فرماندار: بحران کرونا در قم ادامه دارد

کدخبر: ۳۳۷۲۸۱
اقتصادنیوز؛ فرماندار قم گفت: بحران کرونا در قم ادامه دارد و درصورتی‌که مسائل بهداشتی کنار گذاشته‌شده و عادی‌سازی اوضاع دنبال شود، موج دوم کرونا فعال خواهد شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ مرتضی حیدری عصر سه‌شنبه در جلسه شورای آموزش‌وپرورش قم در سالن جلسات فرمانداری، اضافه کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع کرونا همچنان باید در اولویت تمام مردم و دستگاه‌های اجرایی باشد.

وی افزود: آگاهی بخشی و فرهنگ‌سازی مهم‌ترین نقش را در کنترل بیماری کرونا در استان قم داشته و همچنان باید بر حجم فعالیت‌های فرهنگی افزوده شود.

حیدری تصریح کرد: با همکاری مردم و مسئولان، استان قم در رتبه دوم کشور در ثبت‌نام سامانه سلامت و غربال‌گری افراد مشکوک قرارگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: طبق آمار مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش، در دروان تعطیلی مدارس آموزش‌های غیرحضوری از طریق صداوسیما بیش از ۹۷ درصد از دانش‌آموزان کشور را تحت پوشش قرار داده است.

وی ادامه داد: همچنین طبق بیان مسئولان کشور، سامانه شاد نیز ۶۲ درصد از دانش‌آموزان کشور را تحت پوشش قرار داده است.

حیدری اظهار داشت: با بازگشایی مدارس از روز شنبه هفته آینده، صد درصد دانش‌آموزان کشور از نظام آموزش به‌صورت کامل بهره‌مند خواهند شد و دیگر هیچ دانش‌آموزی نخواهد بود که از فرصت آموزش محروم شده باشد.

حیدری تصریح کرد: هزینه سرویس مدارس در سطح بخش‌ها و روستاهای قم درصورتی‌که از اراده آن‌ها خارج شود از طریق اعتبارات تعریف‌شده دیگر جبران می‌شود.

فرماندار قم ادامه داد: ۸۰ پایگاه بهداشتی فعال در سطح شهر قم برای پیگیری مسائل بهداشتی در بازگشایی مجدد مدارس در حالت آماده قرار خواهند گرفت.

در پی شیوع بیماری کرونا که منجر به تعطیلی مدارس شد، وزارت آموزش‌وپرورش با تاکید بر ایجاد مدارس در فضای مجازی و استمرار فعالیت‌های آموزشی دانش‌آموزان در ایام تعطیلات مدارس، شبکه آموزشی دانش‌آموزان (شاد) را راه‌اندازی کرد.

جمعیت دانش‌آموزی قم در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ حدود ۲۶۵ هزار نفر است که در ۶۶۵ مدرسه با ۶ هزار و ۷۸۳ کلاس درس ساماندهی شده‌اند.

«کرونا» ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و ازجمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دان و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دان، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳۶۶۲۰۰۲۳، ۳۶۶۲۰۹۹۹، ۳۶۷۰۶۰۳۰ و ۳۶۷۰۴۳۶۸ (با پیش‌شماره ۰۲۵) تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید