موضع آمریکا در خصوص الحاق کرانه باختری به اسرائیل

کدخبر: ۳۳۷۷۲۰
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه درباره طرح صهیونیست‌ها برای اشغال بخش‌هایی جدید از کرانه باختری گفته که مذاکره در این خصوص باید «بخشی از روند صلح» میان اسرائیل و فلسطینی‌ها باشد.

به گزاش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری فارس، «مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه درباره تصمیم رژیم صهیونیستی برای اشغال بخش‌هایی از کرانه باختری گفت که آمریکا معتقد است مذاکرات درباره «الحاق» بخش‌هایی از کرانه باختری باید بخشی از «روند صلح» میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها بر اساس طرح صلح ترامپ باشد.

او گفت: «ما واقعا فکر می‌کنیم مسئله الحاق باید بخشی از روند صلحی باشد که فلسطینی‌ها در آن حق اظهارنظر داشته باشند.»

وی که در کنفرانس خبری صحبت می‌کرد، به اظهارات اخیر «عبدالله دوم» پادشاه اردن درباره احتمال درگیری میان اردن و اسرائیل به دلیل اشغال کرانه باختری اشاره کرد و گفت: «توافق صلح میان اردن و اسرائیل برای همه ما مهم است. ما می‌خواهیم روابط اسرائیل و اردن نه تنها در موضوع امنیت بلکه در جنبه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نیز قدرتمند باشد.»

اورتاگوس در ادامه سخنانش گفت: «ما سخنان عبدالله درباره الحاق را شنیدیم و بنابراین ما فکر می‌کنیم که باید به طرح ترامپ بازگردیم و همه طرف‌ها را بر اساس طرح صلح به میز مذاکرات بازگردانیم و قصد داریم برای رسیدن به این هدف به جلو برویم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرد که دلیل سفر «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا به سرزمین‌های اشغالی مسئله اشغال بخش‌های جدیدی از کرانه باختری نبوده است.

وی اضافه کرد: «طرح ترامپ بسیار جامع است. فلسطینیان آشکارا اعلام کرده‌اند که با این طرح مخالف هستند اما ما به تلاش خود برای پیشبرد این طرح ادامه می‌دهیم. ما امید خود را از دست نمی‌دهیم و تلاش می‌کنیم تا فلسطینیان را به میز مذاکرات بازگردانیم.»

عبدالله دوم، پادشاه اردن در مصاحبه‌ای که با روزنامه آلمانی اشپیگل انجام داده، اعلام کرد: «اگر اسرائیل، عملا، بخشهایی از کرانه باختری را [به اراضی اشغالی] الحاق کند، باعث درگیری بزرگی با پادشاهی اردن هاشمی خواهد شد». (جزئیات بیشتر)

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت اشغال کرانه باختری، عمل به معاهده صلح با رژیم صهیونیستی را به حالت تعلیق درخواهد آورد، خاطر نشان کرد: «نمی‌خواهم تهدید کنم یا فضا را به سوی اختلاف و درگیری، سوق دهم، ولی همه گزینه‌ها را بررسی خواهم کرد. ما با کشورهای زیادی در اوپا و جامعه بین‌الملل اتفاق نظر داریم که نباید در خاورمیانه، قانون زور را پیاده کرد».

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید