لینک تخفیف ۵۰‌درصدی عوارض تردد از سامانه «تهران من» حذف شد؛

طرح ترافیک از امروز اجرا می‌شود/ شرایط جدید و ساعت شروع و پایان طرح

کدخبر: ۳۴۱۰۶۵
اقتصادنیوز؛ سرانجام با حل‌وفصل اختلاف‌نظر‌ها میان مدیران شهری و دولتی، طرح ترافیک از امروز با تغییرات ویژه شرایط شیوع کرونا اجرا می‌شود.
طرح ترافیک از امروز اجرا می‌شود/ شرایط جدید و ساعت شروع و پایان طرح

به گزارش اقتصادنیوز؛ طرح ترافیک شهر تهران از امروز شنبه ۱۷ خرداد ۹۹پس از ماه‌ها مجدداً اجرایی می‌شود؛ امابا شرایط و ضوابط جدید.

زمان آغاز و پایان طرح ترافیک تهران/ ورود و خروج‌های رایگان

مهم‌ترین تغییر صورت گرفته در طرح ترافیک مربوط به زمان اجراست. پیش از این زمان اجرای طرح ترافیک از ۶:۳۰ تا ۱۹ بود که اکنون به ساعت ۸ تا ۱۶ کاهش یافته است.

در عین حال از ساعت ١٤ به بعد نیز یک نوبت خروج از محدوده‌های مذکور برای کسانی که قبل از ۸ صبح وارد محدوده شده‌اند، رایگان خواهد بود.

با توجه به اینکه در حال حاضر ساعات کاری ادارات دولتی از ۷:۳۰ تا ۱۴:۳ تعریف شده است، بنابراین سفرهای کاری شاغلان دولتی با اجرای نسخه کرونایی این طرح، مشمول پرداخت عوارض در محدوده‌هاى مذکور نخواهد شد؛ چراکه کارمندان می‌توانند پیش از شروع اجرای طرح با خودروی شخصی وارد محدوده مرکزی شهر شوند و بلافاصله پس از اتمام ساعت کار می‌توانند به‌صورت رایگان از محدوده مرکزی شهر خارج شوند.

طرح ترافیک پنجشنبه‌ها/ ساعات اوج تردد

طبق روال سابق در روزهای پنج‌شنبه نیز صرفا طرح محدوده کنترل آلودگی هوا (حلقه دوم طرح ترافیک یا زوج و فرد سابق) از ساعت ۸ تا ۱۳ اجرا می‌شود.

تغییر زمان اجرای طرح ترافیک، ساعات اوج تردد نیز که نقش مهمی در رقم نهایی عوارض پرداختی دارد، تغییر کرده است. ساعات اوج تردد صبح‌ها از ۸:۳۰ تا ۱۰:۳۰ و ساعات اوج تردد عصرها (فقط ورود) از ۱۴:۳۰ تا ۱۶ تعریف شده و بازه زمانی۱۰:۳۰ تا ۱۴:۳۰ نیز به‌عنوان ساعات تردد غیراوج در نظر گرفته شده است.

افزایش ترافیک معابر اصلی در محدوده‌های مرکزی شهر، تردد سنگین وسایل نقلیه و افزایش تاخیر در ترددها و بروز ترافیک‌های شدید، اشباع فضای پارک حاشیه‌ای و افزایش پارک دوبله و در نتیجه، کاهش ظرفیت معابر ۶ دلیلی است که از سوی مسوولان برای آغاز دوباره طرح‌های ترافیکی ذکر شده است.

ماجرای «عوارض شمار طرح ترافیک کرونایی» و حذف لینک تخفیف

در اطلاعیه‌ای که سامانه «تهران من» منتشر کرده، درباره زمان پایان طرح ترافیک کرونایی و عادی شدن مختصات طرح سخنی به میان نیامده اما بنا بر اظهارات مسوولان وزارت بهداشت، اجرای طرح ترافیک منوط به عدم افزایش بار مسافر ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از مترو و اتوبوس خواهد بود.  هنگامی که قرار بود اجرای طرح ترافیک کرونایی پس از پایان تعطیلات عید فطر، از ششم خرداد به‌عنوان یک تصمیم قطعی اعلام شود، سامانه تهران من لینک ویژه «عوارض شمار طرح ترافیک کرونایی» را در دسترس عموم قرار داد.

بر اساس اطلاعات این عوارض‌شمار، برای تردد در محدوده طرح ترافیک تا پایان اجرای نسخه کرونایی طرح ترافیک تخفیف ۵۰ درصدی نسبت به نرخ مصوب عوارض سال ۹۹ منظور شده بود.

به‌عنوان مثال در حالی که تردد دو سر پیک در محدوده طرح ترافیک با معاینه فنی عادی بر اساس نرخ عوارض سال ۹۹ معادل ۵۰ هزار و ۴۰۰ تومان است، این رقم برای ترددهای طرح ترافیک کرونایی ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان منظور شده بود. اما لینک مذکور در حال حاضر حذف شده و صرفا عوارض‌شمار سال ۹۹ در دسترس شهروندان است.

مشخص نیست حذف این لینک به منزله حذف تخفیف ۵۰ درصدی کرونایی خواهد بود یا نه اما به‌زودی جزئیات بیشتری از نحوه اعمال عوارض تردد در روزهای پیش‌رو منتشر می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید