۱۰ نوشیدنی رایج سرطان‌زا که باید از خوردن آن اجتناب کنید

کدخبر: ۳۴۱۰۱۰
​اقتصاد نیوز:همه ما از اهمیت غذای سالم در پیشگیری از سرطان اطلاع داریم، اما آنچه کم‌تر در مورد آن صحبت می‌شود، نقش نوشیدنی‌ها است.
۱۰ نوشیدنی رایج سرطان‌زا که باید از خوردن آن اجتناب کنید

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا، سرطان یکی از بیماری‌هایی است که هنوز هم افراد زیادی را درگیر می‌کند و راه درمان قطعی برایش وجود ندارد و در بسیاری از موارد عوارض جانبی بسیاری را باقی می‌گذارد.

همه ما از اهمیت غذای سالم در پیشگیری از سرطان اطلاع داریم، اما آنچه کم‌تر در مورد آن صحبت می‌شود، نقش نوشیدنی‌ها است. برخی نوشیدنی‌ها خطر سرطان را افزایش می‌دهد و بهتر است از خوردن آن‌ها دوری کنیم. از شنیدن برخی از آن‌ها شگفت‌زده خواهیم شد:

۱. آب شیر

بسیاری از زیرساخت‌های لوله‌کشی در تمام کشورها به موقع تعمیر نمی‌شوند و ممکن است مواد شیمیایی سمی برای پاکسازی آلاینده‌های مضر وجود داشته باشد. کلر یکی از این مواد شیمیایی است که در آب شیر یافت می‌شود. کلر ماده سرطان‌زایی است که در هر نمونه آب شیر در ۴۳ ایالت امریکا هم یافت می‌شود.

۲. آب بطری

مضرترین عنصر آب بطری، خود بطری است. نه تنها پلاستیکی که از هر بطری دور می‌اندازیم یک فاجعه زیست محیطی است، بلکه مواد شیمیایی خطرناک را به شما منتقل می‌کند.

یک نمونه قابل توجه BPAیا بیسفنولA است. این ماده شیمیایی در بسیاری از بطری‌های پلاستیکی آب استفاده می‌شود و خطر ابتلا به سرطان پروستات و پستان و همچنین اختلالات متابولیکی را افزایش می‌دهد.

۳. نوشیدنی‌های انرژی‌زا

نوشیدنی‌های انرژی‌زا شما را در چند ساعت قوی و شکست‌ناپذیر می‌کند اما آن‌ها آسیب‌های مستمری در بدن شما ایجاد می‌کنند. در درجه اول قند، کافئین و رنگ‌های مصنوعی آن‌ها، می‌تواند فشار خون و قند خون شما را افزایش دهد.

بسیاری از مردم به علت خوردن آن‌ها، از مشکلات قلبی و تشنج جان خود را از دست داده‌اند. هر چیزی که سیستم بدن شما را تضعیف کند، می‌تواند در را برای سرطان باز کند. شکر غذای مورد علاقه سرطان است و نوشیدنی‌های انرژی‌زا مقدار زیادی از آن را برای تغذیه سلول‌های سرطانی فراهم می‌کند.

۴. نوشیدنی‌های گازدار معمولی

سودا هیچ ارزش سلامتی ندارد. مانند نوشیدنی‌های انرژی‌زا، حاوی مقادیر بالای شکر، کافئین و مواد مصنوعی است. رنگ قهوه‌ای کولا هم یکی از مواد سرطان‌زا است.

۵. نوشیدنی‌های گازدار رژیمی

سودای رژیمی قند بسیار کمی دارد اما در عوض جایگزین قند مانند ساکارالوز، ساکارین یا آسپارتام دارد. این قندهای جعلی در فرآیندها متابولیکی بدن شما اختلال ایجاد می‌کند و باعث ذخیره چربی و در نهایت منجر به دیابت و بیماری‌های قلبی می‌شود. همچنین تحقیقات نشان داده‌اند خوردن آن‌ها با سرطان مثانه و مجاری ادراری در رابطه هستند.

۶. نوشیدنی‌های بسیار داغ

نوشیدنی‌های بسیار داغ می‌توانند موجب سرطان گلو شوند. نوشیدنی باید حداقل ۱۴۹ درجه فارنهایت باشد. برای خوردن نوشیدنی خود صبور باشید و ریسک سرطان را به جان نخرید.

۷. نوشیدنی‌های قهوه فانتزی

قهوه‌های سرشار از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان هستند و از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کنند. برخی از نوشیدنی‌هایی که حاوی قهوه هستند، خامه و قند بسیار زیادی دارند. افزودن شربت، شکلات، کارامل، کرم فندوق و... مزایای نوشیدن قهوه را از بین می‌برد. به عنوان مثال یک شکلات سفید با شید و خامه و چربی بالایی ساخته شده است و در نتیجه موجب چاقی و دیابت خواهد شد.

۸. آب میوه و نوشیدنی‌های میوه‌ای

تصور می‌کنی آب میوه چیز سالمی است و ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی را به ما می‌دهد. اما باید توجه داشته باشیم که برخی از آبمیوها قند بسیار بالایی دارند. برخی آبمیوه‌ها از نظر قند با نوشابه‌ها برابری می‌کنند. مصرف مکرر این نوع آبمیوه‌ها با سرطان رابطه دارد.

۹. اسموتی‌های بیرون از خانه

اسموتی‌ها انتخاب‌های بهتری از آبمیوه‌ها هستند و فیبر بسیار بالایی را در خود حفظ می‌کنند. اما همیشه اسموتی‌ها را در خانه درست کنید. بیرون از خانه برای صاف و غلیظ شدن اسموتی‌ها ممکن است موادی اضافی کنند که چربی و قند آن را بالا ببرند. این واقعیت را در نظر بگیرید که اسموتی‌های بیرون از خانه ممکن است سرطان‌زا باشند.

۱۰. نوشیدنی‌های ورزشی

نوشیدنی‌های ورزشی ممکن است به صورت مستقیم باعث سرطان نشوند اما پله پله شما را به آن سو می‌برند. نوشیدنی‌های ورزشی دارای قند و کربوهیدرات هستند. مگر اینکه تمام روز را کار کنید، وگرنه خوردن آن‌ها کاملا غیرضروری است. کالری اضافی نوشیدنی‌های ورزشی می‌تواند منجر به چاقی و دیابت نوع ۲ شود و هر دو با افزایش خطر ابتلا به سرطان رابطه دارند.

منابع: hhdresearch، utswmed

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید