یک مشکل غافلگیر کننده در تولید واکسن کرونا

کدخبر: ۳۳۷۲۸۳
اقتصاد نیوز:بناینگذار مایکروسافت و یکی از شاخص‌ترین چهره‌های دنیای فناوری در تلاش است برای مبارزه با ویروس کرونا واکسن تولید کند. وی در یکی از جدیدترین اظهارنظر‌های خود می‌گوید که بسیار نگران است چرا که حتی ساده‌ترین مسائل نیز درباره کنترل کرونا نادیده گرفته می‌شوند.
یک مشکل غافلگیر کننده در تولید واکسن کرونا

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از انتخاب، بیل گیتس نه تنها سال‌ها در مورد احتمال بروز همه گیری در جهان هشدار داده است، بلکه بنیاد خیریه وی صد‌ها میلیون دلار برای آماده سازی برابر همه گیری خرج کرده است. اما او به وضعیت فعلی خوش بین نیست.

بیل گیتس در گفتگو با وال استریت ژورنال می‌گوید که احساس می‌کند شرایط وحشتناک است. زیرا احساس می‌کند که هشدار‌های وی عمدتاً نادیده گرفته شده اند. اکنون او در وسط مسابقه‌ای برای یافتن واکسن قرار دارد و بنیاد گیتس برای تأمین هزینه تحقیقات COVID-۱۹، از جمله واکسن، ۱۰۰۰۰ دلار آمریکا اختصاص داده است.

اما وی هشدار می‌دهد، حتی وقتی واکسن تهیه و تصویب شد (که تخمین می‌زند ۱۸ ماه طول بکشد)، موارد دیگری نیز وجود دارد که الزامی است تامین شوند تا واکسن بتواند در اختیار دیگران قرار گیرد. این موارد شامل تهیه کافی ویال شیشه‌ای برای تهیه ۷ تا ۱۴ میلیارد واکسن است. به ظروف شیشه‌ای کوچک گفته می‌شود که برای نگاه‌داری دارو‌ها به‌صورت مایع یا پودر استفاده می‌شود. ویال معمولاً به شیوه عضلانی به بیمار تزریق می‌شود.

 

بیل گیتس حق دارد بگوید: "من به شما گفته بودم"، زیرا او برای چندین دهه هشدار‌هایی به دولت‌ها و مردم در مورد تهدید یک بیماری همه گیر جهانی داده است.

 

وی در مصاحبه‌ای با بتسی مک کی خبرنگار وال استریت ژورنال گفت: «من احساس وحشت می‌کنم. تمام صحبت در مورد واکسن شامل این موارد بود که ما چگونه می‌توانیم اقدامی انجام دهیم و آسیب‌ها را به حداقل برسانیم.» با تا کنون ۴.۱ میلیون مورد ابتلا به COVID-۱۹ تأیید شده اند و تریلیون‌ها دلار آسیب اقتصادی در سایه ویروس کرونا وارد شده است.

 

علاوه بر این، گیتس می‌گوید که صنعت داروسازی در کمتر از پنج سال واکسن جدید ایجاد نکرده است، اگرچه امیدوار است که واکسن COVID-۱۹ در حدود ۱۸ ماه به طور گسترده در دسترس باشد. اما حتی وقتی یک یا چند واکسن اثربخش باشند، گیتس می‌گوید که حتی در صورت توافق با مدیران شرکت‌های داروسازی، مانعی دیگر که می‌تواند سر راه توزیع واکسن پیدا شود، پیدا کردن ویال‌های کافی شیشه‌ای است.

 

گیتس به وال استریت ژورنال گفت: «هیچ کس تاکنون ۷ میلیارد واکسن درست نکرده است». گیتس تنها میلیاردر فناوری نیست که روی COVID-۱۹ کار می‌کند. جف بزوس مدیرعامل آمازون می‌گوید شرکت وی برای ایجاد آزمایش COVID-۱۹ خود ۱ میلیارد دلار هزینه می‌کند. بنیاد خیرخواهانه مدیر عامل شرکت فیس بوک، مارک زاکربرگ و همسر وی، دکتر پریسیلا چان نیز برای کمک به بنیاد بیل و ملیندا گیتس ۲۵ میلیون دلار کمک می‌کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید