بازگشایی مدارس مناطق سفید مشروط است

کدخبر: ۳۳۵۸۸۰
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: برخی از مناطق استان قزوین به لحاظ ابتلا به کرونا در وضعیت سفید قرار دارند اما بازگشایی مدارس آن مناطق نیازمند تصویب ستاد مقابله با کرونای استان است.
بازگشایی مدارس مناطق سفید مشروط است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، حسنعلی اصغری، مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین در نشست خبری که امروز 14 اردیبهشت ماه در سالن اجتماعات آموزش و پرورش استان قزوین برگزارشد، تصریح کرد: جامعه به سمتی می‌رود که اگر بخواهیم به سمت توسعه حرکت کنیم و جامعه سعادتمندی داشته باشیم باید به علم، دانش و مقام معلمی توجه کنیم.

وی با اشاره به شیوع کرونا و تعطیلی مدارس، اظهار کرد: برگزاری کلاس در فضای مجازی مشکلات مختلفی برای معلمان و دانش آموزان ایجاد کرده است، فراهم نبودن زیرساخت در استان، پایین بودن پهنای باند، نداشتن گوشی هوشمند و عدم دسترسی به اینترنت از جمله دغدغه‌های ما در این دوران است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین بیان کرد: به منظور رفع موانع و محدودیت با همکاری استانداری قزوین درصدد تشکیل کمیته رفع مشکلات با حضور دستگاه‌های مختلف هستیم و برطرف کردن این مشکلات را وظیفه خود می‌دانیم.

وی یادآور شد: معتقد هستیم که هیچ فضایی، جای کلاس درس را نمی‌گیرد و بازدهی آن را ندارد و برخی دروس نیاز به برگزاری کلاس جبرانی با رعایت پروتکل بهداشتی دارد و در برخی از مناطق نیاز است که پهنای باند افزایش پیدا کند چرا که در این ایام در روستاها و مناطق دور افتاده که دسترسی به اینترنت وجود نداشت، راهبران آموزشی و معلمان در فضای آزاد کلاس تشکیل دادند.

به گزارش ایسنا، اصغری با اشاره به پرداخت شهریه مدارس غیرانتفاعی در این ایام؛ خاطرنشان کرد: شهریه مدارس غیر انتفاعی رابطه مستقیمی با خدمات ارائه شده دارد، بخشی از هزینه‌ها صرف اجاره بها می‌شود و بخشی نیز هزینه معلم است، درست است که مدارس تعطیل شده اما آموزش به صورت آنلاین توسط معلم صورت می‌گیرد و مدرسه غیرانتفاعی نمی‌تواند به معلم هزینه پرداخت نکند.

وی تصریح کرد: بخشی از هزینه‌ها نیز مرتبط با حضور دانش آموز در کلاس درس است مانند کلاس جبرانی، بنابراین این حق اولیا است که بخشی از هزینه‌هایی که بابت آن خدمتی دریافت نکردند توسط مدرسه برگردانده شود، شورای نظارت بر مدارس غیرانتفاعی و آموزش آزاد این بخش از هزینه‌ها را بررسی و اعلام می‌کند.

40 درصد هزینه سرویس مدارس در اسفند پرداخت شود

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین افزود: در خصوص سرویس مدارس نیز همینطور است اولیا باید 40 درصد هزینه اسفند ماه را پرداخت کنند، اما از فروردین ماه تا زمان بازگشایی مدارس نباید مبلغی تحت عنوان سرویس از والدین دریافت شود و این کار غیر قانونی است.

وی تاکید کرد: علی‌رغم اینکه دولت تلاش کرد در نرم‌افزار شاد اینترنت رایگان باشد اما استفاده از اینترنت هزینه‌ای را به معلمان و خانواده‌ها تحمیل کرد، در تلاش هستیم که استفاده از این برنامه برای مدیران، معلمان و دانش آموزان هزینه اینترنت نداشته باشد و امیدواریم این امر به زودی محقق شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: بازگشایی مدارس در مناطق سفید مطلبی است که باید مورد توجه قرار بگیرد ما در استان قزوین مناطق سفید داریم اما تا زمانی که ستاد مقابله با کرونا تصمیم نگیرد نمی‌توانیم مدارس را بازگشایی کنیم؛ بخشداران و فرماندران باید وضعیت سفید را اعلام کنند.

وی عنوان کرد: اگرچه در برخی مناطق روستایی و شهرستان‌ها وضعیت سفید است اما معلمان این مناطق از قزوین می‌روند بنابراین امکان ناقل بودن وجود دارد، بازگشایی مدارس باید براساس پروتکل بهداشتی وزارت بهداشت صورت بگیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین تصریح کرد: تا تاریخ 11 اردیبهشت ماه بر اساس آمارها در استان قزوین حدود ۹۹.۶ درصد مدیران و ۷۷.۱ درصد معلمان در شبکه شاد حضور داشته و ۹۴.۲ کلاس‌ها تشکیل شده است؛ همچنین ۵۵.۷ دانش‌آموزان استان در شبکه شاد حضور دارند.

برگزاری آزمون آخر سال در مقاطع مختلف چگونه است؟

وی در ادامه عنوان کرد: آزمون آخر سال در مقطع ابتدایی به صورت توصیفی و از طریق فضای مجازی صورت می‌گیرد، با توجه به اینکه باید دانش آموزان پایه دوازدهم در کنکور شرکت کنند و معدل این پایه 20 درصد در نتایج کنکور تاثیرگذار است آزمون این پایه از 17 خرداد ماه آغاز می‌شود و کنکور سراسری نیز 21 روز بعد از پایان امتحانات برگزار خواهد شد.

اصغری اظهار کرد: آزمون متوسطه اول و متوسطه دوم نیز تعیین و تکلیف می‌شود، آزمون‌ها از تمام محتواهای کتاب است، 80 درصد محتوا قبل از کرونا تدریس شده است و سوالات مربوط به 20 درصد باقی مانده که به صورت مجازی تدریس شده است نیز به صورت شناور و اختیاری است و دانش آموز حق انتخاب سوال دارد.

وی بیان کرد: امتحانات دوره متوسطه اول و دوم که دروس غیرنهایی دارند اگر توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا مجوز صادر شد به صورت حضوری در نیمه خردادماه برگزار خواهد شد و در غیر این صورت امتحانات به صورت مجازی و غیرحضوری برگزار می‌شود و کارنامه صادر خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: شورای دانش آموزی ظرفیت گرانبهایی است که تاکنون به آن نگاه صوری شده است، تصمیم داریم به صورت جدی به این شورا توجه کنیم و شورای دانش آموزی را به معنای واقعی در مدارس راه‌اندازی و در تصمیم‌گیری‌ها از این شورا استفاده کنیم.

کارگروه مشورتی تحول سازمانی راه‌اندازی می‌شود

وی افزود: بنا داریم در نظام تعلیم و تربیت تحولات قابل توجهی ذیل اسناد بالادستی و با توجه جدی به سند تحول بنیادین و برنامه درس ملی ایجاد کنیم و با تاکید بر سه شاخص اصلی، اصلاحاتی در فرآیندهای نظام آموزشی که در حیطه استان است انجام دهیم.

اصغری عنوان کرد: توجه به مباحث اخلاقی، داشتن رویکرد و پایه علمی و اینکه مدیران دارای برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت باشند سه شاخصی است که برای ما دارای اهمیت است و هرکسی به آن پایبند نباشد باید خداحافظی کند.

وی تاکید کرد: به منظور بهره‌بردای مناسب از ظرفیت نخبگان و فعالان عرصه آموزش و پرورش کارگروه مشورتی تحول و بهسازی سازمانی راه‌اندازی می‌شود، این کارگروه دارای 8 کمیته است که در هر کمیته 15 تا 20 نفر از افراد خبره، متخصص و صاحب نظر حضور خواهند داشت.

مدیرکل آموزش و پرورش تصریح کرد: تلاش داریم یک فرایند عقلایی را در آموزش و پرورش طی کنیم و هر فعالیتی که قرار است در آموزش و پرورش شکل بگیرد باید رویکرد علمی همراه با برنامه داشته باشد ضمن اینکه تصمیم داریم تعامل حداکثری با همه دستگاه‌ها داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: آمادگی لازم برای دریافت نظرات را داریم و به دنبال افزایش میزان مشارکت در آموزش و پرورش هستیم، در یک سیستم عقلایی زمانی ادعای عقلانیت می‌کنیم که اطلاعات کافی داشته باشیم و عده‌ای افراد متخصص در تصمیم سازی ما مشارکت داشته باشند بنابراین از همه صاحب نظران برای شرکت در این کارگروه دعوت می‌کنم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید