تلسکوپ چینی ها به دنبال موجودات فضایی

کدخبر: ۳۴۱۰۱۲
​اقتصاد نیوز:تلسکوپ فاست (FAST) یکی از بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های رادیویی جهان در چین بوده که از ژانویه امسال به صورت رسمی کار خود را آغاز کرده است. در همین رابطه، گفته شده که فاست به زودی برای پیدا کردن موجودات فضایی به کار گرفته می‌شود.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از گجت نیوز، تلسکوپ فاست (FAST) که با نام تلسکوپ کروی با دیافراگم پانصد متری هم شناخته می‌شود، بشقابی عظیم با قطر دهانه ۵۰۰ متر در چین است که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های رادیویی جهان به حساب می‌آید. فاست که برخی آن را با نام چشم آسمان هم می‌شناسند، از ژانویه امسال کار خود را آغاز کرده و گفته شده که به زودی، پروژه‌ای برای کشف حیات فرازمینی به کمک فاست شروع خواهد شد.

ساخت این تلسکوپ عظیم چینی در سال ۲۰۱۶ تمام شد و بعد از چندین سال آزمایش، دانشمندان چینی در ژانویه گذشته اعلام کردند که فاست رسما برای انجام تحقیقات ستاره شناسی آماده است.

تلسکوپ عظیم فاست چین به دنبال موجودات فضایی می‌گردد

تلسکوپ

رسانه‌های چینی به تازگی اعلام کرده‌اند که تا اواخر امسال، پروژه کشف موجودات فضایی به کمک  تلسکوپ فاست  آغاز می‌شود و برخلاف بسیاری از پروژه‌های حال حاضر آژانس‌های فضایی که بیشتر به دنبال ردپای موجودات فضایی باستانی در سیاره‌های دیگر می‌گردند، تلاش آن‌ها بر روی پیدا کردن حیات در اجرام آسمانی دیگر متمرکز خواهد بود.

تلسکوپ عظیم فاست چین به دنبال موجودات فضایی می‌گردد

در ۳۱ می گذشته بود که رسانه چینی “STDaily” خبر به کار گیری چشم آسمان برای کشف تمدن‌های فضایی را اعلام کرد. به واسطه ابعاد عظیم این تلسکوپ و تجهیزات فوق پیشرفته‌ای که بر روی آن نصب شده، دانشمندان انتظار دارند تا فاست کار آنالیز سیگنال‌های گوناگون دریافتی از فضای اطراف زمین را بسیار راحت‌تر کرده و در کنار بررسی انواع سیگنال‌ها، امواجی که مربوط به موجودات فضایی هستند را راحت‌تر پیدا کنند.

تلسکوپ فاست که در استان گوئیژو چین، در دل زمین ساخته شده، برای اهداف گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در دسامبر ۲۰۱۹ بود که تلویزیون مرکزی این کشور خبر کشف ۹۹ تپ‌اختر (Pulsar) را به کمک فاست را منتشر کرد؛ تپ‌اخترها ستاره‌های نوترونی مخصوصی هستند که با سرعتی بسیار بالا می‌چرخند.

تاکنون سیگنال‌های زیادی توسط چشم آسمان جمع‌آوری شده و در حالی که احتمال وجود پیام موجودات فضایی در بین این داده‌ها وجود دارد، بخش زیادی از سیگنال‌ها مربوط به فعالیت‌های انسانی هستند. در حال حاضر به‌روزرسانی‌های تجهیزاتی و تکنولوژیکی گوناگونی برای آماده کردن فاست در حال انجام هستند و گفته شده که تا قبل از شروع پروژه جستجوی حیات فرازمینی این تلسکوپ رادیویی در سپتامبر امسال، برنامه‌های رصد مختلفی بر روی فاست اجرا خواهند شد.

به علاوه مقامات اعلام کرده‌اند که فعالیت‌های مربوط به یافتن موجودات فضایی و تمدن‌های فرازمینی تداخلی با سایر فعالیت‌ها و پروژه‌های حال حاضر تلسکوپ FAST نخواهد داشت. یکی از مهندسان ارشد پروژه چشم آسمان می‌گوید که در سه سال آینده توان رصد این تلسکوپ تا ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت و تلاش‌های بشریت برای کشف موجودات فضایی به کمک فاست سریع‌تر به نتیجه خواهند رسید.

همان‌طور که انتظار می‌رود، به کار گیری تلسکوپ فاست برای کشف تمدن‌های فضایی کشور چین را به عنوان یکی از اصلی‌ترین بازیگران این حوزه از تحقیقات علمی مطرح می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید