جایگاه «شهردار تهران» در قانون جدید مدیریت بحران کجاست ؟

کدخبر: ۳۴۱۳۱۳
اقتصادنیوز :‌رئیس سازمان مدیریت بحران درباره جایگاه شهردار تهران در مدیریت بحران پایتخت توضیحاتی ارایه داد.

به  گزارش اقتصادنیوز به نقل از پانا ،اسماعیل نجار در پاسخ به این سوال که بعد از قانون جدید مدیریت بحران، شهردار تهران از مدیریت بحران شهر حذف شد، در قانون جدید شهرداری تهران در حوادث چه جایگاهی دارد؟ گفت: «در قانون قبلی مدیریت بحران، فرمانداران مسئولیت حوادث احتمالی را در شهرستان بر عهده داشتند و این مسئولیت در استان با استاندار بود. در شهر تهران استثنا وجود داشت که متولی کار به جای فرماندار، شهردار تهران بود. در عین حال متولی شهردار تهران مشخص نبود که زیر نظر چه کسی (فرماندار یا استاندار) است.»

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: « در قانون قبلی مدیریت بحران، همواره حرف و حدیث وجود داشت که شهردار تهران در چه سطحی (ملی، استانی و شهرستانی) برای پیگیری و دعوت از مسئولان اقدام می‌کند. اگر در سطح ملی باشد حادثه، جغرافیا را نمی‌شناسد و ممکن است شهرهای دیگر را هم درگیر کند که مسئولیت آن با استاندار است. در این صورت اگر استاندار تمام مدیران کل را دعوت می‌کرد، شهردار تهران چه کسانی را برای هماهنگی و پیگیری دعوت می‌کرد.»

معاون وزیر کشور ادامه داد: سازمان مدیریت بحران نیز در سطح ملی است و مسئولان ملی برای پیگیری دعوت می‌‌شوند. حال شهردار تهران چه کسانی را می‌خواست دعوت کند.  

نجار تصریح کرد: «در لایحه تقدیمی دولت به مجلس، وزیر کشور به عنوان متولی امر در حوادث بزرگ است. بازوی سیاسی و امنیتی استاندار و بازوی اجرایی نیز شهردار تهران است و وزیر کشور را در حوادث کلان همراهی می‌کنند. این موضوع مقداری دستخوش مباحث مختلف در کمیسیون‌های مختلف در صحن علنی مجلس شد. در نهایت قرار شد ستاد به ریاست وزیر کشور تشکیل شود. در این زمینه جلساتی داشتیم و در حال هماهنگی هستیم که چه کنیم.»

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: «شهردار تهران در حوادث همه کاره است و ما امکانات و تجهیزاتی که دارد را نفی نمی‌کنیم، منتهی موضوع فرماندهی بحران است که باید به یک نتیحه برسیم. فرماندهی در قانون مشخص است اما می‌خواهیم مسئولیت شفاف‌تر شود.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید