تردید درباره کارآیی جنگنده های اف ۳۵ و اف ۲۲

کدخبر: ۳۳۹۲۷۱
اقتصاد نیوز:هواپیمای اف ۳۵ که از آن به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین هواپیماهای آمریکا نام برده می‌شود بتازگی سقوط کرده است این در حالی است که مدتی قبل اف ۲۲ که پیشرفته‌ترین هواپیما نظامی جهان است هم در ایالات متحده سقوط کرده بود.
تردید درباره کارآیی جنگنده های اف ۳۵ و اف ۲۲

  به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از دویچه وله، با سقوط یک فروند اف ۳۵ در تاریخ ۲۰ مه ۲۰۲۰ در ایالات متحده در هنگام یک مانور،  تردیدهایی درباره توانایی این جنگنده فوق پیشرفته و بسیار گران قیمت مطرح شده است . البته دلیل این سقوط اعلام نشده است این در حالی است که کمی قبل‌تر  یک فروند اف ۲۲ هم در آمریکا  سقوط  کرده بود. از اف ۲۲ به عنوان پیشرفته‌ترین هواپیما جنگنده جهان نام برده می‌شود پس از این هواپیما اف ۳۵ قرار دارد.هر دوهواپیما از نوع  پنهانکار (رادارگریز) هستند و به نسل پنجم هواپیماهای جنگنده تعلق دارند.

کشورهای اروپایی ، روسیه و چین هم برنامه‌هایی برای توسعه هواپیماهای پنهانکار نسل پنجم در دست انجام دارند اما دراین زمینه فعلا اف ۲۲ و اف ۳۵ پیشتاز هستند با این وجود به دلیل سقوط‌های اخیر تردیدهایی از توانایی‌های این جنگنده‌های بسیار گران قیمت، مطرح شده است.

اف ۳۵ توانایی رسیدن به سرعت ۱.۶ ماخ را دارد که البته در میان رقبا چندان سرعت بالایی محسوب نمی‌شود با این وجود قدرت رادار، رایانه و پنهانکاری سبب برتری این محصول شده است.

هواپیمای جنگنده اف ۲۲

هواپیمای جنگنده اف ۲۲

درباره رادرا گریز بودن اف ۳۵ مهندسان آلمان در گذشته تردید‌هایی را مطرح کرده بودند .

کارشناسان شرکت تسلیحاتی هنسولت آلمان موفق شده بودند هواپیمای اف ۳۵  را که از آمریکا به طرف برلین پرواز کرده بود چندین بار ردیابی کنند.

این هواپیما مسافت ۹ هزار کیلومتری از آریزونای آمریکا تا برلین بدون توقف طی کرده و ۹ بار در آسمان سوخت‌گیری کرده بود.

طبق گزارش مجله آمریکایی دیفنس نیوز  کارشناسان هنسولت مزرعه‌ای را در نزدیکی نمایشگاه بین‌المللی برلین اجاره کردند و پرواز اف-۳۵ را زیر نظر گرفتند. سامانه راداری که توسط کارشناسان این شرکت در یک وسیله نقلیه قرار گرفته بود، توانست هواپیمای اف-۳۵ را در مجموع طی مسافتی۱۵۰ کیلومتری در آسمان ردیابی کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید