قلیان منبع اصلی انتقال کرونا است

کدخبر: ۳۴۰۳۵۹
اقتصادنیوز :‌معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت:مصرف قلیان، افراد را برای بیماری کرونا بسیار مستعد بیماری می کند لذا توسط دادستانی ها عرضه قلیان ممنوع شده چون قلیان منبع اصلی انتقال این بیماری است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر ،علیرضا رئیسی، گفت: افرادی که سیگاری هستند بیشتر دچار بیماری های مزمن ریوی می شوند و آسیبی که به مخاط وارد می شود بسیار بالاتر از افراد معمولی است.

وی افزود: افرادی که دچار نقص سیستم ایمنی بدن هستند بسیار آسیب پذیرترند به نحوی که ۳۳ درصد کشندگی کرونا در بیماران دارای سرطان ریه بیشتر است.

رئیسی ادامه داد: مصرف قلیان، افراد را برای بیماری کرونا بسیار مستعد بیماری می کند لذا توسط دادستانی ها عرضه قلیان ممنوع شده چون قلیان منبع اصلی انتقال این بیماری است.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: شعار امسال دخانیات «محافظت از جوانان در برابر فریبکاری و ترفند صنایع دخانی و پیشگیری از مصرف دخانیات در آنها» است. زیرا شاهدیم که برای تبلیغات مصرف مواد دخانی حیله های زیادی توسط تولیدکنندگان دخانیات صورت می گیرد.

رئیسی افزود: این صنایع گاهی برای سیگار کشیدن یک بازیگر مشهور در یک فیلم حتی حاضرند کل هزینه فیلم را بپردازند. استفاده از تبلیغات هوشمند در فضای مجازی ترفند دیگر این صنایع برای تشویق جوانان به مصرف مواد دخانی است.

وی در خصوص تشدید نظارت ها بر مکان های عرضه کننده مواد دخانی، گفت: تعداد مراکز عرضه پیش از کرونا ۱۹ هزار و ۶۱۸ مرکز بود. واحدهای صنفی که به طور خودجوش پس از این بیماری اقدام به قطع عرضه کردند ۴۰ درصد بود.

رئیسی افزود: اماکن عرضه کننده ای که پلمب شدند ۸ هزار و ۵۲۸ امکنه بودند و ۴ هزار و ۲ مرکز هم تذکر جدی گرفتند تا قلیان را جمع آوری کنند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اظهار تاسف از انداختن ته سیگار آغشته به بزاق افراد یا انداختن خلط توسط افراد سیگاری در امکان عمومی، این کار را موجب کمک به شیوع کرونا دانست و خواستار رعایت موارد بهداشتی در این زمینه شد. ر

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید