به سفید دارند، بالای ۸۰ درصد پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده‌اند. روحانی در ادامه گفت: تقسیم‌بندی‌ شهرها و مناطق مثل وضعیت سفید، زرد و قرمز ما را از مرحله فاصله‌گذاری هوشمند به بازگشایی هوشمند می‌رساند، به گونه‌ای که در هر شهری که مردم فاصله‌گذاری هوشمند را بهتر اجرا کرده باشند، می‌توان شرایط بهتر را برای بازگشایی هوشمند مراکز و فعالیت‌ها اعلام کرد. رئیس‌جمهوری درعین حال گفت: روز پایانی کرونا مشخص نیست و همه باید در مسیر مبارزه با این بیماری تا آخر در کنار یکدیگر ادامه دهیم؛ مردم بدانند که در این مسیر تنها نیستند و همه ارکان نظام در کنار آنها هستند.

بررسی هر ۵ روز شهرهای سفید

همزمان ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت گفت: در بررسی دو هفته اخیر مشخص شده است که ۱۱۶ شهرستان در کشور در وضعیت سفید قرار دارند و درخصوص بازگشایی مراکز مذهبی، فرهنگی و ورزشی این مراکز سفید یکشنبه تصمیم‌گیری خواهد شد.‌ وی پنج‌شنبه شب یازدهم اردیبهشت‌ماه پس از جلسه ستاد مقابله با کرونا در استان قزوین در جمع خبرنگاران گفت: مبنای تقسیم‌بندی وضعیت شیوع کرونا استانی نیست؛ بلکه شهرستانی است و در بررسی دو هفته اخیر مشخص شده است ۱۱۶ شهرستان در کشور در وضعیت سفید قرار دارند. وی در ادامه افزود: روز یکشنبه آینده در جلسه ستاد کرونا پیشنهادهایی درخصوص بازگشایی مراکز مذهبی، فرهنگی و ورزشی این مراکز سفید ارائه خواهد شد؛‌ البته این شهرها به صورت پویا هستند و هر پنج روز یک بار دوباره بررسی می‌شوند که آیا همچنان در وضعیت سفید قرار دارند یا خیر.

تکذیب  بازگشایی مراکز آموزشی و اماکن زیارتی

اما در شرایطی که قرار است فردا شهرهای سفید معرفی شوند،  سخنگوی وزارت بهداشت شایعه دستور بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، مساجد و اماکن زیارتی از طرف ریاست جمهوری را تکذیب کرد و گفت: این خبر به هیچ وجه صحت ندارد. کیانوش جهانپور در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهاراتی مبنی بر دستور رئیس‌جمهوری و موافقت وزیر آموزش و پرورش مبنی بر بازگشایی مدارس و دانشگاه‌های ۱۱ استان از اول هفته آینده را شایعه و کذب محض خواند و اظهارکرد: چنین دستوری به هیچ وجه از سوی رئیس‌جمهوری صادر نشده است و چنین مصوبه‌ای از ستاد ملی مقابله با کرونا وجود خارجی ندارد.

وی افزود: موضوع تعطیلی مدارس و مراکز آموزش عالی در همه استان‌ها تا پایان ماه مبارک رمضان بر قوت خود باقی‌است و در سایر موارد نیز حسب وضعیت و ارزیابی خطر در هر منطقه، فهرست مناطق با وضعیت سفید در جلسات آتی ستاد ملی مقابله با کرونا از سوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود و در صورت تصویب ستاد، صرفا در این مناطق آن هم مشروط به رعایت پروتکل‌های ابلاغی احتمالا شاهد بازگشایی برخی اماکن یا برگزاری محدود و مشروط برخی تجمعات از جمله نمازهای جمعه یا جماعت خواهیم بود. جهانپور در پایان گفت: موضوع بازگشایی اماکن در چارچوب طرح فاصله‌گذاری هوشمند، به صورت مرحله‌ای و تدریجی با رعایت شروط و احتیاط‌های لازم تصویب و ابلاغ خواهد شد و در این رابطه اکیدا از هموطنان خواهشمندیم ضمن کسب اطلاع از منابع رسمی، به شایعات توجهی نکنند و البته در هر صورت و هر شرایطی موضوع حیاتی مراعات توصیه‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی را حتی با دقت و جدیتی بیشتر از گذشته کماکان وجهه عمل خود قرار دهند.

چند روز پیش هم‌راستا با اعلام تعداد شهرهای سفید در کشور و امکان بازگشایی اماکن مذهبی در این شهرها، علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت اعلام کرد که حرم امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) در ماه رمضان بازگشایی نمی‌شوند. روز پنج‌شنبه هم سعید نمکی وزیر بهداشت تاکید کرد: تا زمانی که اطمینان و ایمان کامل پیدا نکنیم که یک زائر در این اماکن دچار مشکل نمی‌شود به خودمان اجازه نمی‌دهیم که درب آنها را به روی مردم بگشاییم.

لزوم آماده بودن برای پاییز و زمستان

از سوی دیگر در شرایطی  که کشور برای بازگشت به فعالیت‌های عادی کم‌کم  آماده می‌شود، سعید نمکی وزیر بهداشت روز پنج‌شنبه در نشست  اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور با معاونان و مدیران ارشد وزارت بهداشت، اعلام کرد که باید خود را برای هجمه «کرونا» و «آنفلوآنزا» در «پاییز» آماده کنیم. به گزارش خبرگزاری فارس، سعید نمکی گفت: کرونا ویروسی نیست که بتوانیم در مورد آینده آن قضاوت کنیم؛ برآورد ما این است که در پاییز و زمستان شاهد هجمه نسبتا سنگین همزمان کرونا و آنفلوآنزا باشیم و باید برای آن زمان خودمان را به شدت آماده کنیم. پیش از این هم مقامات وزارت بهداشت نسبت به همزمانی این دو بیماری در پاییز هشدار داده بودند.

هشدار در مورد پیک مجدد کرونا

در همین حال مینو محرز نیز نسبت به امکان پیک مجدد کووید-۱۹ هشدار داد و گفت که کرونا هنوز ضعیف نشده است. به گزارش «ایسنا» این فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی، تنها راه کنترل ویروس کرونا که در دنیا هم ثابت شده است را رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی توصیف کرد و گفت: افرادی که در منزل مانده‌اند، ‌خودشان را از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ حفظ کرده‌اند. بنابراین افرادی هستند که به کرونا مبتلا نشده‌اند و اگر بیرون بیایند یا فاصله‌گذاری فیزیکی را رعایت نکنند، در معرض ابتلا قرار می‌گیرند. در عین حال باید توجه کرد که ممکن است بیماری مجددا به مناطقی که اکنون تحت عنوان سفید مطرح می‌شوند، بازگردد.

احتمال گذشتن از پیک شدید کرونا در تهران

به گزارش فرارو، محرز درباره علت کاهش مراجعات کرونایی به بیمارستان‌ها نیز گفت: بالاخره پیک شدید بیماری قبل از عید و در ایام عید اتفاق افتاده است. وقتی یک ویروس جدید وارد جامعه می‌شود، به‌طور متوسط ۵۰ درصد جامعه باید به آن مبتلا شوند تا پیک ویروس کاهش یافته و روند آن صاف شود و به تدریج هم کاهش یابد. به نظر می‌آید ظاهرا در تهران پیک شدید بیماری را به دلیل رعایت فاصله‌گذاری گذرانده‌ایم، اما اگر مجددا مردم در خیابان‌ها حضور پیدا کرده و فاصله‌گذاری فیزیکی را رعایت نکنند، ممکن است شاهد پیک یا موج مجددی باشیم.

برای عادی کردن شرایط شتابزده نباشیم

ازسوی دیگر محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران هم، شامگاه پنج شنبه با انتشار مطلبی در صفحه توییتر خود تاکید کرد: کاهش آمار قربانیان و مبتلایان به کرونا نتیجه همراهی شهروندان با طرح فاصله گذاری اجتماعی و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و در خانه ماندن در فروردین ماه است. هاشمی تاکید کرد: با شتابزدگی برای عادی کردن شرایط جان مردم را به خطر نیندازیم.

عرضه ماسک ارزان قیمت در ۲۵ ایستگاه مترو

درهمین حال ازامروز با مصوبه ستاد ملی کرونا طرح استفاده اجباری ماسک برای مسافران مترو و اتوبوس در تهران اجرایی می‌شود . درهمین ارتباط  به گفته مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه،  ماسک ارزان قیمت در ۲۵ ایستگاه مترو عرضه خواهد شد. به گزارش «ایرنا» فرنوش نوبخت تصریح کرد این کار با محوریت وزارت صمت، شهرداری تهران و معاونت حمل‌و‌نقل ترافیک شهرداری تهران و با همکاری اتاق اصناف تهران و اتحادیه پوشاک تهران در ایستگاه‌های تهران (صادقیه)، کرج، گلشهر، امام خمینی(ره)، شهرری، پانزده خرداد، تئاتر شهر، میدان آزادی، بیمه، آزادگان، میدان محمدیه، شادمان، سعدی، فرهنگسرا، فردوسی، خیام، پایانه جنوب، جوانمرد قصاب، میدان انقلاب اسلامی، حسن آباد، شهدای هفتم تیر، شهید نواب صفوی، دروازه دولت، میدان شهدا و سبلان اجرا می‌شود.

نوبخت گفت: در این طرح سعی شده تا  ماسک با قیمت مصوب در اختیار مردم قرار گیرد تا این طرح با موفقیت اجرایی شود.

قیمت ماسک

درتحولی دیگر دراین ارتباط انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران درباره راهکار‌های جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: استان تهران براساس دستورالعمل‌های ستاد مقابله با بیماری کرونا اقدامات لازم را انجام می‌دهد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، استاندار تهران  گفت:ازامروز مقرر شده است که حفاظت فردی و استفاده از ماسک در حمل‌و‌نقل عمومی اجبار شود و طرح ترافیک نیز اجرایی نمی‌شود تا جلوی سرایت این بیماری را بگیریم. محسنی‌بندپی گفت: وزیر بهداشت نیز مطرح کرده‌اند که فعلا اجرای طرح ترافیک در تهران نخواهیم داشت تا مقدمات حفاظت فردی مثل ماسک و دستکش را فراهم کنیم. وی در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر اینکه قیمت ماسک‌ها در مبادی ورودی مترو یا اتوبوس چقدر خواهد بود، گفت: قطعا قیمت این ماسک‌ها ۲ تا ۵ هزار تومان خواهد بود و کسانی که قصد استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی را دارند می‌توانند با تهیه ماسک‌های خانگی به این شیوه که از پارچه کتان یا نخی استفاده کنند و داخل آن دستمال‌کاغذی بگذارند از حمل‌و‌نقل عمومی بدون هیچ مشکلی استفاده خواهند کرد و نیازی به داشتن ماسک‌های سه‌لایه یا فیلتردار و گران قیمت برای ورود به حمل‌و‌نقل عمومی نیست.

شکل جدیدی از کرونا در میان جوانان

هم راستا با این تحولات، بیماری کرونا با اشکال جدیدی دردنیا همچنان قربانی می‌گیرد. همچنان که کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و پزشکی در صفحه شخصی توییتر خود نوشت: گزارش نیوانگلند ژورنال در مورد بروز سکته مغزی در بیماران جوان مبتلا به کووید- ۱۹ و گزارش همکاران نورولوژیست در ایران هم از بروز موارد سکته‌های ترومبوتیک مغزی در برخی بیماران مبتلا به کرونا حکایت دارد.

سعید نمکی وزیر بهداشت نیز روز پنج‌شنبه بااشاره به این علائم جدید افزود: هر روز ابعاد جدیدی از این ویروس  شناخته می‌شود تا چند روز پیش ادعا می‌شد که کودکان علائم چندانی از بیماری ندارند و بدحال نمی‌شوند، اما انگلیس دیروز گزارش کرد که تعدادی از کودکان در این کشور با استفراغ شدید و التهابات شدید در بخش مراقبت‌های ویژه، بستری شده‌اند و به احتمال قوی، مربوط به کووید-۱۹ است. بنابراین هر روز افق‌های جدیدی در مورد این بیماری باز می‌شود و پیشنهاد ما این است که در حوزه تحقیقات، بودجه مناسبی در نظر گرفته شود. به گزارش وزارت بهداشت، وی افزود: امروز یافته‌های جدید نشان می‌دهد که هر فردی به این بیماری مبتلا شده، ممکن است دوباره نیز مبتلا شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید