روسیه مطرح کرد؛میزان امکان موفقیت طرح ضدایرانی آمریکا در شورای امنیت

کدخبر: ۳۳۶۵۶۳
اقتصادنیوز:نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین با اشاره به خروج آمریکا از برجام اعلام کرد: واشنگتن حتی نمی‌تواند پیشنهاد دهد که مکانیسم ماشه (سازوکار حل‌وفصل اختلافات در برجام) فعال شود.

به گزارش اقتصادنیوز به خبرآنلاین، «میخاییل اولیانوف» روز جمعه در توییت‌های جداگانه‌ای محاسبات مبنی بر امکان پیشنهاد مکانیسم ماشه درباره برجام ازسوی آمریکا را نادرست خواند و افزود: آمریکا از نظر قانونی، سیاسی و اخلاقی حق پیشنهاد دادن چنین مکانیسمی را ندارد.

نماینده دائمی روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار داشت: آمریکا باید در ابتدا همه اعضای شورای امنیت و بقیه کشورهای جامعه جهانی را متقاعد کند که شوخی نمی‌کند و واقعا عضوی از برجام باقیمانده است؛ این اقدام تنها از طریق راستی‌آزمایی ممکن است.

مکانیسم ماشه یا «اسنپ بک»، بخش نهایی از ساز وکار حل اختلاف ذیل برجام است که می‌تواند قطعنامه‌های پیشین سازمان ملل متحد را که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ تعلیق شده بودند، باز گرداند.

در حقیقت منظور از مکانیسم ماشه بخش پایانی همان «ساز و کار حل اختلافات» در بندهای ۳۶ و ۳۷ در برجام است. این ۲ بند از آنجا که رجوع به آنها می‌تواند به بازگشت خودکار تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران بینجامد، به «مکانیسم ماشه» معروف شده‌ است.

 اولیانوف در توییت دیگری نوشت: دو سال پیش آمریکا از برجام خارج شد و در زمان حاضر شاهدیم که این اقدام منجر به بدتر شدن وضعیت امنیتی خلیج فارس، توسعه برنامه هسته‌ای ایران در خارج از مرزهای توافق شده و تلاش‌های آمریکا برای احیای موقعیت خود به عنوان عضو برجام شده است ضمن اینکه به نظام عدم اشاعه سلاح هسته‌ای نیز ضربه سنگینی وارد شد.

مقام روس دو روز پیش نیز در توییت دیگری نوشت: آمریکا خود را پیشرو در عرصه عدم اشاعه هسته‌ای می‌داند و در این روند منابع مالی زیادی را هزینه می کند با این وجود واشنگتن در مواردی به نظام عدم اشاعه هسته‌ای ضربه می‌زند که جلوگیری از توافق برای کنفرانس بازنگری در ان.پی.تی طی سال ۲۰۱۵، تلاش برای لغو برجام و نظام بازرسی‌های بین‌المللی در ایران از جمله آنها است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید