نماینده مجلس:

مردم ۶ ماه خودرو نخرند، قیمت‌ها تعدیل می‌شود

کدخبر: ۳۳۶۸۷۶
اقتصادنیوز : یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر مردم ۶ ماه خودرو خریداری نکنند قیمت‌ها تعدیل می‌شود و بازار سفته‌بازی‌ها جمع می‌شود.
مردم ۶ ماه خودرو نخرند، قیمت‌ها تعدیل می‌شود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از رویداد 24 ؛معصومه آقاپور علیشاهی، درباره افزایش شاخص بورس در کشور و این‌که در مجلس شورای اسلامی چه اقداماتی صورت گرفته تا این بازار با مشکلاتی که برخی از کارشناسان مطرح می‌کنند، مواجه نشود، گفت: دوشنبه هفته گذشته جلسه‌ای در کمیسیون اقتصادی با حضور وزیر اقتصاد، رئیس سازمان بورس و رئیس سازمان خصوصی‌سازی کشور داشتیم و نگرانی‌های موجود در خصوص بازار بورس را بیان کردیم.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به گفته وزیر ۲هزار و چهارصد هزار میلیاردتومان در جامعه وجود دارد که این نقدینگی به هر سمتی حرکت کند، مانند یک بهمن می‌تواند آنجا را تخریب و یا آباد کند.

وی با بیان این‌که طی ۳ سال گذشته تلاش کردیم بهترین بازار را برای هدایت نقدینگی پیدا کنیم، عنوان کرد: مشخص شد بهترین بازار برای هدایت نقدینگی بازار سرمایه است؛ این بازار در کشورهای توسعه یافته هم وجود دارد و جایی برای بازدهی است و ما هم می‌توانیم این بخش از بازارمان را فعال کنیم.

این عضو کمیسیون اقتصادی تاکید کرد: امروز با هجوم یکباره نقدینگی به سمت بازار سرمایه مواجه هستیم؛ معتقدم باید شرایطی وجود داشته باشد که هم کارگزاری و هم بازار سرمایه تحمل این حجم نقدینگی را داشته باشند.

وی ادامه داد: خطراتی که ممکن بود بازار سرمایه را تهدید کند، در جلسه با وزیر مطرح کردیم و بر ارزیابی شرکت‌ها تاکید کردیم. آن روز از وزیر خواستیم حتما این اقدام صورت گیرد و یک دامنه نوسان تعریف شود که آقای وزیر گفتند بسیاری از بورس‌بازان با این قضیه موافق نیستند.

آقاپور علیشاهی خاطرنشان کرد: ما ۳ مرحله برای بورس داریم؛ یک مطالعه، دو مشاوره و سه معامله که باید مردم این ۳ رکن را مطالعه کنند از مردم خواهش می‌کنیم فقط ۲۰ درصد از سرمایه در گردش خود را وارد بورس کنند که اگر خدایی ناکرده بورس دچار تلاطم شد، زندگی‌شان دچار مشکل نشود .

وی با بیان این‌که همراه با بازار سرمایه بازارهای دیگر هم باید رونق گیرند، اظهار داشت: به وزیر محترم اقتصاد پیشنهاد دادم دیگر بازارها هم همراه با بازار سرمایه رشد کند؛ آن روز مطرح کردیم بازارهایی مانند مسکن و تولید باید دارای رشد شوند؛ چراکه اگر نقدینگی در بازارهای دیگر جذب نشود، مانند یک انسان است که فقط سرش رشد می‌کند و دیگر اعضای بدنش بدون رشد می‌ماند که منجر به معلولیتش می‌شود و این بازار هم به مشکل برخواهد خورد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بانک‌ها، بخش تولید، بازار مسکن و طلا هم باید با رشد همراه شوند ما نمی‌توانیم همه نقدینگی را به سمت بازار سرمایه هدایت کنیم، زیرا اگر سایر بازارها با رکود مواجه شود، این بازار منفجر خواهد شد.

وی درباره این‌که گفته می‌شود برخی از شرکت‌هایی که امروز در بورس عرضه می‌شوند دارای مشکلاتی هستند برای اینکه به سرمایه مردم لطمه نخورد، چه باید کرد، گفت: در جلسه با وزیر هم گفتیم شاخص‌هایی تعریف کنند تا شرکت‌هایی که وارد تابلو فرابورس اصلی می‌شوند بر اساس آن عمل کنند که در اینصورت مردم کمتر ضرر می‌کنند.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: البته این کار باعث نمی‌شود که مردم برای ورود به بورس مطالعه و مشاوره را کنار بگذارند.

وی درباره افزایش قیمت خودرو در این روزها بیان کرد: این روزها به یکباره قیمت خودرو افرایش پیدا کرد که گفته می‌شود دلیل آن مشکلاتی است که برای تولید وجود داشته است. با ستاد تنظیم بازار هماهنگ شده است تا اختلاف قیمت بازار و قیمت کارخانه را به حداقل برسانند.

آقاپور علیشاهی تاکید کرد: از سوی دیگر از مردم عزیر خواهش می‌کنیم تقاضاها را نگه دارند، مطمئن باشند اگر ۶ ماه درخواست‌هایشان را نگه دارند صد در صد این سفته‌بازی به حداقل می‌رسد و عرضه و تقاضا تعدیل می‌شود.

وی با بیان این‌که مشخص است هنگامی که رفتار مصرف‌کننده با عطش همراه باشد دلالان هم سوءاستفاده می‌کنند، گفت: بازرسی کل کشور و سازمان تعزیرات هم باید برخورد قاطع انجام دهد تا جلوی این سفته‌بازی‌ها گرفته شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره این‌که آیا مردم واقعا می‌توانند مدتی دست از خرید بکشند تا بازار عرضه و تقاضا تعدیل شود، گفت: ما در حال گذار هستیم و هنوز به توسعه یافتگی نرسیدیم، باید همیشه تجربه کنیم و شکست بخوریم و این تجربه‌ها تکرار شود تا رفتار مصرف‌کننده بر بازار اثر بگذارد.

وی گفت: مطمئن باشید در حال حاضر اطلاعاتی که در فضای مجازی و رسانه‌ها رد و بدل می‌شود می‌تواند رفتار مردم را تغییر دهد. اگر یک بار مردم این کار را انجام دهند و متحد باشند مطمئن باشید بازار تمامی سفته‌بازی‌ها بسته خواهد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید