بلومبرگپیشنهاد کرد؛

«طرح صلح کرونایی» بین ایران و آمریکا

کدخبر: ۳۳۷۶۸۷
اقتصادنیوز؛ بلومبرگ در نوشتاری از ایران و آمریکا خواسته در میانه شیوع کرونا در پی ایجاد یک طرح صلح برای کاهش تنش‌ها باشند.
«طرح صلح کرونایی» بین ایران و آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از شفقنا؛ بلومبرگ نوشت:

«در ماه‌های اخیر که ویروس کرونا در جهان از جمله در ایران و آمریکا شیوع پیدا کرده، تنش‌ها میان دو کشور فروکش نکرده است؛ تنش‌هایی که ممکن است منجر به یک جنگ تمام‌عیار میان دو کشور شود اما واقعیت این است که نه آمریکا و نه ایران در میانه شیوع کرونا تمایل و توانی برای ورود به یک جنگ را ندارند.

سیاست خارجی ایران تقریباً مخالف اهداف و سیاست خارجی ایالات متحده است؛ واشنگتن تصور می‌کند قیمت پایین نفت، تحریم‌های اقتصادی و همچنین شیوع کرونا ایران را به سمت میز مذاکره هدایت خواهد کرد اما واقعیت این است که سیاست خارجی آمریکا به خصوص در قبال ایران چندان روشن نیست. اما آیا روند فعلی دشمنی‌ها به ویژه در هنگام شیوع کرونا، قابل تحمل است؟

واقعیت این است که دو کشور ایران و آمریکا در شرایط فعلی نیاز به گفتگو دارند. دو کشور باید در سطح مقامات بلندپایه با هم دیدار و گفتگو کنند.

نکته دوم این است که آمریکا باید گشایشی در تحریم‌های خود علیه ایران ایجاد کند تا در میانه مبارزه با کرونا، تهران بتواند با برخورداری از کمک‌های بین‌المللی جان شهروندان خود را حفظ کند. این کار احساسات منفی علیه آمریکا را نیز در ایران کاهش می‌ذهد. آمریکا برای رسیدن به یک طرح صلح می‌تواند اجازه موقت صدور نفت و همچنین رسیدن تجهیزات بهداشتی و درمانی را برای ایران فراهم کند. آمریکا همچنین می‌تواند روند تایید وام ۵ میلیاردی ایران در صندوق بین‌المللی پول را تسهیل کند.»

بلومبرگ در پایان از آمریکا می‌خواهد با ایجاد یک سازوکار جهانی بر پایه مذاکره، ایران را ترغیب به تغییر رفتارهای خود کند. به این منظور پیشنهاد می‌دهد واشنگتن با کمک شرکای اروپایی خود با ایران در سطحی بالا مذاکره کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید