پیشنهاد میانجیگری ترامپ رد شد

کدخبر: ۳۳۹۷۲۲
اقتصادنیوز: وزارت امور خارجه هند روز پنجشنبه با رد پیشنهاد دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا در مورد میانجیگری میان دهلی نو و پکن اعلام کرد که هند در حال مذاکره با چین است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا رسانه‌های هندی، حدود یک ماه است که نیروهای هندی و چینی در لاداخ که بخشی از منطقه بزرگتر هیمالیا است در مقابل یکدیگر صف آرایی کرده‌اند. دو کشور یکدیگر را متهم به نقض حاکمیت ارضی کرده و نیرو و تجهیزات بیشتری در مناطق مورد اختلاف مستقر کرده‌اند.

ترامپ در هفته جاری در پیام توییتری خود اعلام کرد که آمریکا آماده میانجیگری میان هند و چین برای حل مناقشه مرزی دو کشور است. این اولین بار است که ترامپ سعی کرده وارد دیپلماسی هند و چین شود.

آنوراگ سریستاوا سخنگوی وزارت امور خارجه هند در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد پیشنهاد دونالد ترامپ گفت: ما در حال تعامل با طرف چینی برای حل مسالمت‌آمیز مسأله مرزی هستیم.

هند پیش از این نیز پیشنهاد میانجیگری ترامپ برای حل مسئله کشمیر را نیز رد کرده بود.

مناقشه مرزی میان هند و چین یکی از جدی‌ترین مناقشه‌های مرزی میان دو کشور از سال ۲۰۱۷ تاکنون است. هند و چین در سال ۲۰۱۷ در منطقه دوکلم واقع در شرق هیمالیا شاهد یک تنش مرزی بودند که پس از ۷۳ روز و با دخالت رهبران دو کشور حل شد.

همچنین هند و چین در سال ۱۹۶۲ یک جنگ مختصر بر سر اختلاف‌های مرزی داشتند.

سخنگوی وزارت امور خارجه هند افزود: هند خواهان صلح و ثبات در مناطق مرزی است اما از سرزمین خود دفاع خواهد کرد. نیروهای ما رفتار مسولانه‌ای در مقابل مدیریت مرزها داشته‌اند و پروتکل ‌های لازمه را دنبال می‌کنند. 

ناظران نظامی معتقدند یکی از دلایل افزایش تنش‌های مرزی میان هند و چین، ساخت یک باند فرودگاه و همچنین جاده در نزدیکی مرزها با چین است. هند سعی کرده است تجهیزات و زیرساخت‌های خود در امتداد مرزهای مشترک با چین را گسترش دهد. 

مقامات آگاه هندی اعلام کردند که با وجود مذاکرات میان مقامات نظامی دو کشور، هنوز ارتش‌های دو کشور حاظر به عقب نشینی از مواضع خود نیستند. 

دهلی نو معتقد است که نیروهای چینی به خاک هند تجاوز کرده‌اند و برای پایان تنش، باید به درون خاک چین عقب نشینی کنند. 

از سوی دیگر چین می‌خواهد هند ساخت و ساز را در تمام مناطق مورد اختلاف متوقف کند. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید