چراغ سبز آمریکا به کره‌جنوبی برای سازوکار تجارت با ایران

کدخبر: ۳۳۸۲۰۵
اقتصادنیوز؛ خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی از چراغ سبز واشنگتن به سئول درباره راه‌اندازی سازوکاری برای تسهیل تجارت با تهران خبر داد.
چراغ سبز آمریکا به کره‌جنوبی برای سازوکار تجارت با ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از شفقنا؛ یک منبع دیپلماتیک اعلام کرد که آمریکا نسبت به سازوکار پیشنهادی کره جنوبی برای تجارت بشردوستانه با ایران بدون نگرانی از زیرپاگذاشتن تحریم‌های واشنگتن علیه تهران، دیدگاه مثبتی دارد. آمریکا و کره جنوبی درمورد طرح سئول مبنی بر «توافق تجارت بشردوستانه کره» (KHTA) رایزنی کرده اند، که البته مذاکرات در مورد این مساله به دلیل مقابله با ویروس کرونا به کندی انجام شده است.

ایرنا به نقل از یونهاپ نوشت: به موجب این طرح، از یک بانک ایرانی همچون بانک خاورمیانه که مشمول تحریم های آمریکا نیست، برای فراهم کردن زمینه تبادلات تجاری بشردوستانه با ایران استفاده می شود.

منبع دیپلماتیک با اشاره به یک روش پرداختی برای تسهیل فروش مواد غذایی و دارو از طرف شرکت های سوئیسی به ایران، به خبرگزاری یونهاپ گفت: آمریکا به تلاش سئول برای توافق تجارت بشردوستانه کره با دیده ای مثبت می نگرد، زیرا این توافق مشابه با توافق تجارت بشردوستانه سوئیس (SHTA) است.

این منبع افزود: به رغم موضع مثبت آمریکا، واشنگتن نتوانسته در ارتباط با این مساله به سرعت عمل کند و دلیل آن موضوعات داخلی مرتبط با کرونا بوده، اما مذاکرات تا حدی پیشرفت داشته است.

سئول همچنین برای ازسرگیری تجارت بشردوستانه با تهران، از طرح توافق سوئیس (SHTA) و مجوز عمومی شماره ۸ دولت آمریکا (سازوکاری که اجازه تعاملات بشردوستانه خاصی با ایران را حتی درصورت دخیل بودن بانک مرکزی ایران می دهد)، بهره برده است.

با وجود اینکه گفته می شود صادرات کالاهای بشردوستانه مشمول تحریم ها نیست، شرکت های کره جنوبی برای ازسرگیری فروش دارو و محصولات دیگر به ایران با مشکلاتی مواجه هستند، زیرا از بابت احتمال مجازات شدن از سوی آمریکا نگرانی دارند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا چندی پیش اعلام کرد ساز وکار جدید مبادله کالاهای کشاورزی و دارو میان سوئیس و ایران به طور کامل عملیاتی شده است.

آمریکا تلاش کرده است تا از طریق این سازوکار که آن را «تمهید تجاری انسان‌دوستانه سوئیس» می‌نامد، چهره‌ای بشردوستانه برای خود ایجاد کند. این در حالی است که تحریم‌های ظالمانه واشنگتن علیه ایران دارو و کالاهای کشاورزی را نیز شامل شده و شرایط دشواری را ایجاد کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید