دو چالش متفاوت این روزهای شبکه‌های اجتماعی

کدخبر: ۳۴۱۰۱۷
​اقتصاد نیوز:در روزهای پس از قتل جورج فلوید، شهروند سیاهپوست ایالات متحده به دست پلیس و اعتراضات نسبت به نژادپرستی و خشونت پلیس، شبکه‌‌های اجتماعی طبیعتا یکی از عرصه‌های فعال در واکنش به این موضوع بود.
دو چالش متفاوت این روزهای شبکه‌های اجتماعی

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از یورو نیوز، این واکنش‌‌ها از همدردی با جامعه سیاهپوستان آمریکا و آگاهی‌رسانی درباره تبعیض نژادی تا اظهارات و واکنش‌‌های نژادپرستانه را شامل می‌شد.

اما به راه افتادن دو چالش اخیر در شبکه‌های اجتماعی که نشان‌دهنده عمق مشکل تبعیض نژادی در این کشور است توجه‌ها را به خود جلب کردند؛ یک چالش در جهت آگاهی‌رسانی و درک موقعیت سیاهپوستان و دیگری چالشی نژادپرستانه برای ریشخند کردن لحظه مرگ جورج فلوید.

چالش «امتیازات اجتماعی خود را بسنجید»

یکی از کاربران آمریکایی-آفریقایی تبار در شبکه اجتماعی تیک تاک کاربران را به چالشی دعوت کرد که در عین سادگی عمق تبعیض نژادی علیه سیاهپوستان را نشان می‌دهد.

کنیا، زنی اهل ایالت ویرجینیا این چالش برگرفته از مفهوم «مزیت پوست سفید» را با یک بازی و چالش محبوب در تیک تاک با عنوان «انگشت خود را جمع کن» در هم آمیخته و کاربران را دعوت کرده تا با پاسخ به سوالاتی ساده و درباره زندگی روزمره امتیازات اجتماعی که از آن بهره می‌برند یا از آن محروم هستند را نشان دهند.

کنیا با نام کاربری boss_bigmamma البته خاطر نشان می کند که به این دلیل از اصطلاح «مزیت پوست سفید» استفاده نکرده و تنها به «امتیازات» اشاره کرده است که از نظر او «تبعیض به دلایل مختلف اعمال می‌شود [و منحصر به رنگ پوست نیست].»

معترضان آمریکایی؛ غارتگر یا طغیانگر، محکوم یا قابل درک؟

استفان باس با اسم مستعار «سر توییچ» و همسرش آلیسون هالکر، زوج رقصنده مشهور آمریکایی نیز به این چالش پیوستند و همین موضوع باعث فراگیر شدن آن در میان کاربرانی شد که مایل بودند تجربه خود از تبعیض نژادی یا اذعان به دارا بودن امتیازاتی که بخش بزرگی از جامعه از آن محروم هستند را با دیگران به اشتراک بگذارند.

نمونه ای از پرسش‌های چالش امتیازات اجتماعی خود را بسنجید از این قرارند: «اگر مورد توهین نژادی قرار گرفته‌اید انگشت خود را جمع کنید» «اگر دیگران در آسانسور با دیدن شما کیف خود را محکم می‌چسبند انگشت خود را جمع کنید» «اگر از برخورد با پلیس می ترسید انگشت خود را جمع کنید» «اگر در مغازه جنس گران به دلیل پیش‌داوری نداشتن قدرت خرید به شما ارائه نشده انگشت خود را جمع کنید» «اگر مغازه‌دار بی دلیل در فروشگاه به شما مشکوک شده و دنبالتان کرده انگشت خود را جمع کنید» «اگر از موقعیت شغلی که لایق آن بودید محروم شده‌اید انگشت خود را جمع کنید» «اگر بی دلیل توسط پلیس دستگیر شده‌اید انگشت خود را جمع کنید» «اگر بخاطر رنگ پوست مورد قلدری و آزار و اذیت قرار گرفته‌اید انگشت خود را جمع کنید» «اگر بخاطر رنگ پوستتان از ارائه خدماتی به شما سربازده‌اند انگشت خود را جمع کنید» «اگر به فرزندان خود می‌آموزید که چگونه رفتار کنند تا توسط پلیس کشته نشوند انگشت خود را جمع کنید»

«مزیت پوست سفید» چیست؟

مزیت اجتماعی پوست سفید به امتیازاتی اشاره می‌کند که افراد سفید پوست در یک جامعه نسبت به فردی از نژاد دیگر اما با پایگاه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یکسان از آن برخوردارند.

این تفاوت از زندگی روزمره تا برخوردهای اجتماعی و کسب موقعیت شغلی، سیاسی و اجتماعی را شامل می‌شود.

یکی از مثال‌هایی که جامعه سیاهپوستان آمریکایی برای درک این امتیازات ارائه می‌کنند، آموزش‌هایی است که آنها مجبورند برای زنده ماندن در برخورد با پلیس به کودکان خود بدهند. خانواده‌های سیاهپوست آمریکایی می‌گویند که باید از کودکی به فرزندان بیاموزند که اگر با پلیس برخورد کردند چه کارهایی انجام دهند و یا چه از چه کارهایی اجتناب کنند تا به بازداشت یا حتی مرگ آنان ختم نشود. این افراد می‌گویند که در مقایسه با سفیدپوستان بیشتر از سوی پلیس متوقف می‌شوند، حتی اگر هیچ خطایی انجام نداده باشند. این گروه معتقد است رفتار پلیس آمریکا در موارد ارتکاب جرم نیز در برخورد با یک فرد سیاهپوست نسبت به سفیدپوستان متفاوت است.

چالش نژادپرستانه «بازسازی صحنه مرگ جورج فلوید»

تعدادی از کاربران عمدتا جوان در شبکه‌های اجتماعی در روزهای اخیر چالشی نژادپرستانه را آغاز کرده‌اند که در آن تصاویری از زانو زدن روی گردن دوست یا همکلاسی خود را با هشتگ چالش جورج فلوید منتشر می‌کنند.

پس از انتشار این تصاویر که واکنش شدید کاربران را به دنبال داشت شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک و اینستاگرام به حذف این مطالب و پنهان کردن هشتگ اقدام کردند.

یکی از کاربران توئیتر با منزجرکننده خواندن این اقدامات نوشته است: «چگونه ممکن است که افراد جان خود را از دست بدهند و تمام دنیا در اعتراض بگویند دیگر کافی است و ما در حال مبارزه برای حقوقمان و تغییرات اجتماعی باشیم و آنوقت با این چالش منزجرکننده روبرو شویم.»

کاربری توئیتری دیگری می‌نویسد: «اگر فکر می‌کنید کارتان خنده‌دار است، خودتان بخشی از مشکل حال حاضر هستید.»

به گزارش رسانه‌ها برخی از این افراد از جمله سه نوجوان بریتانیایی در پی انتشار این تصاویر به اتهام نفرت پراکنی مورد بازداشت و بازجویی قرار گرفته‌ و برخی دیگر از مشاغل، مدرسه یا دانشگاه اخراج شد‌ه اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید