بزرگترین بسته تحریمی آمریکا علیه ایران

کدخبر: ۳۴۱۶۷۶
اقتصادنیوز: جمهوری‌خواهان کنگره هفته جاری بزرگترین بسته تحریمی علیه ایران را ارائه خواهند داد که هدف این اقدام متوقف کردن تامین مالی تروریسم جهانی از سوی ایران است.

به گزارش اقتصادنیوز، جمهوری‌خواهان کنگره هفته جاری بزرگترین بسته تحریمی علیه ایران را ارائه خواهند داد که هدف این اقدام متوقف کردن تامین مالی تروریسم جهانی از سوی ایران است . این رسانه آمریکایی مدعی شده است براساس رونوشتی که از طرح جمهوری‌خواهان به دستش رسیده از این موضوع باخبر شده است.

به نوشته فری بیکن، کمیته مطالعات جمهوری‌خواهان آمریکا چهارشنبه این طرح قانونی جامع را علیه آن چه آن را رژیم‌های متخاصم می‌نامد -از جمله روسیه، چین و ایران- ارائه خواهد کرد. این طرح پیشنهادی سیاسی شامل بیش از ۱۴۰ اقدام جدید است تا بار دیگر رهبری حزب جمهوری‌خواه را در زمینه سیاست خارجی آمریکا نشان دهد.

فری بیکن در ادامه نوشت: مایک جانسون، سناتور جمهوری‌خواه و رئیس کمیته مطالعات این حزب، در خصوص بخش ایران در این طرح قانونی گفت «این طرح شامل سخت‌ترین تحریم‌هایی است که تا کنون علیه ایران اعمال شده است. این طرح موجب گسترش کارزار "فشار حداکثری" دولت ترامپ می‌شود و سبب حذف سیاست‌های متعدد متعارض خواهد شد. همان سیاست‌هایی که می‌گویند موجب زنده نگه داشتن توافق هسته‌ای از زمان خروج دولت آمریکا از آن در سال ۲۰۱۸ شده است.»

این خبرگزاری آمریکایی در ادامه نوشت: «در میان سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران بخش‌هایی هم وجود دارد که مورد چشم‌پوشی قرار گرفته است، از جمله آنکه تهران اجازه دارد به عراق برق بفروشد که این موضوع زمینه را برای حضور ایران در عراق بیشتر فراهم می‌کند. براساس طرح جدید جمهوری‌خواهان، دولت دیگر بدون اجازه کنگره قادر نخواهد بود تحریم‌هایی را لغو و یا معافیت‌هایی را اعلام کند. در این طرح همچنین اقداماتی بی‌سابقه علیه گروه‌های نظامی که در عراق فعال هستند، در نظر گرفته شده است». جانسون در این خصوص گفت «جمهوریخواهان نگران آن هستند که باید در زمینه سیاست تحریم‌های ایران هماهنگی وجود داشته باشد».

فری بیکن نوشت: با به پایان رسیدن تحریم تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر، جمهوری‌خواهان افراطی و متحدانشان در دولت آمریکا بهترین راهکار را برای جلوگیری از فروش تسلیحات روسیه و چین به تهران بازگرداندن تحریم‌های برجام می‌دانند.

کمیته مطالعات جمهوری‌خواهان کنگره برای اطمینان از امکان بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران این لایحه جدید را ارائه می‌کند تا به دولت این اختیار را بدهد که از نفوذش در شورای امنیت سازمان ملل استفاده کند و مطمئن شود که تحریم‌های بین‌المللی دوباره اعمال خواهند شد.

به نوشته فری بیکن، بنابر این طرح قانونی جدید اگر تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران تمدید نشود، کنگره می‌تواند نقش عمده‌ای در طراحی تحریم‌های جدید در زمینه فروش تسلیحات به تهران ایفا کند. این اقدام شامل «تحریم‌های جدید علیه صنایع تسلیحاتی کشور‌هایی که به ایران تسلیحات می‌فروشند، مانند روسیه و چین، و بانک‌های تسهیل کننده فروش تسلیحات به ایران و شرکت‌های حمل‌ونقل این تسلیحات» خواهد بود.

بر اساس طرح قانونی جدید جمهوری‌خواهان، تحریم‌های دیگری که به آن‌ها پرداخته شده است تحریم صنایع پتروشیمی و خودرویی و بخش‌های مالی ایران است.

دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ به طور یکجانبه از برجام خارج شد و آن را یک توافق بسیار بد نامید. از آن پس دولت آمریکا سیاست «فشار حداکثری» را علیه ایران در پیش گرفته و تحریم‌های بسیاری را علیه نهادها، شخصیت‌ها و بخش‌های مختلف کشورمان اعمال کرده است.

تازه‌ترین تلاش دولت آمریکا در زمینه اعمال تحریم علیه ایران، در زمینه تمدید تحریم تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران است که در ماه اکتبر به پایان خواهد رسید. بر اساس یک بند پیش‌بینی شده در برجام، تحریم‌های تسلیحاتی ایران قابل تمدید ‌بود. چهره‌های دموکرات آمریکا ضمن انتقاد از ترامپ به دلیل خروج از برجام، تاکید کرده‌اند که اگر آمریکا از برجام خارج نشده بود اکنون احتمال تمدید تحریم‌های تسلیحاتی وجود داشت.

جمهوری‌خواهان تلاش می‌کند با ارائه این طرح حقوقی نشان دهند که آمریکا با وجود خروج از توافق برجام از حقوق اعضای این توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران برخوردار است و از این طریق واشنگتن بر شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اعمال فشار کند.

مقامات آمریکایی طی هفته‌های اخیر بار‌ها مدعی شدند که تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را به هر شکل ممکن تمدید خواهند کرد. این در حالی است کشور‌های دیگر عضو برجام همچون روسیه مخالفت خود را با تمدید این تحریم‌ها اعلام کرده‌اند.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین چندین بار طی هفته‌های اخیر تلاش‌های آمریکا برای استناد به بند‌های ذیل توافق هسته‌ای ایران برای تمدید تسلیحاتی علیه این کشور را زیر سوال برد. او پیشتر اعلام کرد: آمریکا به اشتباه فکر می‌کند که بند‌های ۱۰ و ۱۱ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به این کشور اجازه بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را می‌دهد. بهتر است شرکای آمریکایی این توافق را با دقت بیشتری بخوانند. هر دو بند ذکر شده به صراحت نشان‌دهنده این نکته است که این گونه اقدام‌ها تنها از طریق روندی که در برجام تعریف شده، قابل انجام است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید