روایت یک نماینده از نقش ۱۰۰ نفر در فساد و سوداگری بازار خودرو

کدخبر: ۳۳۵۹۳۷
اقتصادنیوز : عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه فقط ۲ نماینده عضو این کمیسیون از ۲۳ نفر در مجلس یازدهم حضور دارند، گفت: نباید گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازان که در مجلس دهم به سرانجام رسید به فراموشی سپرده شود.
روایت یک نماینده از نقش ۱۰۰ نفر در فساد و سوداگری بازار خودرو

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین ،محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره گرانی بسیار زیاد خودرو در بازار که در سایه عدم نظارت ایجاد شده است، اظهار داشت: یکی از دلایل گرانی خودرو به افزایش تعداد خودروهای تولیدی ناقص در پارکینگ‌ها و عرضه کم آنها به بازار برمی‌گردد.

وی افزود: همانطور که پول‌های سرگردان و نقدینگی زیاد در جامعه از خانه‌ها و بانک‌ها خارج شده و به سمت بورس رفت باید کاری کنیم که این سرمایه‌ها  به بخش تولید تزریق شود لذا باید مانع از ورود این پول‌ها به کارهای دلالی شویم.

 نگاه سرمایه‌ای به خودرو را باید از بین ببریم

عضو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: ‌اشتباه خودروسازان در عرضه کمتر خودرو موجب وسوسه دلالان برای جولان در بازار خودرو شده و همین اقدامات سوداگری منجر به گرانی خودرو شده است.

منصوری گفت: دپو کردن خودروهای غیرکامل از سوی خودروسازان در گرانی‌های اخیر بی‌تأثیر نبوده است.

وی افزود: باید تلاش کنیم که بازار خودرو برای دلالان و مردم سودی نداشته باشد و اصلاً نباید نگاه سرمایه‌ایی به خودرو در جامعه وجود داشته باشد. 

 تفاوت قیمت خودرو باعث ثبت‌نام‌های صوری است

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: واردات خودروهای دست دوم و ارزان قیمت می‌تواند قیمت‌های سربه فلک کشیده خودرو در بازار را بشکند. ضمن اینکه دولت می‌تواند تعداد بالایی از خودروهای اداری را فروخته و به بازار تزریق کند که با  این کار دولت هم درآمدزایی خواهد داشت.

 نباید گزارش تفحص از خودروسازان به فراموشی سپرده شود

وی در مورد قرائت گزارش اولیه هیأت تحقیق و تفحص از خودروسازان در کمیسیون صنایع مجلس افزود: در این باره کارهای کارشناسی بسیار خوبی انجام شده که امیدواریم این گزارش بتواند تأثیرات خود را در رفع مشکلات و معضلات در خودروسازی کشور بگذارد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس از اعضای کمیسیون صنایع مجلس یازدهم خواست که حتماً برای پیگیری موضوع خودرو و فسادهای موجود و راهکارهای برون رفت از آن به گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازی توجه ویژه‌ای کنند.

منصوری با بیان اینکه فقط ۲ نفر از ۲۳ عضو در کمیسیون صنایع مجلس دهم در مجلس یازدهم حضور دارند، تصریح کرد: نباید گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازان به فراموشی سپرده شود چرا که این گزارش منجر به کشف فسادها و رانت‌های متعدد در خودروسازی ایران شده است که می‌تواند چراغ راه صنعت خودرو در ایران باشد. 

 سود عمده تولید خودرو در اختیار ۱۰۰ نفر

وی با اشاره به آنکه ۱۰۰ نفر سود عمده تولید خودرو در کشور را می‌برند گفت: متأسفانه عدم نظارت، فساد و عرضه کم خودرو باعث این کار شده  است. ضمن اینکه عدم کنترل و مدیریت در خودروسازان باعث شده که عده‌ای از این مسیر غیرشفاف به سودهای هنگفتی برسند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس  خاطرنشان کرد: متأسفانه خودروی ۴۰ میلیون تومانی در بازار آزاد به قیمت ۸۰ میلیون تومان فروخته می‌شود که مشخص نیست این مابه‌التفاوت به جیب چه کسی می‌رود. مابه‌التفاوت قیمت کارخانه و بازار آزاد فسادآور بوده و ما شاهد آن هستیم که هیچ فرد و قدرتی نمی‌تواند مانع از فساد هنگام ثبت‌نام خودرو و یا هک سایت‌های ثبت‌نام شود که کنترل این موضوع از قیمت خودرو مهم‌تر است.

 واردات خودروهای دست دوم عطش بازار را از بین می‌برد

عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه در حال حاضر سایت‌های اینترنتی با درج قیمت، زمینه‌ی التهاب بازار خودرو را فراهم کرده اند، گفت: از آنجایی که تولید خودروسازان نمی تواند نیاز بازار را تامین کند، واردات خودروهای دست دوم عطش بازار را از بین خواهد برد.

منصوری گفت: نیازمند انقلاب در خودروسازان هستیم و باید بکوشیم همه سهام آنها را فروخته و یا بانک‌ها را مجبور کنیم که سود پول‌های خود را دریافت نکنند و فقط اصل بدهی خود را دریافت کنند که البته این موضوع نیازمند دستورات خاصی است.

وی افزود: قیمت خودرو باید در ایران آزاد شود چرا که هر جنس و کالایی که کوپنی و سهمیه‌ایی است منجر به بروز فساد شده است ولی امیدوارم نهایتا مشکلات صنعت رها شده خودرو با آزادسازی حل شود. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید