کشف عامل مهم و جدید درشیوع کرونا / رطوبت هوا

کدخبر: ۳۴۰۹۹۹
اقتصاد نیوز:نتیجه مطالعه ای که اخیرا در استرالیا منتشر شده نشان می دهد هر یک درصد کاهش رطوبت هوا می تواند تا ۶ درصد تعداد افراد مبتلا به کرونا را افزایش دهد.
کشف عامل مهم و جدید درشیوع کرونا /  رطوبت هوا

به گزارش اقتصاد نیوز،  بر اساس نتایج این مطالعه کرونا می تواند یک بیماری فصلی باشد مثل آنفلوآنزا که با کاهش رطوبت، هوا خشک تر شده و ذرات آئروسل یا میکرودراپلت های هوابرد سایز کوچکتری پیدا کرده و بعد از سرفه یا عطسه بیشتر درهوا مانده و دیرتر روی زمین می نشینند و احتمال آلوده کردن دیگران بالاتر می رود.

در هوای مرطوب ذرات هوابرد توسط  رطوبت بزرگتر شده و زودتر روی زمین می نشینند.بررسی در نیمکره جنوبی و‌ در شهر سیدنی در فاصله فوریه تا اواخر مارچ ۲۰۱۹ انجام شده که هوای اواخر تابستان و اوایل پاییز در منطقه حاکم بوده است. بنابراین درمناطقی که هوای خشک دارند ویروس کرونا در سطح بیشتری منتشر می شود.

ممکن است با کاهش رطوبت در زمستان این منطقه که مطابق با تابستان نیمکره شمالی است تعداد افراد مبتلا بیشتر شود.

ارتباط بین آب و هوا و افزایش ابتلا قبلا در مورد دو ویروس دیگر خانواده کرونا یعنی سارس در هنگ کنگ و چین و مرس در عربستان ثابت شده بود و اخیرا ارتباط افزایش ابتلا با تغییر دما و رطوبت هوا در مورد ویروس جدید کرونا در چین به اثبات رسیده است.

_در زمستان کاهش رطوبت هوا عامل خطر مهمتری از کاهش دماست.

_در تابستان هم با وجود افزایش دما که به ضرر بقای ویروس است در صورت کاهش رطوبت هوا یا در مناطقی که رطوبت هوای کمتری دارند ممکن است خطر ابتلا بیشتر شود.

_این نتایج با بررسی کد پستی محل زندگی ۷۴۹ بیمار و وضعیت دما، بارندگی و رطوبت گزارش شده از نزدیک ترین ایستگاه هواشناسی به خانه آنها به دست آمده است.

_ممکن است فاکتور کاهش رطوبت در شیوع مجدد کرونا در برخی از استان‌های کشورمان هم دخیل باشد.

مترجم : دکتر میر شهرام صفری

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید