دلیل انقراض دایناسورها مشخص شد

کدخبر: ۳۴۰۰۷۱
​اقتصاد نیوز:دانشمندان با انجام تحقیقاتی در اعماق خلیج مکزیک به فهم علت نابودی دایناسورها نزدیک تر شدند.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از اسپوتنیک ، عملیات جستجو در اعماق آب در خلیج مکزیک به زمین شناسان کمک کرد تا بدانند که چرا گیاهان و جانوران دوره مزوزوئیک (میانه زیستی) نابود شدند.

معلوم شد که علت نابودی زندگی در این سیاره، سقوط یک سیارک غول پیکر بود که برخلاف شهاب سنگ تونگوسکا از زاویه بسیار بزرگی به زمین سقوط کرد که براساس مطالعه‌ای که در مجله Nature Communications منتشر شده است، این امر عواقب سقوط آن را تا حد زیادی ویرانگر کرده است.

در این مقاله آمده است که در پایان دوره کرتاسه، در حدود 65.5-66 میلیون سال پیش، یک سیارک با قطر در حدود 10-15 کیلومتر به زمین سقوط کرد که یک دهانه غول پیکر سیصد کیلومتری در جنوب مکزیک ایجاد کرد. دانشمندان تردید ندارند که این سیارک واقعاً سقوط کرده است، اما اینکه چه نقشی در انقراض دایناسورها و خزندگان دریایی ایفا کرده است، همچنان جای بحث دارد.

سه دهه پیش ، دیرینه شناس آمریکایی، مارک ریچاردز اظهار داشت که دایناسورهای باستان به علت فوران های آتشفشانی در محل دشت دکان در هند منقرض شدند. آنها یا در همان زمان اتفاق افتادند که سیارک سقوط کرد، و یا پیش از آن که باعث ایجاد یک اثر گلخانه ای قدرتمند و پر کردن جو و آبهای اقیانوس با مقدار زیادی ترکیبات گوگرد و مواد بسیار سمی شد.

اخیراً، بسیاری از زمین شناسان و دیرینه شناسان اظهار داشتند که هر دو این رویدادها می توانند به هم مرتبط باشند. سقوط سیارک می تواند در ساختار پوسته زمین تأثیر ویژه ای داشته باشد که می تواند فوران آتشفشانی را در روی زمین و کف اقیانوس برانگیزد.

مطالعه بیشتر سنگهای لبه‌های دهانه ، همانطور که زمین شناسان امیدوارند، به آنها کمک می‌کند تا تعداد دقیق سنگ‌هایی که در اثر سقوط سارک سیارک تبخیر شده اند را محاسبه کنند. به لطف این، ارزیابی جرم آن و همچنین بسیاری از خواص دیگر این جرم آسمانی امکان پذیر خواهد بود. این به نوبه خود ، به درک چگونگی بروز دهانه در سیارات دیگر، و همچنین ارزیابی اینکه آیا چنین رویدادی در آینده قابل پیش بینی اتفاق می افتد، کمک خواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید