چمران: آقا بالاسر نداریم

کدخبر: ۳۳۶۲۸۶
اقتصادنیوز : عضو شورای ائتلاف می گوید: در بیرون پارلمان گروهی تمایل دارند و علاقمند هستند که فلان شخص رئیس مجلس بشود و تلاش هم می‌کنند ولی به هر حال در نهایت این نمایندگان مجلس هستند که باید نظر نهایی را درباره انتخاب رئیس مجلس بدهند.
چمران:  آقا بالاسر نداریم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، زمان زیادی تا آغاز به کار مجلس یازدهم نمانده است و رفته رفته نمایندگان فعلی اسباب و اثاثیه خود را جمع می کنند تا جایشان را به نمایندگان جدید بدهند. البته آنچه در این تغییر و تحول و جابجایی از اهمیت بیشتری نسبت به سایر کرسی‌های سبز پارلمان برخوردار است، تغییر ترکیب هیات رئیسه و جایگاه ریاست مجلس است. گویی صندلی ریاست مجلس در نبود علی لاریجانی خواهان فراوانی پیدا کرده است. برخی از مدت‌ها قبل برای تصاحب همین کرسی برنامه‌ریزی کردند و حتی برای گرفتن رای مثبت نمایندگان وارد مذاکره و لابی شده و به سفرهای استانی روی آوردند.

مهدی چمران، عضو شاخص شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و رئیس اسبق شورای شهر تهران،  درباره رقابت برخی چهره‌های شناخته شده مجلس یازدهم برای فتح کرسی ریاست پارلمان معتقد است که هرکسی این توان را در خود می‌بیند و می‌تواند جایگاه ریاست را تصاحب کند، در شرایطی که «آقا بالاسری» وجود ندارد که به آنها بگوید چه کاری انجام بدهند و چه کاری انجام ندهند، می‌تواند برای این کرسی با دیگران رقابت کند.

او اختلاف میان رقبای کاندیداتوری ریاست مجلس را بازی جدید برخی برای زیر سوال بردن مجلس یازدهم تلقی کرد و گفت که عده‌ای می‌خواهند از هم اکنون تحلیل و تئوری ببافند تا مجلس یازدهم را بکوبند. چمران همچنین رقابت بین همه نامزدهای ریاست مجلس را جدای از قالیباف و حاجی بابایی جدی دانست و گفت که هر کدام استدلال خود را دارند و تصور می‌کنند استدلالشان درست است.

در ادامه مشروح گفت‌وگوی با مهدی چمران را می‌خوانید: 

 آقای چمران! تحلیل شما از فضای رقابتی که بین برخی چهره‌های شناخته شده مجلس یازدهم برای کسب کرسی ریاست مجلس ایجاد شده است، چیست؟

ایجاد فضای رقابتی برای کسب کرسی ریاست مجلس امری طبیعی است. بنابراین فعلا نباید عجله کرد و باید منتظر باشیم تا نمایندگان رای و تصمیم نهایی خود را برای انتخاب هیات رئیسه و رئیس مجلس اعلام کنند. ریاست مجلس، جایگاه و مسئولیتی بزرگ و مهم است و هر کسی این توانمندی را در خودش می‌بینند که می‌توانند این مسئولیت را بر عهده بگیرد، برای تصدی کرسی ریاست مجلس نامزد می شود. علاقمندان با هم رقابت می کنند و سایر نمایندگان از بین گزینه‌های نامزدی ریاست مجلس، به کسی که شایستگی بیشتری دارد، رای می دهند و او را انتخاب می کنند.

برخی با تئوری بافی دنبال کوبیدن مجلس یازدهم اند

البته دیده شده که این رقابت‌ها رنگ و بوی اختلاف و انشقاق به خود گرفته  است و می تواند برای آینده مجلس یازدهم نگران‌کننده باشد.

در فضای رقابتی که برای کسب کرسی ریاست شکل گرفته است، گروهی به دنبال برچسب زنی‌هایی هستند تا از هم اکنون تحلیل و تئوری ببافند و مجلس یازدهم را بکوبند.

رقابت برای کرسی ریاست در نبود «آقابالاسر»

آنها می خواهند به اختلافات دامن بزنند و سعی دارند القا کنند که بین این افراد اختلاف وجود دارد. البته طبیعی است، جایگاهی وجود دارد و یک «آقا بالاسر» هم نیست که بگوید این کار را انجام دهید و فلان کار را انجام ندهید. فلانی باشد و فلانی نباشد. این خود نمایندگان هستند که کاملا دموکراتیک و آزادمنشانه درباره این کرسی ها تصمیم می گیرند و نظرشان را در نهایت اعلام می کنند. ما هم صبر می کنیم که چه تصمیمی می گیرند.

 از بیرون مجلس برای انتخاب رئیس نظر مشورتی داده می‌شود

یعنی شما معتقدید که خود نمایندگان به تنهایی تصمیم می گیرند و لابی ها و رایزنی هایی از بیرون مجلس برای انتخاب هیات رئیسه و ریاست پارلمان وجود ندارد؟

نظر دادن بیرون مجلسی‌ها با دستوردادن و اینکه گفته شود؛ فلانی باشد و فلانی نباشد فرق می کند. بله درباره انتخاب رئیس مجلس از بیرون مجلس نظر مشورتی داده می شود و تلاش هایی هم می شود.  در بیرون پارلمان گروهی تمایل دارند و علاقمند هستند که فلان شخص رئیس مجلس بشود و تلاش هم می‌کنند ولی به هر حال در نهایت این نمایندگان مجلس هستند که باید نظر نهایی را درباره انتخاب رئیس مجلس بدهند.

احتمال کاهش تعداد نامزدهای ریاست مجلس 

تعدد کاندیداهای ریاست مجلس، چقدر می‌تواند به انتخاب رئیس مجلسی با رای پایین و شکننده منجر شود؟

البته به زمان برگزاری انتخابات هیات رئیسه که نزدیک بشویم، به نظر می رسد نامزدها بایکدیگر صحبت و تعامل خواهند کرد و تصمیم می گیرند که تعداد کمتری برای ریاست مجلس کاندیدا شوند. البته باز به تصمیم خودشان بستگی دارد.

به زور چماق از کسی رای گرفته نمی شود!

برخی هستند که خودشان را برای ریاست مجلس دارای اولویت و حق بیشتری می‌دانند و به دنبال کسب کرسی ریاست و تحمیل خواست و اراده خود به دیگران در مجلس هستند. این رفتارهای خودمحورانه و خودحق پنداری این افراد، به نظر شما می‌تواند زنگ خطری برای آینده اصولگرایان باشد؟

شما خودتان دنبال ساختن داستان جدیدی هستید. اینطور نیست که زمان رای‌گیری به زور چماق از کسی رای بگیرند.  رای مخفی داده می شود و رفتار قلدرمابانه معنایی ندارد.

سهم‌خواهی به روحیات افراد بستگی دارد

قبول دارید که برخی دنبال سهم‌خواهی بیشتر در مجلس هستند؟

این بستگی به روحیات و برداشت افراد دارد. معمولا شخصیت اجتماعی برای برخی افراد می سازند و آنها را با این رفتار معرفی می‌کنند. مشخص نیست واقعیت چیست.  

فرقی ندارد چه کسی رئیس مجلس شود

بهترین گزینه ریاست به نظر شما چه کسی است؟

نمی توانم گزینه ریاست مجلس را پیش‌بینی کنم. برای ما فرقی ندارد و نظر و تصمیم نهایی با نمایندگان است و به زودی نتیجه نظر آنها را خواهیم دید. 

رقابت بین همه نامزدهای ریاست مجلس جدی است

رقابت بین آقایان قالیباف و حاجی‌بابایی برای کسب کرسی ریاست مجلس را چقدر جدی می‌دانید؟

رقابت بین همه نامزدهای ریاست مجلس جدی است و هرکدام استدلال‌هایی دارند و این استدلال‌ها را فکر می‌کنند درست است و منطق دارد و برای آن تلاش می‌کنند. حالا نتیجه چه چیزی باشد در آینده روشن می شود و نمی‌توانم در این باره اظهار نظری داشته باشم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید