مواضع حزب توده ایران درباره صدام وحمله عراق به ایران چه بود؟

کدخبر: ۳۳۷۴۳۱
اقتصادنیوز: «اندیشکده وودرو ویلسون» ۳۱ سند وزارت امنیت آلمان شرقی (اشتازی) را در مورد فعالیت‌های کمونیستی و ضدکمونیستی در ایران در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ منتشر کرده است که عمدتا متمرکز بر حزب توده است.
مواضع حزب توده ایران درباره صدام وحمله عراق به ایران چه بود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب در ادامه ترجمه ی یازدهمین سند وزارت امنیت آلمان شرقی درباره ایران، آمده است:

ارتباطات عمومی کمیته مرکزی حزب توده ایران با کمیته مرکزی حزب کمونیست عراق

تاریخ: 23 اکتبر 1980 (1 آبان 1359)

حزب کمونیست عراق و حزب توده ایران به شدت خشونت نیروهای صدام حسین علیه جمهوری اسلامی را تقبیح کردند.

خشونت رژیم بعث عراق مبتنی بر چند توطئه قبلی علیه انقلاب ضدامپریالیستی و مردمی ایران و علیه جمهوری اسلامی ایران بوده است. این یک پیامد «منطقی» سیاست‌های خصمانه‌ای است که دولت صدام حسین در اوج جنبش انقلابی مردم ایران علیه حکومت دست نشانده و دشمن تراش محمدرضا پهلوی آغاز کرده بود و بعد از انقلاب فوریه ایران تشدید شد.

صدام حسین و حکومت او آشکارا از شاه جنایتکار تا لحظه آخر حمایت کرده و بعد از انقلاب هم توطئه‌هایی را برای تضعیف رژیم جدید ایران اجرا کرد. این توطئه ها از جمله شامل قاچاق خرابکاران به کردستان و خوزستان بود، اعطای حفاظت پناهندگی به ایران های ضدانقلاب، آماده سازی پشتیبانی عظیم برای خائنانی مانند ژنرال اویسی، اشرف خواهر شاه، بختیار و پالیزبان برای اهداف نظامی، سازمانی و تبلیغاتی بود. آنها اکنون وارد یک فاز جدید با شروع جنگی خشونت بار و هوشمندانه علیه جمهوری اسلامی ایران شده اند که درواقع تلاقی سیاست های صدام حسین با سیاست های امپریالیستی آمریکا است.

خصومت خشونت بار صدام حسین و نیروهایش علیه جمهوری اسلامی ایران همچنین در سیاستهای مخرب در دیگر کشورهای عربی هم نمود دارد که در حال مبارزه با امپریالیسم هستند. روی دیگر این سیاست خصمانه، سرکوب خونین همه نیروهای پیشرو و دموکراتیک است که در عین حال علیه توده های بزرگ مردم عراق هم جهتگیری کرده و هیچ احترامی برای حقوق و آزادی قایل نیست. رفتار جنگی علیه مردم کرد و تخریب همه حقوق ملی آنها و پیشبرد سیاست های تبعیض ملی و مذهبی یکی از پیامدهای برنامه شرورانه آنها برای وابستگی نظامی، سیاسی و اقتصادی به امپریالیسم است. در واقع این خصومت به نفع شرکت کنندگان در کمپ دیوید است که می خواهند توجهات جهانی را از مشکل اصلی پیش روی همه ملت های آزادی طلب عرب پرت کنند. این مشکلات شامل آزادی همه سرزمین های عربی از اشغال صهیونیست ها، احیای حقوق مردم فلسطین، تضمین بازگشت آنها به میهن شان و احیای حق آنها برای ایجاد یک کشور فلسطینی است. با خشونت های صدام حسین علیه ایران، خدمتی به امپریالیسم آمریکایی شده است که قصد دارد در منطقه خلیج فارس دخالت نظامی را با ظاهر حفاظت از تامین نفت ادامه دهد. آنها تلاش می کنند تا امنیت صلح منطقه و کل جهان را را با استفاده از رژیم های واپسگرا و نیروهای امپریالیستی به خطر انداخته و یک بلوک جدید ایجاد کنند.

در سیاست خارجی، رژیم صدام حسین به دنبال منحرف کردن سیاست دوستی و اتحاد میان کشورهای سوسیالیست و جنبش‌های ازادی خواهانه و واقعا ملی گرایانه است. این سیاست آغاز همکاری با حکومت های دست نشانده منطقه مانند عربستان، اردن، مراکش، پاکستان، عمان و سومالی است. مشارکت در فتنه چند لایه علیه جنبش مخالفان مردم فلسطین، مقاومت جمهوری دموکراتیک خلق یمن، افغانستان و الجزایر، پولیاریو و اتیوپی، تنها چند نمونه از این سیاست مضر است.

هر دو حزب ضروری می دانند اشاره کنند که همه مسایل بحث برانگیز باید از طریق ابزارهای صلح آمیز و با حفظ منافع دوجانبه مردم هردو کشور و در راستای تلاش کلی علیه امپریالیسم، صهیونیسم، و ارتجاع و در راستای توسعه هردو کشور حل و فصل شود.

کمیته مرکزی حزب کمونیست عراق به شدت خشونت و توطئه رژیم صدام حسین و نیروهایش را علیه انقلاب ایران محکوم کرده و با تلاش مردم ایران علیه امپریالیسم تحت هدایت امپریالیسم آمریکا و بویژه علیه مزدوران صدام، اعلام همبستگی می کند.

کمیته مرکزی حزب توده خواهان:
- تعلیق فوری خشونت علیه جمهوری اسلامی ایران و همه توطئه ها علیه انقلاب ایران
- عقب نشینی نیروهای مهاجم عراقی به پشت مرزهای مشروع دو کشور
- و عدم حمایت دولت عراق از ضدانقلاب ایران است

کمیته مرکزی حزب توده ایران اعلام می کند:
دوباره با تلاش ضدامپریالیستی و ضددیکتاتوری مردم عراق و کمونیست ها اعلام همبستگی کرده و بالاترین موفقیت ها را برای مردم عراق در مبارزه تاریخی شان برای سرنگونی دیکتاتور و ایجاد یک دولت دموکراتیک آرزو دارد.

کمیته مرکزی حزب توده ایران
کمیته مرکزی حزب کمونیست عراق

منبع باید حفاظت شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید