نامه صریح محمود صادقی به آیت الله جنتی

کدخبر: ۳۴۰۷۷۴
اقتصادنیوز: محمود صادقی نماینده تهران در مجلس دهم در نامه ای به اظهارات اخیر دبیر شورای نگهبان در رابطه با رد صلاحیت ها واکنش نشان داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، متن نامه محمود صادقی به آیت الله جنتی که در کانال تلگرامی وی منتشر شده بدین شرح است:

به نام خدا

حضرت آیت‌الله جنتی

دبیر معزز شورای نگهبان

باسلام و احترام

بنابر نقل پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان حضرتعالی در جلسه مورخ ۱۲ خرداد ۹۹ شورای نگهبان فرموده‌اید: 

«در انتخابات ۲ اسفند ۱۱۷ نماینده مجلس دهم از مردم رأی نگرفتند و حدود ۷۰ نفر نیز صلاحیتشان از سوی شورای نگهبان تائید نشد؛ خوب است هم نمایندگان قبلی توجه کنند که چه کردند که چنین اتفاقی برایشان افتاد و هم نمایندگان فعلی از این موضوع درس بگیرند.»

به عنوان یکی از نمایندگان مجلس دهم، که صلاحیتم از سوی شورای نگهبان تأیید نشد، اجازه می‌خواهم چند نکته را در این خصوص متذکر شوم:

۱- اینکه حضرتعالی به عنوان دبیر و قدیمی‌ترین عضو شورای نگهبان، که تردیدی در حسن نیت و خیرخواهی تان نیست، نمایندگان را در آغاز دوره به خودمراقبتی و اجتناب از اعمالی فراخوانده اید که موجب رویگردانی مردم از رأی به آنها می‌شود، امر بسیار شایسته‌ای است‌. اما باید دید در انتخابات دوم اسفند ۹۸ چه عواملی موجب رویگردانی مردم از رأی دادن به ۱۱۷ نفر از نمایندگان دوره‌ی دهم شد.

۲-  طبق آمار رسمی نصاب شرکت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به ۴۲/۵۷ درصد یعنی پایین‌ترین حد خود در چهار دهه گذشته تنزل کرد و در حوزه انتخابیه تهران به حدود ۲۵ درصد  رسید. طوری که اکثر قریب به اتفاق منتخبان  با رأی کمتر از ۱۲ درصد و بسیاری از آنها با رأی حدود ۸ درصد مردم تهران به مجلس راه یافتند. این افت مشارکت، علاوه براینکه مشروعیت تصمیمات این منتخبان را در مظان تردید قرار می‌دهد، زنگ خطری جدی برای نظامی است که برآمده از رأی مردم است و طبق قانون اساسی باید کلیه امور آن به اتکای آرای عمومی اداره شود.

۳-  واقعیت این است که آرای آن دسته از نامزدها که به تعبیر حضرتعالی «از مردم رأی نگرفتند» به سبد آن دسته از نامزدها که به مجلس راه یافتند ریخته نشد بلکه آن آرا اساسا به صندوق‌ ریخته نشد. باتوجه به این واقعیت رویگردانی مردم از شرکت در انتخابات، علاوه بر نارضایتی از عملکرد نمایندگان به عومل دیگری برمی‌گردد که جا دارد دلسوزان و دغدغه‌مندانی چون حضرتعالی در آن تدبر جدی بفرمایید.

۴- به باور اینجانب و بسیاری از ناظران و تحلیل‌گران، سهم قابل توجهی از علل نزول مشارکت مردم در انتخابات به ناامیدشدن آنها از نقش‌آفرینی مجلس در نظام تصمیم‌گیری کشور و نتیجتا بلااثردانستن رأیشان می‌گردد. وقتی مردم می‌بینند بعضی از لوایح مصوب مجلس دو سال پس از تصویب بلاتکلیف می‌ماند، یا در کلیدی ترین تصمیمات معیشتی خود مانند قیمت بنزین نظر نمایندگانشان نادیده گرفته می‌شود، یا پس از حوادث خونبار مترتب بر آن تصمیم عجیب و نسنجیده کسی در قبال منتخبانشان پاسخگو نیست، یا اینکه می‌بینند منتخبانشان گاه به صرف یک نطق یا سؤال گرفتار انواع پرونده‌سازی و فشارها می‌شوند و نمایندگانی که فارغ از منفعت‌طلبی شخصی اهتمام بیشتری به ادای وظایف نمایندگی دارند در فرآیند تأیید صلاحیت‌ها بیشتر با مانع روبرو می‌شوند، طبیعی است که نه تنها از عملکرد مجلس ناراضی میشوند بلکه از اصل شرکت در انتخابات منصرف می‌شوند.

۵-  راه درست برای جلب مشارکت مردم، جلب اعتماد آنها به تأثیرگذاری نمایندگان در نظام تصمیم‌گیری کشور است. این امر از یک سو مستلزم اصلاح ساختاری و رفع موازی کاری‌ها و تداخل وظایف و بازیابی نقش بایسته تقنینی و نظارتی مجلس  و مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی کلیه دستگاه‌ها در قبال نمایندگان مردم و پاسخگویی نمایندگان به مردم است و از سوی دیگر نیازمند اصلاح نظام انتخاباتی است. در اصلاح نظام انتخاباتی علاوه بر ضرورت شفافیت و تفکیک روشن و جلوگیری از تداخل فرایندهای اجرایی و نظارتی لازم است ضوابطی عینی و غیرسلیقه‌ای برای رد صلاحیت نامزدها تدوین شود و برای عملی ساختن توصیه دیگر شما یعنی «ضابطه‌مندکردن ثبت‌نام بی‌محابای داوطلبان» زمینه برای نقش‌آفرینی احزاب در معرفی نامزدها فراهم گردد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید