انتقاد سندرز از بحران بیکاری و قرنطینه تجملی ثروتمندان در آمریکا

کدخبر: ۳۳۷۹۵۹
اقتصادنیوز: سناتور ارشد آمریکایی با اشاره به اقتصاد «متقلبانه و نابرابر» آمریکا گفت که کارگران در این کشور مجبور به بازگشت به کار هستند اما ثروتمندان در خانه‌های اعیانی خود در قرنطینه به سر می‌برند.
انتقاد سندرز از بحران بیکاری و قرنطینه تجملی ثروتمندان در آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «برنی سندرز» سناتور آمریکایی و نامزد پیشین حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری بامداد یکشنبه در پیامی توئیتری نوشت: در حالی که ثروتمندان در آسایش خانه‌های تابستانی خود در قرنطینه هستند، کارگران کم‌درآمد مجبور به بازگشت به کار شده و جان خود را به خطر می‌اندازند.

سندرز در ادامه تاکید کرد که شیوع ویروس کرونا و پیامدهای آن در آمریکا باعث شده است "نابرابری‌های نظام اقتصادی آمریکا" آشکار شود.

وی در پیامی دیگر با اشاره به بحران بیکاری ناشی از شیوع کووید۱۹ نوشت: در حالی که نزدیک به ۴۰ میلیون نفر در آمریکا نام خود را برای بیکاری ثبت کرده‌اند، طبقه میلیاردرها در حال افزودن صدها میلارد دلار به ثروت خود است. اگر این مساله اقتصاد متقلبانه ما را آشکار نمی‌کند، نمی‌دانم چه چیزی آشکار می‌کند.

روزنامه نیویورک تایمز روز گذشته در گزارشی نوشت که به دنبال افزایش شیوع ویروس کرونا و تمهیدات مقابله با این بیماری کشنده مانند قرنطینه و ماندن در خانه، روز به روز به آمار بیکاران آمریکا افزوده می‌شود و در این میان این فقرا هستند که همیشه باید بیشترین سهم را در این بخش بپردازند.

براساس گزارش جدید فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) شرایط اشتغال به حدی نامناسب است که از هر سه نفر از ۱۰ بزرگسال آمریکایی دو نفر می‌گویند که نمی‌توانند هزینه‌های سه ماهه را با پس‌انداز یا وام در صورت از دست دادن شغل تأمین کنند و این نشان می‌دهد که آنها برای چالش‌های مالی فعلی آماده نبودند.

براساس داده‌های فدرال رزرو، یک نفر از هر پنج نفر شهروند آمریکایی که در ماه فوریه(بهمن۹۸) دارای شغل بوده در حال از دست دادن شغل خود در ماه‌های آتی است و سهم فقرا نیز در این میان از دیگران بیشتر است.

بانک مرکزی آمریکا همچنین می‌گوید، ۳۹ درصد از افرادی که درآمد سالانه آنان زیر ۴۰ هزار دلار بوده بیکار شده‌اند و این در حالی است که تنها ۱۳ درصد از افرادی که درآمد سالانه آنان بیش از ۱۰۰ هزار دلار بوده هم‌اکنون بیکار شده‌اند.

در پی دستور مقام‌های ایالتی و فدرال آمریکا برای در خانه ماندن و جلوگیری از شیوع کرونا، اقتصاد این کشور با ضربه شدیدی مواجه شده است و نرخ بیکاری در این کشور در ماه آوریل(اردیبهشت) به ۱۴.۷ درصد رسید.

دانشگاه جان هاپکینز در جدیدترین آمار خود اعلام کرده که شمار نهایی مبتلایان جهانی کرونا به بیش از چهار میلیون و ۶۳۴ هزار نفر و شمار مرگ‌ومیر این ویروس به نزدیک به ۳۱۲ هزار نفر در جهان رسیده است.

در آمریکا نیز با افزایش شیوع کرونا، تاکنون بیش از یک میلیون و ۴۶۷ هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا شده و بیش از ۸۸ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

براساس داده‌های وزارت کار آمریکا، به علت تعطیلی مشاغل تنها در هفته گذشته بیش از ۳ میلیون نفر در آمریکا درخواست دریافت بیمه بیکاری داده‌اند و از اویل ماه مارس- آوریل(اسفند۹۸-اردیبهشت۹۹) تا کنون ۳۶ میلیون نفر به علت کرونا در آمریکا بیکار شده‌اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید