تحلیل نیویورک‌تایمز درباره عواقب خروج آمریکا از برجام

کدخبر: ۳۳۷۹۵۵
اقتصادنیوز : نیویورک تایمز در تحلیلی به روابط ایران و آمریکا پرداخت و نوشت: کمترین نتیجه خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران این بود که ایران اکنون اعلام کرده که دیگر خود را متعهد به تعهدات برجامی نمی‌داند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از رویداد 24 ، ترامپ، در مبارزات انتخاباتی‌اش وعده خروج از توافق هسته‌ای با ایران را داده بود، اما مقام‌های مهم دولت او در ماه‌های نخستین دولت وی تلاش کردند تا رییس‌جمهور دمدمی مزاج آمریکا را، به جای پاره کردن توافق، به مذاکره برای رسیدن یک توافق قوی‌تر متقاعد کنند. تجربه گذشته، نشان داده بود که فشار بر ایران، برای مذاکره نتیجه‌بخش است.

البته در مقابل، کسانی هم در دولت ترامپ بودند که برای نابودی توافق هسته‌ای در تلاش بودند. مثلا استیو بنن مشاور ترامپ به «جان بولتون» متوسل شد. از نظر «استیو بنن»، بولتون کسی بود که می‌توانست جرات و انگیزه در ترامپ را تقویت کند و او را متقاعد کند به اینکه سیاستی که آمریکا در رابطه با ایران در پیش گرفته، یک سیاست بی‌هدف و بی‌نتیجه است.

کمترین نتیجه خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران این بود که ایران اکنون اعلام کرده که دیگر خود را متعهد به تعهدات برجامی نمی‌داند. تصمیم ایران، ممکن است به ساخت سلاح هسته‌ای لازم است، منجر شود؛ بنابراین نتیجه خروج ترامپ از برجام خیلی ساده و سر راست است؛ میانه‌رو‌ها در ایرانبه حاشیه می‌روند و ایران ممکن است با استفاده از توقف موجود در دیپلماسی و درصورت هر حرکتی از سوی ترامپ در عراق و خلیج فارس و سایر مناطق خاورمیانه دست به حمله علیه آمریکایی‌ها بزند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید