راه ‌های تشخیص روغن زیتون با کیفیت

کدخبر: ۳۴۰۹۵۰
اقتصاد نیوز:مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی شرایط کیفی روغن های زیتون را اعلام کرد.
راه ‌های تشخیص روغن زیتون با کیفیت

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، رحمت الله پریچهر با بیان اینکه برداشت زیتون از شهریور ماه آغاز می‌شود و بسته به اینکه زیتون زودرس، میان رس و دیر رس باشد این برداشت تا دی ماه ادامه می‌یابد، گفت: درحال حاضر زیتون در ۲۶ استان کشور کشت می‌شود اما استان‌های پیشرو در کشت زیتون زنجان، گلستان، گیلان، قزوین، فارس و سمنان هستند.

وی ادامه داد: زیتون به دلیل ماده تلخی که دارد به طور مستقیم مانند میوه‌های دیگر قابل مصرف نیست و بایستی تلخ زدایی شود و سپس بر روی آن فرآوری صورت بگیرد و تبدیل به کنسرو یا روغن زیتون شود.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه سال ۹۸، ۱۵۰هزارتن محصول برداشت وحدود ۱۱ هزار و ۵۰۰تن روغن از آن تولید و مابقی به کنسرو تبدیل شده است، گفت: پیش بینی می‌شود امسال حدود ۱۶۰ هزارتن زیتون تولید شود و در تلاش هستیم که حدود ۱۳هزارتن روغن زیتون نیز تولید شود.

پریچهر با اشاره به اینکه زیتون به آب وهوای نیمه گرمسیری و مدیترانه‌‌ای نیاز دارد، گفت: بارش برف امسال محصولات زیتون را دچار سرمازدگی نکرد. البته مقداری از محصولات در زنجان دچار سرمازدگی شد ولی به حدی نیست که تولیدات زیتون سال ۹۹ را دچار مشکل کند.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی در ادامه صحبت‌هایش گفت: میانگین سرانه مصرف روغن زیتون در دنیا ۵۰۰ گرم است که در ایران به حدود ۲۰۰ گرم رسیده است. در بخش روغن زیتون صادراتی صورت نمی‌گیرد، زیرا مقدار تولید شده نیاز کشور است. اما کنسرو زیتون چون بیش از نیاز کشور تولید می‌شود، قابلیت صادرات دارد.

به گفته وی قیمت زیتون براساس عرضه و تقاضا و به صورت توافقی بسته به کیفیت آن خرید و فروش می‌شود و سال گذشته قیمت این محصول هرکیلو بین ۶ تا ۹هزارتومان بود.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان روغن زیتون با کیفیت را تشخیص داد، گفت: روغن زیتون خوب باید بوی چمن تازه زده شده و یا بوی میوه بدهد. همچنین بایستی هنگام چشیدن آن درانتهای زبان احساس تلخی و تندی داشته باشید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید