۶ نکته‌ برای خرید کالاهای دست دوم

کدخبر: ۳۴۱۰۰۶
​اقتصاد نیوز:کالاهای دست دوم گزینه مناسبی برای کسانی است که می‌خواهند هزینه کمتر و به جایی کنند. گوشی، مبل، ماشین، یخچال و کمد از جمله مواردی هستند که بازار دست دوم داغی دارند.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا، در دنیای امروز، زندگی ما آمیخته با مصرف گرایی است و روز به روز میل ما برای خرید و تعویض وسایل بیشتر می‌شود. استفاده از کالاهایی که هنوز قابل مصرف هستند گزینه مناسبی برای مقابله با خرید افراطی وسایل است. در کشوری مانند سوییس که اولین کشور ثروتمند جهان است، جوانان زندگی مستقل و مشترک خود را با خرید وسایل دست دوم شروع می‌کنند. حال بیایید به این روی ماجرا هم نگاهی بیندازیم، چگونه متوجه شویم که وسایلی را که می‌خریم سالم هستند؟ چگونه مطمئن شویم که این خرید به نفع ماست و بعد از مدتی به مشکل بر نمی‌خوریم؟ آیا می‌شود به ضمانت فروشنده اعتماد کرد؟ در ادامه «ایرنا زندگی» توضیح خواهد داد.

۱. چه زمانی کالای دست دوم می‌خریم؟

زمانی که ما به وسیله‌ای احتیاج داریم و به هر دلیلی نمی‌خواهیم هزینه‌ی زیادی بکنیم، کالاهای دست دوم یکی از گزینه‌های مناسب است؛ اما نه آن دسته از کالاهایی که ایراد دارند و بعد از هزینه خرید و هزینه‌ تعمیر از قیمت کالای دست اول گران‌تر برایمان آب بخورد. پس در خرید کالاهای دست دوم نیز باید دقت زیادی را به خرج دهید.

۲. لپتاپ و گوشی؛ حساس ولی به قیمت

وسایل الکترونیکی بسیار حساس هستند و به همین خاطر باید در خرید نوع دست دوم آنها دقت فراوانی را به خرج دهید. آسان‌ترین گزینه این است که قبل از خرید این وسایل را به یک کارشناس بی طرف نشان دهید تا وسیله را تست و از صحت سلامت آن مطمئن شود. می‌توانید چند ساعت با آن کار کنید تا اگر ایرادی داشت از آن مطلع شوید. برخی از شرکت‌های خصوصی پا به عرصه دست دوم فروشی‌ گذاشتند و بعد از تست کالاها، آن را تا ۲ هفته زمانت می‌کنند. از این شرکت‌ها نیز می‌توانید خرید کنید.

۳. یخچال و تلویزیون، لباس‌شویی؛ دقت کنید تا خرید خوبی را داشته باشید

خوشبختانه این دسته از کالاهای دست دوم پیچیدگی زیادی ندارند تنها کافی است آن‌ها را به برق بزنید و مطمئن شوید که کار می‌کند اگر ظاهر مرتب و بدون ضربه (خط و خش) هم داشته باشند که چه بهتر. اگر می‌خواهید خرید مطمئن‌تری داشته باشید بهتر است کارشناس بی‌طرفی، کالا را قبل از خرید کارشناسی کند.

۴. مبل و کمد؛ به نکات دیگر جز رنگ توجه کنید

در هنگام خرید مبل و کمد دست دوم، اصلی‌ترین عامل‌های تعیین‌کننده ممکن‌ است رنگ و طرح این کالاها باشد. بهتر است به جنس و سلامت تشکچه‌ها در مبل و سلامت چوب در کمد توجه بیشتری داشته باشید. نگاهی همه جانبه داشته باشید و مطمئن شوید که شکستگی و ندارند.

۵. خودرو؛ مطمئن باشید که کارشناس خبره ماشین را تایید می‌کند.

ماشین نیز از جمله مواردی است که بازار دست دوم آن داغ‌تر از بازار خرید خودروهای نو است. در این مورد حتما قبل از خرید با ماشین حدود ۱ ساعت دور بزنید. زیرا برخی از ایراد خودروها بعد از داغ شدن موتور، معلوم می‌شوند. بهتر است اگر از ماشین سر در نمی‌آورید کارشناس خوبی را در این زمینه سراغ داشته باشید تا بتواند کمک‌تان کند.

۶. به ضمانت‌نامه‌های کتبی اعتماد کنید

فروشنده‌ها اغلب برای فروش کالاهای خود به این نکته اشاره می‌کنند که کالا را به شرط و ضمانت به شما می‌فروشند؛ اما به این گفته‌ها اعتمادی نکنید و اول مطمئن شوید که کالا سلامت لازم را دارا است. سپس اگر باز هم مطمئن نبودید می‌توانید از فروشنده ضمانت‌نامه کتبی بگیرید که در صورت بروز مشکل قابل پیگیری باشد.​

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید