اظهارات نوام چامسکی درباره اعتراضات آمریکا

کدخبر: ۳۴۰۹۹۵
اقتصادنیوز؛ نوام چامسکی، اندیشمند و نظریه‌پرداز آمریکایی نظام سرمایه‌داری را مقصر مرگ آمریکایی‌ها پس از شیوع کرونها در این کشور دانسته است.
اظهارات نوام چامسکی درباره اعتراضات آمریکا

 

​به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «نوام چامسکی»، اندیشمند مشهور آمریکایی که از او به عنوان «پدر زبان‌شناسی مدرن» یاد می‌شود در مصاحبه‌ای که روز جمعه منتشر شده نظام سرمایه‌داری را مقصر قرار گرفتن آمریکا در صدر کشورهای دارای بیشترین تلفات ناشی از کرونا دانسته است. 

خبرنگار پایگاه «تروث‌آوت» از چامسکی پرسیده است: «اغلب به ما گفته می‌شود ایالات متحده قوی‌ترین کشور در دنیا است. به ما همیشه وعده‌هایی از غذای "استثناگرایی آمریکایی" خورانده می‌شود. با وجود این، در سطح دنیا بیشترین شمار مرگ و میرهای ناشی از کووید-۱۹ متعلق به کشور ما است. به صورت سیستماتیک ناآماده بودیم. این ناهمگونی را چطور توضیح می‌دهید و ترامپ چه نقشی در آنها داشته است.»

نوام چامسکی تصریح کرده که ناآمادگی آمریکا از سه عامل اساسی نشأت گرفته است: منطق سرمایه‌داری، دکترین نئولیبرال و ماهیت رهبری سیاسی. 

چامسکی درباره نقش نظام سرمایه‌داری اینطور توضیح داده است: «بعد از مهار بیماری همه‌گیر سارس در سال ۲۰۰۳ دانشمندان به خوبی آگاه بودند که احتمال وقوع یک بیماری همه‌گیر دیگر وجود دارد و یک ویروس کرونا ممکن است عامل آن باشد. آنها می‌دانستند که برای آمادگی جهت مقابله با آن چه اقداماتی باید انجام می‌دادند. اما دانش کافی نیست. کسی باید از این دانش استفاده کند.»

چامسکی اضافه کرد: «گزینه‌ ارجح برای استفاده از این دانش شرکت‌های داروسازی هستند که از تمامی منابع مورد نیاز و سودهای هنگفت برای این کار برخوردار هستند.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید