افزایش برنامه‌های اندرویدی مخرب

کدخبر: ۳۴۱۰۰۱
اقتصاد نیوز:بر اساس گزارشی جدید، ده‌ها هزار اپلیکیشن مخرب اندرویدی میلیون‌ها کاربر این سیستم عامل را در معرض خطر حملات سایبری و کلاهبرداری اینترنتی قرار داده‌اند.
افزایش برنامه‌های اندرویدی مخرب

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از دیجیاتو، شرکت امنیتی «Upstream» در سه ماهه اول ۲۰۲۰، بیش از ۲۹ هزار اپلیکیشن اندرویدی مخرب را شناسایی کرده‌ که کاربران همچنان از آن‌ها استفاده می‌کنند. این آمار نسبت به تعداد اپلیکیشن‌های فعال مخرب در مدت زمان مشابه در سال قبل (۱۴ هزار و ۵۰۰)، دو برابر شده است.

این شرکت در تحقیقات خود دریافت که ۹ مورد از مخرب ترین اپلیکیشن‌ها همچنان در پلی استور برای دانلود در دسترس هستند. به گفته این شرکت چنین آماری نشان می‌دهد هکرها همواره روش‌هایی برای دور زدن سیستم‌های امنیتی این فروشگاه پیدا می‌کنند.

به گفته شرکت تحقیقاتی Upstream، میزان تراکنش‌های کلاهبرداری در پلتفرم‌های اندرویدی در سه ماهه اول سال جاری میلادی نسبت به مدت زمان مشابه در سال قبل، ۵۵ درصد افزایش داشته و در تعداد گوشی‌هایی که در این بازه به بدافزارها آلوده شده‌اند، افزایش ناگهانی دیده می‌شود.

شرکت مذکور افزایش چشمگیر استفاده از برنامه‌های اندرویدی مخرب را به شیوع ویروس کرونا و قرنطینه ناشی از آن ربط داده است. به گفته کارشناسان این شرکت، افزایش برنامه‌های مخرب با اجرای قوانین قرنطینه اجباری رابطه مستقیم دارد و هکرها حبس شدن مردم در خانه‌ها را بهترین فرصت برای درآمدزایی دیده‌اند.

به گفته کارشناسان Upstream تعداد برنامه‌های سرگرمی مخرب که از کاربر تقاضای خرید اشتراک پولی می‌کنند، افزایش ناگهانی داشته است. این شرکت می‌گوید شش نمونه از مخرب ترین برنامه‌های پلی استور در سه ماهه اول سال جاری میلادی، در دسته بندی «سرگرمی» قرار دارند که شامل برنامه‌های صوتی، تصویری، خبری، بازی‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌شوند.

مخرب ترین برنامه اندرویدی در فصل اول سال جاری میلادی، «Snaptube» نام دارد که به کاربران اجازه دانلود ویدیو از شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام، فیسبوک، توییتر و تیک تاک را داده و تاکنون بیش از ۴۰ میلیون بار نصب شده است.

شرکت Upstream اکتبر سال گذشته میلادی گزارشی در مورد تهدیدات اپلیکیشن Snaptube منتشر کرد، ولی این اپلیکیشن همچنان از طریق فروشگاه‌های اپلیکیشن شخص ثالث قابل دریافت است.

با اینکه پلی استور گوگل هم کاملاً امن نیست، به کاربران توصیه می‌شود تا از دانلود برنامه‌ها از فروشگاه‌های شخص ثالث جداً خودداری کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید