واکنش روسیه به افشای گزارش محرمانه آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران

کدخبر: ۳۴۱۰۴۹
اقتصادنیوز: نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، افشای گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران در رسانه‌ها را به باد انتقاد گرفت و آن را اهانت‌آمیز خواند.

به گزارش اقتصادنیوز «میخاییل اولیانوف» روز جمعه ۱۶ خرداد در توییتی عنوان کرد که گزارش امروز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اجرای توافقات پادمانی در ایران پنج دقیقه بعد از توزیع آن در میان اعضای شورای حکام در رسانه‌های غربی منتشر شد.

وی با بیان این مطلب تصریح کرد که اصل محرمانه بودن گزارش‌ها در آژانس هیچ ماوایی ندارد.

نماینده روسیه با این حال یادآور شد که این رخداد دست کم یک نکته مثبت داشت.  

وی در این باره توضیح داد: از محتوای گزارش مشخص است که مساله جای دیگری بوده و مایه نگرانی فوری در حوزه منع گسترش تسلیحات هسته‌ای نیست.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی خود ادعا کرده ایران به غنی‌سازی اورانیوم فراتر از محدوده‌های تعیین‌ شده در برجام ادامه داده است.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین در این رابطه گفت: گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص برجام، هم حاکی از تداوم فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس بوده و هم اقدامات ایران در اجرای تصمیمات خود مبنی بر تعلیق تعهدات برجامی را به تصویر می‌کشد.

کاظم غریب‌آبادی عصر جمعه در گفت و گو با خبرنگاران افزود که این گزارش در ارتباط با تحولات فنی هسته‌ای، به پیشرفت‌هایی از جمله عبور تولید آب سنگین ایران از مرز ۱۳۰ تن و رسیدن به ۱۳۲.۶ تن؛ استفاده از ماشین‌های جدید از جمله غنی سازی با ماشین‌های آی. آر ۴، آی. آر ۵، آی. آر ۶، آی. آر. اس، آی. آر. اس ۶ و آی. آر. ۲.ام در خطوط تحقیق و توسعه؛ غنی سازی اورانیوم تا سطح ۴.۵ درصد و فراتر از حد تعیین شده در برجام؛ تولید یک هزار و ۵۷۱.۶ کیلوگرم اورانیوم غنی شده که ۵۵۰.۷ کیلوگرم بیشتر از گزارش ماه مارس بوده و یک هزار و ۳۵۶.۵ کیلوگرم آن نیز اورانیوم با غنای ۴.۵ درصد است، اشاره می‌کند.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به اجرای فعالیت‌های راستی آزمایی برجام در ایران توسط آژانس، گفت که از جمله محورهای تداوم اجرای فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت در شرایط ویژه ناشی از کرونا و همکاری مناسب ایران در این زمینه؛ تداوم اجرای موقت و داوطلبانه پروتکل الحاقی از سوی ایران و ادامه راستی زمایی اظهارنامه‌های پروتکل توسط آژانس؛ تداوم راستی آزمایی عدم انحراف مواد هسته‌ای اظهار شده در ایران از سوی آژانس و این که آژانس از روز اجرای برجام، به راستی آزمایی و نظارت درخصوص تعهدات هسته‌ای در ایران تحت برجام پرداخته در این گزارش مورد اشاره قرار گرفته است.  

به گزارش ایرنا،  ایران به دنبال خروج یکجانبه و برخلاف مقررات بین‌المللی آمریکا از برجام، تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند اما با گذشت نزدیک به ۲ سال و ناتوانی طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، با هدف حفظ بهره‌مندی اقتصادی ایران، گام‌های کاهش تعهدات خود را در بازه زمانی ۶۰ روزه آغاز کرد.

بر این اساس، ایران ۱۵ دی‌ماه ۹۸ با صدور بیانیه‌ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید